ماجرای عجیب اصغر فرهادی و خواهر امیر قطر
به خاطر یک مشت دلار یا یک مشت ریال؟!
پس از آنکه خبرهایی درباره سرمایه گذاری قطریها در فیلم اصغر فرهادی منتشر شد و با استناد به سرمایه گذاریهای پیشین این مجموعه در سایر فیلمها ـ که بین ۵۰۰ هزار تا ۱٫۵ میلیون دلار بود ـ این احتمال بارها مطرح شد که میزان سرمایه گذاری مالی قطریها در این پروژه نیز در سطح قابل اعتنایی است.
در هیاهوی جدل کارگردان و سرمایه گذار (خواهر امیر قطر) بر سر استفاده از دو عبارت «fund» و «co-finance» ،”العربیه”، حین برگزاری جشنواره فیلم کن ادعاهای تازهای در باب منابع مالی فیلم اصغر فرهادی منتشر کرده است. این رسانه با انتشار تصویری از فاطمه الرمیحی که روی فرش قرمز “گذشته” هم حاضر بود، از سرمایهگذاری قطر در فیلم اصغر فرهادی خبر داد.العربیه در ادامه نوشته است: گفتنی است که فیلم قبلی فرهادی، بنام “جدایی نادر از سیمین” نیز که برنده جایزه اسکار شد، بدون کمک مالی دولت ایران و با کمک ۲۵ هزار دلاری “انجمن فیلم آمریکا” ساخته شده است.
منابع مالی خارجی فیلمهای اخیر فرهادی همواره با یک کمک خارجی عجیب و غریب همراه بوده است مثلا، انجمن فیلم آمریکا ۲۵ هزار دلار به فیلم “جدایی ” کمک کرد. اتحادیه اروپا سرمایهگذار “گذشته”،بود و سرمایهگذاری موسسه فیلم دوحه [قطر] برای “فروشنده”موید یک اتفاق بسیار ساده است که ماله گه (تهیه کننده فرانسوی) با کمترین هزینه ممکن با استفاده از اعتباری که فرهادی کسب کرده بیزنس خوبی براه انداخته است .
شاید فرهادی مثل همیشه در مقابل چنین پرسشی این موضوع را مطرح کند که تندروها در ایران دوباره دارند ارزش اسکارش را زیر سئوال میبرند و چنین متنی اساسا یک نوشتار انتقادی تندرو مابانه و کاملا سیاسی است. مستقل از همه این قضاوت های که اصغر فرهادی بزودی در گفتگوهایش ارائه خواهد کرد باید به این مسئله توجه داشت که در نهایت اسکار در تور قطریها و عربهای بادیه نشین حوزه خلیج فارس افتاده است.
زمینه این بیزنیس و اسکار اشتراکی عربی – ایرانی ریشه در نحوه بیزنس تهیه کننده فرانسوی دارد. زمانیکه حلقه پاریسی سینما «هنگامه پناهی» و «محمد حقیقت» محصول گم شده خود ،اصغر فرهادی، را به «نادر تکمیل همایون» معرفی کردند، مشخص بود که جریان تازهای در حال شکل گیری است. این حلقه سالها با سرمایهگذاری روی آثار عباس کیارستمی فقید، بهمن قبادی و جعفر پناهی به سرانجام مطلوب بین المللی و مالی نرسیدند و تلاش میکردند از برند ناشناخته اصغر فرهادی با فیلم «درباره الی» بهرهبرداری بین المللی کنند. اما همه اتفاقات منجر به تولید جدایی نادر از سیمین با چاشنی اتفاقات سیاسی سال ۱۳۸۸ ، دست در دست هم نهادند تا «الکس ماله گی»، «جدایی» و اسکار را یک جا ببلعد.