احساسات جریحه‌دار میلیون‌ها ایرانی از آل‌سعود

فاقد تصویر شاخص
341
دسته‌بندی نشده

81482525-6234259

مدتی است که روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی با تنش و چالش روبه رو شده است. در این میان به جرأت میتوان گفت که اقدامات نسنجیده و خارج از قواعد بین الملل عربستان سعودی بیش ترین نقش را در ایجاد این تنش دارد.

به گزارش جام نیوز، مدتی است که روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی با تنش و چالش روبه رو شده است. در این میان به جرأت می توان گفت که اقدامات نسنجیده و خارج از قواعد بین الملل عربستان سعودی بیش ترین نقش را در ایجاد این تنش دارد.

متهم کردن ایران به آشوب در منطقه به ویژه یمن شاید مهم ترین اقدام سعودی ها علیه ایران بود. اما موردی که طی چند روز اخیر رسانه ای و جنجالی شد، اتفاق ناگوار در فرودگاه جده بود که علاوه بر مسائل دیپلماتیک، احساسات عمومی و غیرت اجتماعی مردم ایران را جریحه دار کرد.

این اتفاق، تعرض دو مأمور سعودی به دو زائر جوان ایرانی بود. شاید در ابتدا باور این خبر سخت و یا غیرممکن بود. در جهان امروز و در زمانی که رعایت حقوق بشر “مثلا” زیر ذره بین دیده‌بان‌های! مختلف است، امکان وقوع چنین رفتاری در یک مکان عمومی و دولتی که قرار است از امنیت کامل برخوردار باشد؛ دور از ذهن می‌رسد.

شاید ایرانیان امیدوار بودند که با یک شایعه رو به رو شده اند تا اینکه “حسن قشقاوی” معاون وزیر امور خارجه در تأیید این خبر گفت: متاسفانه این اقدام شبه تجاوز برای دو تن از هموطنان ما که در ایام عید نوروز به عمره مشرف شده بودند پیش آمده است.

خبر ناگوار بود و احساسات یک ملت را به شدت جریحه دار کرد. همه منتظر واکنشی جدی! و یا تذکری سفت و سخت از سوی دولت و وزارت امور خارجه بودند. اما تمام اقدامات وزارت امور خارجه ایران در همین گزارش کوتاه حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان خلاصه شد: با پیگیری‌های فشرده بعمل آمده، یک مقام عالیرتبه سعودی در دیدار سفیر کشورمان در ریاض اعلام کرد که عاملان تعرض به دو نوجوان عمره گزار ایرانی شناسایی و دستگیر شده‌اند و به اشد مجازات خواهند رسید. در انتظار صدور و أجرای فوری حکم اشد مجازات عاملان این رفتار ضدانسانی مامورین سعودی هستیم. بدیهی است در صورت عدم اقدام موثر سعودی و عدم تامین امنیت و آرامش کامل زوار ایرانی، تهران در این خصوص تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.

واکنش ها در جامعه اما شدیدتر بود و پر رنگ تر و بازتاب گسترده ای در رسانه های جمعی داشت؛ از اظهارات مراجع عظام تقلید گرفته تا تذکرات نمایندگان مجلس و سایر مسئولین نظام به دولت.
109950_307
آیت الله مکارم شیرازی گفت: سوال ما از مسئولان حج آن است که آیا عمره مستحب را به هر قیمتی باید برویم؟ نمی خواهم مساله تحریم عمره را پیش کشم اما آیا به هر قیمت و به هر ذلتی باید به عمره رفت؟ نباید تن به هر اهانتی بدهیم تا بخواهیم مستحبی را به جای آوریم. اگر امنیت فرودگاه بین المللی متزلزل شود، مردم دنیا در مورد شما چه خواهند گفت و به مسوولان خودمان عرض می کنیم که از این مساله ساده نگذرند و بنشینند فکر کنند تا کی باید عمره مستحب را برویم.

آیت الله حسین نوری همدانی نیز گفت: مساله هتک حرمت به دو نوجوان در فرودگاه جده عربستان مطلب عجیبی است و نباید در قبال آن سکوت کنیم. مردم مسلمان باید تعقیب کنند که چه پیش آمده است، ما در اوج قدرت هستیم و نباید در این زمینه سکوت کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز تاکید کرد: ما نمی توانیم از امنیت شهروندان خود عبور کنیم و از وزارت امور خارجه قاطعانه می خواهیم با حساسیت و جدیت این موضوع را پیگیری کند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: برای کشوری که مدعی اسلامیت است آیا فضاحت نیست که با یک جوان آنجا آنطور برخورد می کنند و به او توهین می کنند آیا به این می گویند جامعه اسلامی.

نمایندگان مجلس نیز به تنهایی یا به صورت گروهی به این اقدام مأموران سعودی اعتراض کردند و از دولت خواستار برخورد متناسب با شأن ایران را خواستار شدند. ارائه طرح یک فوریتی لغو عمره مفرده با ۷۰ امضا به هیات رییسه مجلس و نامه ۱۸ نماینده به رییس جمهوری مبنی بر تقاضای رسید گی جدی و فوری به این موضوع، از جمله اقدامات نمایندگان مجلس بوده است که تا جایی پیش رفت که برخی نمایندگان خواستار اخراج کاردار سفارت عربستان از ایران شدند.

دفاع طارمی از شادی پس از گلش

تمامی مطبوعات و رسانه های اجتماعی دیگر نیز به شدت این موضوع و ابعاد آن را پوشش دادند. واکنش مردم نیز در نوع خود جالب توجه بود، کار به جایی رسید که در مسابقه فوتبال بین پرسپولیس ایران و النصر عربستان، جایی که تیم حریف با لباس ورزشی که شبیه لباس نظامی بود و با توجه به حوادث ماه‎‌های اخیر می‌توانست بار معنایی زیادی داشته باشد، بازیکن تیم ایرانی بعد از به ثمر رساندن گل در شادی پس از آن، انگشت خود را بر گلو کشید و پاسخ محکم معناداری برای نماینده سعودی ها داد.

واکنش دولت اما هنوز همان بود که بود. تا اینکه امروز پنجشنبه پس از گذشت چند روز، رئیس سازمان حج و زیارت سعید اوحدی خبر از ارسال نامه دوم خود خطاب به “بندربن محمد حجار” وزیر حج عربستان داد که در آن علاوه بر اصرار بر اشد مجازات خاطیان، عربستان را تهدید به لغو سفرهای عمره از جانب ایران کرده بود.

به گفته اوحدی، در بخشی از نامه آمده است:

«انتظار می رفت با دستور قاطع، محاکمه سریع این دو فرد مجرم به اشد مجازات را که کمترین مطالبه به حق زائران عمره گزار است و موجب آرامش و اطمینان زائران در خصوص اهتمام و حساسیت وزارت حج عربستان نسبت به صیانت از حقوق زائران می گردید، پیگیری می کردید.

جنابعالی نیز تاکید می کنید که عدم اقدام و پاسخگویی بموقع در مورد اینگونه جرائم موجب تقویت این شبهه خواهد شد که اهتمام و عزم جدی جهت تامین امنیت زائران مشاهده نمی شود و پر واضح است که اعزام عمره گزاران زمانی می تواند تداوم داشته باشد که حقوق اولیه آنان شامل تامین امنیت اخلاقی، جانی و اراده عملی به منظور حفظ حقوق اولیه ایشان وجود داشته باشد.»

با این تفاصیل و با توجه به سنگ اندازی های دیگر آل سعود بر سر راه زائران ایرانی مانند اتفاقی که شب گذشته پیش آمد و عربستان از فرود هواپیمای ایرانی در جده، به بهانه های فنی خودداری کرد در حالی که معاون سازمان حج و زیارت گفته است، هواپیمایی که از جده بازگردانده شد، از ابتدای عملیات عمره به طور مرتب در حال فعالیت بود و هنوز نمی‌دانیم دلیل اصلی بازگرداندن این هواپیما چه بوده است و یا تعلل در صدور ویزا برای زائران ایرانی در آستانه نوروز ۹۴، به نظر میرسد که بهترین حرف همان باشد که آیت الله مکارم فرمودند همه باید بنشینند و فکر کنند تا کی باید به عمره مستحب با هر قیمتی برویم.

بیانات دیروز مقام معظم رهبری درباره آل سعود به وضوح وضعیت آینده روابط با عربستان را مشخص کرد، آن‌جا که ایشان با اشاره به سوابق سعودی‌ها در مسائل سیاست خارجی گفتند: ما با سعودیها در مسائل گوناگون سیاسی اختلافات متعددی داریم اما همیشه می گفتیم که آن‌ها در سیاست خارجی متانت و وقار نشان می دهند، اما چند جوان بی تجربه امور آن کشور را در دست گرفته و دارند جنبه توحش را بر جنبه متانت و ظاهرسازی غلبه می دهند، که این کار قطعاً به ضررشان تمام خواهد شد.

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *