آداب و رسوم شب یلدا: ۱۰ بهترین خوراکی و مراسم شب یلدا

آداب-و-رسوم-شب-یلدا

شب یلدا یا شب چله یکی از جشن های بسیار کهن ایرانی است که به زمان بین غروب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب ۱ دی (اولین روز زمستان) گفته می ‌شود و در این جشن طی شدن بلندترین شب سال گرامی داشته می‌شود. در این شب اکثر خانواده‌های ایرانی در سراسر جهان شام مخصوص و انواع و اقسام میوه‌ها و تنقلات مخصوصا انار و هندوانه را کنار هم سر می‌کنند و به قصه‌گویی و تفال زدن به دیوان حافظ می‌پردازند. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۰ بهترین خوراکی و آداب و رسوم شب یلدا یا شب چله را بشناسیم.

آداب و رسوم شب یلدا

بهترین خوراکی های شب یلدا

۱. هندوانه

شب یلدا

این میوه پرخاصیت و خوشمزه یکی از خوراکی های اصلی در جشن شب یلدا است. یادتان باشد خواص این میوه‌ی تابستانی که می‌توانید آن را در تمام طول سال پیدا کنید برای سلامتی آنقدر زیاد است که همین الان در هر شرایطی که هستید هم خوب است یک برش از آن را میل کنید. هندوانه یک درمانگر شیرین و عالی است که کالری فوق‌العاده کمی دارد، و عملا عاری از کلسترول و چربی است و به عنوان میوه خوشمزه و خوش عطر شب یلدا گزینه بسیار خوبی است.

۲. انار

شب یلدا

انار این میوه قرمز با آن طعم ترش و شیرین بسیار لذت‌بخش خود یکی از خوراکی های ویژه شب یلداست. این میوه پاییزی برای سلامتی خواص بسیار زیادی دارد و به خاطر قدرت دارویی که دارد در سراسر جهان و به خصوص نزد طرفداران سلامتی مشهور است. خوب است این میوه سرخ را به لیست خرید شب یلدای خود اضافه کنید.

 

۳.  آجیل شیرین

شب یلدا

مصرف انواع آجیل و خشکبار و میوه خشک بخش بزرگی از فرهنگ ما را تشکیل می دهد و در بعضی از سنت‌ها و رسوم ما نقش مهمی ایفا می‌کند. مثلا بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و رسوم ما در ایام نوروز یا شب یلدا است که بسیار زیاد مصرف می‌شود. آجیل به لطف دارا بودن ترکیب فشرده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و غیره بهترین و سالم‌ترین راه برای ته‌بندی (خوردن خوراک مختصر) است. بسیاری از آجیل‌ها به شکل دانه هستند و این روغن آن‌ها است که عموما برای مصرف استفاده می‌شود. یک وعده‌ی کوچک از اکثر آجیل‌ها می‌تواند بیشترین نیاز روزانه‌ی شما به مواد مغذی را برآورده کند.

 

۴. کدو حلوایی

کدو حلوایی، این خوراکی نارنجی و خوشمزه پاییزی هم یکی از خوراکی های سنتی و محبوب شب یلدا است که بینایی شما را قوی نگه می‌دارد، به کاهش وزن کمک می‌کند و دانه‌های آن نیز می‌توانند دربرابر بیماری‌های قلبی از بدن محافظت کنند. این خوراکی کم‌چرب و با طعمی کره‌ای، سرشار از فیبر و پتاسیم است و به ساخت استخوان‌های قوی‌تر کمک می‌کند. و هرچه کدوی شما نارنجی تر باشد، سالم‌تر است!

 

۵. شیرینی و نقل

مصرف انواع شیرینی ها و تنقلات شیرین از گذشته های دور بین ایرانیان مخصوصا در شب های سرد زمستان یا شب های مراسم سنتی مانند نوروز یا شب یلدا رواج داشته است. و بسیاری از خانواده ها در گذشته انواع کیک و شیرینی را در منزل درست می کردند. مصرف شیرینی جات شیرینی جات باعث شادی و حس خوب شما می‌شوند و خوراکی های شیرین بهترین محرک‌های شادی هستند پس برا یگرامی داشت یک مراسم زیبای سنتی مثل شب یلدا بهترین گزینه است.

 

بهترین کارها و مراسم شب یلدا

۱. تفال به اشعار حافظ

مرسوم است که در شب یلدا بزرگ خانواده تفألی به دیوان حافظ می‌زنند و اهل ذوق و شاعری، سروده‌های خود را برای دیگران می‌خوانند. در مجموع اینها آدابی است که از فرهنگ باستانی مهر در میان مردم باقی‌مانده و هر سال با شب یلدا نو می‌شود.

۲. قصه گویی

از روزگار قدیم رسم زیبایی بر جای مانده که در شب های یلدا که اقوام و دوستان کنار هم جمع می شوند بزرگترها از داستان های زیبای کهن خود برای جوانترها نقل می کنند و مجلس را گرم میکنند.

۳. هدیه دادن به یکدیگر

هدیه دادن مناسبت خاصی نمیخواهد اما رسم کهنی در سرزمین ما وجود دارد که در شب یلدا برای زوج های جوان یا تازه عروس ها هدیه ای به رسم یادگاری برده می شود که هم پیوند دوستی ها را محکم تر میکند و هم شادابی و سرزندگی به همراه دارد.

۴. شاهنامه خوانی

شاهنامه خوانی از دیگر رسومی ست که از دیرباز در میان ایرانیان مرسوم بوده‌است و جز جدایی ناپذیر شب یلدا است. خوب است در این شب زیبا یک کتاب شاهنامه به همراه داشته باشید و از داستان های حماسی آن نقل کنید.

۵. دیدار از اقوام و دوستان

یک بخش زیبای مراسم شب یلدا دردار از دوستان و اقوام و افرادی است که دوستشان داریم. پس یادتان باشد دیدار از بزرگان و عزیزان تان را در این شب زیبا فراموش نکنید.

آداب و رسوم شب یلدا: ۱۰ بهترین خوراکی و مراسم شب یلدا

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *