واکنش توییتری دیپلمات ایرانی به گستاخی وزیر خارجه امارات

189
دسته‌بندی نشده

 

علیرضا میریوسفی یکی از دیپلمات های کشورمان به توئیت گستاخانه وزیر خارجه امارات درباره یادداشت روز گذشته محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان در روزنامه نیویورک تایمز واکنش نشان داد.

صبح امروز وزیر امور خارجه امارات متحده عربی با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به یادداشت وزیر امور خارجه کشورمان در روزنامه نیویورک تایمز واکنشی غیرمحترمانه و گستاخانه داشت.

«عبدالله بن زاید»، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی پیامی در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرد و در آن نوشت: وقتی مقاله وزیر امور خارجه ایران در روزنامه نیویورک تایمز را خواندم، احساس کردم یادداشتی از یک وزیر امور خارجه کشورهای اسکاندیناوی است.

علیرضا میریوسفی، رییس گروه خاورمیانه دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در واکنش به این توئیت گستاخانه در توییتی خطاب به این وزیر نوشت: خوشحالم که شما مقاله ظریف را دوست داشتید.

به گزارش ایسنا، کشورهای حوزه اسکاندیناوی (سوئد، نروژ، فنلاند و دانمارک و..) که وزیر خارجه امارات به کنایه ایران را در کنار آن‌ها قرار داده عموماً به دلیل سیاست‌ها و استانداردهای بالای حمایت از خانواده و سطح رفاه مطلوب، شهرت دارند. این کشورها در بین ثروتمند‌ترین کشورهای جهان هستند و در عین حال دولت، بخش قابل توجهی از منابع اقتصادی خود را به صورت هدفمند در میان کسانی که بیشترین نیاز اقتصادی را دارند، توزیع می‌کند.

محمد جواد ظریف روز دوشنبه در مقاله خود در این روزنامه آمریکایی با اشاره به اقدامات اخیر سعودی‌ها علیه کشورمان و قطع روابط ریاض با تهران در آستانه اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، نوشت: عربستان سعودی نگران است که با کنار رفتن پرده بهانه جویی‌های هسته‌ای، تهدید جهانی واقعی، یعنی نقش فعال این کشور در پشتیبانی از افراط گرایی خشن نمایان گردد.

جلوه‌های توحش و بربریت آشکار است. در خانه، جلادان دولتی با شمشیر گردن می‌زنند – مشابه اعدام اخیر 47 زندانی در یک روز، شامل یک عالم محبوب مذهبی که عمر خود را وقف ترویج دفاع مسالمت‌آمیز از حقوق مدنی نموده بود. در خارج هم، مردان نقاب دار سرها را با چاقو از بدن جدا می‌کنند.

ظریف در ادامه با بیان این‌که عاملان بسیاری از اقدامات تروریستی، از واقعه دهشتناک 11 سپتامبر گرفته تا تیراندازی در سن برناردینو و دیگر صحنه‌های توحش افراطی در این فاصله و تقریبا تمامی اعضای گروه‌های افراطی نظیر القاعده و جبهه النصره، یا از اتباع سعودی هستند، نوشت: راهبرد فعلی سعودی‌ها خارج کردن توافق هسته‌ای از مسیر خود و همینطور تداوم و حتی وخیم‌تر کردن تنش‌ها در منطقه با استفاده از سه مولفه است: فشار به غرب؛ دامن زدن به بی ثباتی منطقه‌ای با ادامه جنگ در یمن و حمایت از افراط گرایی؛ و تحریک مستقیم ایران. تجاوز نظامی ریاض در یمن و حمایت آن از افراطی‌گری اموری واضح و آشکار هستند. ولی اقدامات تحریک آمیز علیه ایران، هیچگاه به سرخط رسانه‌های بین المللی تبدیل نشده است، چرا که خویشتن داری صبورانه ما مانع از آن تبدیل آن به بحران شده است.

وی افزود: دولت ایران در بالاترین سطوح قاطعانه تعرض دوازدهم دیماه به سفارت و کنسولگری سعودی را محکوم و امنیت دیپلمات‌های سعودی را تضمین نمود. ما اقدامات فوری برای کمک به بازگشت نظم به مجموعه دیپلماتیک سعودی را فراهم نموده و بر عزم جدی خود برای مجازات کلیه مهاجمین تاکید کرده‌ایم. ما همچنین اقدامات انضباطی در مورد کسانی که در انجام وظایف خود در حفاظت از این اماکن قصور داشته‌اند، اعمال کردیم و همچنین یک تحقیق و تفحص داخلی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده را آغاز کرده‌ایم.

در مقابل، دولت سعودی و عمال آن، در سه سال گذشته تاسیسات دیپلماتیک ایران در یمن، لبنان و پاکستان را بطور مستقیم مورد هدف قرار داده‌اند – که منجر به کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی و افراد محلی شده است. موارد دیگری از اقدامات تحریک‌آمیز نیز وجود دارند. زائران ایرانی هدف آزارهای سازمان یافته بوده‌اند – در یک مورد، دو مامور پلیس عربستان به دو پسر جوان ایرانی در جده تعرض کردند که باعث برانگیخته شدن خشم عمومی گردید. همچنین، اهمال سعودی‌ها در فاجعه منا به کشته شدن 464 نفر زائر ایرانی در مراسم حج اخیر انجامید. علاوه بر این، مقامات سعودی، چندین روز از پاسخ به درخواست‌های مکرر خانواده‌های قربانیان و دولت ایران برای دسترسی و بازگرداندن پیکرهای قربانیان خودداری کردند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: با وجود این مسائل، ایران، با اطمینان از قدرت خود، اقدام تلافی جویانه‌ای علیه عربستان سعودی انجام نداده و از قطع – و یا حتی کاهش سطح – روابط دیپلماتیک خود با این کشور خودداری کرده بود. پاسخ ما تاکنون همراه با خویشتن داری بوده است.

وی یادآور شد: ایران تمایلی به افزایش تنش در منطقه ندارد. ما باید برای مقابله با تهدید افراطیون متحد باشیم. رییس جمهور و اینجانب، از اولین روزهای پس از انتخاب ایشان، چه به صورت عمومی و چه خصوصی، آمادگی خود را برای گفت‌وگو، اشاعه آرامش و مبارزه با افراطی گری بی ثبات کننده اعلام کرده‌ایم. ولی این سخن در عربستان به گوش‌هایی ناشنوا برخورده است.

سران سعودی می‌بایست یک انتخاب انجام دهند: آنها می‌توانند به حمایت از افراط گرایان و اشاعه نفرت فرقه‌ای ادامه دهند، یا می‌توانند گزینه ایفای یک نقش سازنده برای ثبات در منطقه را انتخاب کنند. ما امیدواریم عقلانیت حاکم شود.

به گزارش ایسنا، عربستان سعودی هفته گذشته پس از آن‌که عده‌ای از معترضان ایرانی در انتقاد به اعدام شیخ النمر رهبر شیعیان عربستان در مقابل سفارت این کشور در تهران دست به تجمع زدند، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.

امارات متحده عربی نیز تحت فشارهای رژیم آل سعود، روابط دیپلماتیک خود را با کشورمان تا سطح کاردار کاهش داده است.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اخبار سیاست خارجی – ایسنا

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *