اپل چگونه شما را وادار به خرید می‌کند؟

فارنت: اگر توان هزینه کردن زیاد برای خرید گوشی داشته باشید شاید تصور کنید که با پشتیبانی عالی اپل از محصولاتش خرید آیفون‌می‌تواند بهترین گزینه باشد؛ اما خوب است بدانید این‌طور نیست. در واقع اپل با ترفندهایی هوشمندانه شما را مجبور به خرید آیفون‌های جدید خواهد کرد.

اپل چگونه شما را وادار به خرید می‌کند؟ اپل,آیفون‌,ios 7

اگر از کاربران گلکسی نکسوس باشید و خبر عدم عرضه آپدیت اندروید ۴٫۴ را برای این گوشی خوانده باشید احتمالاً بسیار از دست گوگل خشمگین شده‌اید که چرا گوشی‌های سری نکسوس را هم به خوبی پشتیبانی نمی‌کند آن هم در حالی که حتی آیفون‌۴ سه سال پیش نیز iOS 7 جدید اپل را دریافت کرده است. اما این تنها ظاهر ماجراست و با کمی بررسی مشخص می‌شود آپدیت iOS 7 برای دستگاه‌های قدیمی حتی یک تله هوشمندانه محسوب می‌شود!

iOS 7 آی‌دیوایس قدیمی شما را کند و پرمصرف خواهد کرد

اپل چگونه شما را وادار به خرید می‌کند؟ اپل,آیفون‌,ios 7

اگر از کاربران آیفون‌۴ یا آی‌پد ۲ باشید و آپدیت iOS 7 را دریافت کرده باشید متوجه شده‌اید که آی‌دیوایستان نسبت به iOS 6 کندتر عمل می‌کند و دیگر خبری از روانی و سرعت بالای مثال زدنی اپل نیست. داستان حتی به همین‌جا هم ختم نمی‌شود. وقتی iOS 7 را روی گوشی یا تبلت قدیمی‌تان نصب کنید متوجه خواهید شد عمر شارژ باتری هم نسبت به iOS 6 افت کرده است و از آن‌جا که هر باتری تعداد دفعات شارژ محدودی دارد استهلاک این چند سال استفاده هم اوضاع را نسبت به آیفون‌های جدید بدتر خواهد کرد.

اپل چگونه شما را وادار به خرید می‌کند؟ اپل,آیفون‌,ios 7

همان‌طور که می‌دانید آیفون‌و آی‌پد امکان تعویض باتری آسان به وسیله کاربر را ندارند و از آن‌جایی که لوازم جانبی و قطعات محصولات اپل هم در ایران گران است برای تعویض باتری آن‌ها باید هزینه گزافی نیز بپردازید.

تمامی قابلیت‌های iOS 7 به همه آیفون‌ها و آی‌پدها نمی‌آید

وقتی گوگل یک گوشی یا تبلت نکسوسی را به نسخه جدید اندروید آپدیت می‌کند تمامی قابلیت‌های جدید آخرین نسخه را نیز برای آن‌ها فراهم می‌کند در صورتی که ماجرا در آپدیت‌های iOS متفاوت است. به طور مثال یکی از قابلیت‌های جدید اپلیکیشن دوربین آیفون‌۵S افکت‌های جالب در هنگام عکاسی است؛ اما اگر یک آیفون‌۴ یا حتی ۴S داشته باشید این افکت‌ها را دریافت نخواهید کرد.

اپل چگونه شما را وادار به خرید می‌کند؟ اپل,آیفون‌,ios 7

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی iOS 7 قابلیت AirDrop برای ارسال و دریافت فایل‌ها بین آی‌دیوایس‌های مختلف است. این قابلیت که به سخت‌افزار متفاوتی مانند NFC بستگی ندارد متاسفانه مختص آیفون‌۵، آیپد ۴، آیپد مینی و دستگاه‌های جدیدتر است؛ این در حالی است که سخت‌افزار آیفون‌۴S چیزی از آی‌پد مینی کم ندارد. حالا تصور کنید دوستانتان در مقابل چشمانتان به وسیله AirDrop فایل‌هایشان را بین آیفون‌و آی‌پدشان منتقل کنند؛ آیا برای ارتقای آیفون‌۴ـتان تشویق نخواهید شد؟

چطور ناخواسته مجبور به آپدیت iOS می‌شوید؟

شاید بگویید خُب ما که مجبور به آپدیت نیستیم؛ می‌توانیم iOS 6 را با سرعت بالاتر نگه داریم. حرفتان تا حدودی درست است؛ چرا که هر گاه به اینترنت وای‌فای متصل شوید آی‌دیوایس شما به صورت خودکار شروع به دانلود فایل حجیم آپدیت iOS 7 خواهد کرد و حتی اگر ترافیک از دست رفته اینترنت در این گرانی برایتان اهمیتی نداشته باشد پس از آن درخواست اپل از شما برای آپدیت به iOS 7 در هر بار روشن کردن گوشی یا تبلت کلافه‌تان خواهد کرد.

اپل چگونه شما را وادار به خرید می‌کند؟ اپل,آیفون‌,ios 7

فرض کنید که با مشکلات بالا بسازید؛ باز هم اپل به نحوی شما را مجبور به آپدیت خواهد کرد. همان‌طور که می‌دانید اپل با عرضه iOS 7 طراحی سیستم‌عامل موبایلی خود را از سبک و سیاق اسکیئومورفی به حالت ساده و مینیمال تغییر داد و همه اکوسیستم اپل در حال حرکت به این سمت است. برنامه‌نویس‌ها با آپدیت اپلیکیشن‌هایشان با شکل شمایل و رابط کاربری اپ‌ها را به iOS 7 نزدیک می‌کنند و اگر شما از iOS 6 استفاده کنید تناقض طراحی رابط کاربری و اپلیکیشن‌ها ممکن است آزاردهنده باشد.

همچنین برنامه‌نویسانی که از SDK مربوط به iOS 7 استفاده می‌کنند بعضاً اپلیکیشن‌های خودشان را صرفاً برای iOS 7 ارائه می‌کنند و اگر به یکی از این اپ‌ها نیاز داشته باشید ناچار به آپدیت خواهید شد.

راه بازگشت وجود ندارد!

اپل چگونه شما را وادار به خرید می‌کند؟ اپل,آیفون‌,ios 7

فرض کنید امکانات جدید iOS 7 مانند Control Center و مالتی‌تسکینگ جدید توجه شما را جلب کرد و گوشی‌تان را به iOS 7 آپدیت کردید. حالا اگر از کندی یا مصرف بالای آن کلافه شوید و یا از ظاهر جدیدش خوشتان نیاید راهی برای بازگشت به iOS 6 وجود ندارد؛ باید بسوزید و بسازید!

تب پردازنده و اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی جدید

اپل چگونه شما را وادار به خرید می‌کند؟ اپل,آیفون‌,ios 7

با این‌که در این مطلب برایتان نوشتیم که ۶۴ بیتی بودن پردازنده آیفون‌و آی‌پد جدید آن‌قدرها هم بی‌ثمر نیست و ممکن است در آینده پتانسیل‌های بیشتری از آن مشخص شود نمی‌توان انکار کرد که اپل از این موضوع برای ترغیب کاربران قبلی نیز استفاده کرده است. ۶۴ بیتی بودن پردازنده A7 ذره‌ای در اجرا و عملکرد بیش از ۸۰ درصد اپلیکیشن‌ها تأثیری نخواهد داشت و تأثیر آن در بقیه موارد حداقل در حال حاضر بسیار ناچیز است. اما وقتی برنامه‌نویسان اپلیکیشن‌های خودشان را آپدیت کرده و در لیست تغییرات می‌نویسند: “بهینه شده برای پردازنده ۶۴ بیتی” شما قطعاً به خرید دستگاه‌های جدید ترغیب خواهید شد بدون آن‌که از میزان واقعی تأثیر آن بر تجربه کاربری باخبر باشید.

بهانه جذابیت رنگ‌ها برای فروش پلاستیک!

بله قبول داریم که کیفیت ساخت آیفون‌۵S نسبت به بسیاری گوشی‌های پلاستیکی رقبا بهتر است اما موضوع این نیست. اگر اپل به شیوه سابق عمل می‌کرد در حال حاضر قادر بودید آیفون‌۵ را صد دلار ارزان‌تر خریداری کنید و این صد دلار در وضعیت نابسامان ارزی کشور تفاوت زیادی برای کاربر دارد. اما اپل در عوض آیفون‌ ارزان قیمت‌تر را با همان قیمت تولید کرد تا نه تنها حاشیه سودش را بالا ببرد بلکه با تبلیغات بسیار در مورد رنگ‌های جذاب آیفون‌۵C بتواند فروش بیشتری را نسبت به موقعیتی به دست بیاورد که آیفون‌۵ را با این قیمت عرضه می‌کرد. آیفون‌۵ نسبت به آیفون‌پلاستیکی رنگارنگ جدید از کیفیت ساخت و البته زیبایی بیشتری برخوردار است و شباهت بیشتری هم به آیفون‌۵S دارد. آیفون‌۵C همچنین سنگین‌تر و ضخیم‌تر از آیفون‌۵ است و رنگ‌هایش برای کاربران مسن‌تر چندان جالب توجه نیست.

اپل چگونه شما را وادار به خرید می‌کند؟ اپل,آیفون‌,ios 7

به هر حال اپل با این ترفند زیرکانه به برخی مردم قبولاند که از امسال می‌توانند با پرداخت صد دلار هزینه کمتر یک آیفون‌جدید از اپل تحویل بگیرند.

مهاجرت دشوار است

اپل چگونه شما را وادار به خرید می‌کند؟ اپل,آیفون‌,ios 7

اگر کاربران ایرانی و دیگر کشورهایی را که به قانون کپی‌رایت احترام نمی‌گذارند کنار بگذاریم کاربران دیگر کشورها تنها بابت آیفون‌و یا آی‌پد پول پرداخت نکرده‌اند، بلکه در اکوسیستم اپل سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بعضی کاربران شاید صدها دلار اپلیکیشن‌های مختلف را از اپ استور خریداری کرده باشند و حالا که قصد خرید یک گوشی جدیدتر را داشته باشند حتی خرید یک گوشی اندرویدی قدرتمند و ارزان‌تر هم در واقع برایشان از خرید یک آیفون‌۵S یا ۵C گران‌تر تمام خواهد شد.

اپل چگونه شما را وادار به خرید می‌کند؟ اپل,آیفون‌,ios 7

علاوه بر اپلیکیشن‌ها لوازم جانبی گران قیمت محصولات اپل هم یک دلیل دیگر برای باقی ماندن در اکوسیستم اپل محسوب می‌شود. اپل همچنین با تغییر پورت آیفون‌ها و آی‌پدها به پورت جدید Lightning به مرور زمان کاربران دستگاه‌های قدیمی را مجبور کرد که اگر می‌خواهند لوازم جانبی جدید و جذاب بخرند آی‌دیوایس‌های خودشان را ارتقا دهند.

چگونه دم به تله ندهیم؟!

متأسفانه در این رابطه کار زیادی از دست شما ساخته نیست. اگر شیفته و مجذوب اکوسیستم اپل شده‌اید می‌توانید با خرید آیفون‌۵S یا آی‌پدهای ایر یا مینی رتینا به آینده چیپست‌های ۶۴ بیتی A7 امیدوار باشید و یا دعا کنید که اپل دوباره با نوآوری‌هایش کاربران را به خرید محصولات جدیدش ترغیب کند و نه با ترفندهای این چنینی!

گردآوری کامپیوتر و تکنولوژی آکاایران

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *