بختک و علائم بختک و رهایی از بختک چیست ؟

بختک

بختک – Night hag یا فلج خواب چیست و چرا و چگونه رخ می دهد؟

حقایقی از بختک/ عجوزه‌ای وحشتناک که شب‌ها به سراغتان می‌آید

اگر در خواب و بیداری احساس فلجی کرده‌اید و فریاد زدید اما صدایتان به گوش کسی نمی‌رسید، دچار اختلال خواب شده‌اید.

شايد براي شما نيز پیش آمده باشد که هنگام شب هراسان و غرق در عرق از خواب می پرید در خواب و بیداری سایه هیولای وحشتناکی را دیده اید، از ترس فریاد می کشیدید اما صدایی از دهانتان خارج نمی شد و گویی بدنتان را غل و زنجیر کرده بودند این زمان است که شما گرفتار یک اختلال مشهور به نام بختک شده اید.
نام بختك به این دلیل روی این كابوس گذاشته شد كه از گذشته همواره افراد بر این باور بودند كه عجوزه‌ای زشت صورت، شب‌ها بدن جسمانی خود را ترك كرده و روی سینه قربانی خود می‌نشیند.
حقایقی از بختک/ عجوزه ای وحشتناک که شب ها به سراغتان می آید
فرد قربانی در چنین حالتی با احساس وحشت و در حالی كه به سختی نفس می‌كشد از خواب بیدار می‌شود، گویی جسمي بزرگ روی سینه‌اش سنگینی می‌كند و قادر به حركت نیست، این باور در بسیاری از فرهنگ‌های دنیا رایج است، در كشور ما هم به این حالت سنگینی و وترس بختك گفته می‌شود.
بدون شک کسی نیست که در طول عمر خود کابوس یا خواب وحشتناک نديده باشد، خواب هاي  ترس آوری مثل به دام افتادن در جایی که راه فراری وجود ندارد، کابوس هایی مثل غرق شدن یا پرت شدن از بلندی که نمي توان فرياد زد. در اين وضعيت وقتی بیدار می شوید غرق در عرق هستید و ترس و وحشت همه وجود شما را فرا گرفته است.
بختک چه شکلی است؟
در برخی افراد کابوس فقط در ترس و وحشت خلاصه نمی شود بلکه بسیاری از افراد در خواب نمی توانند حرکت کنند یا به عبارتی در خواب فلج می شوند که اين موضوع ترس شما را بيشتر مي كند.
بدتر از همه آن است که گاهی توهم های ترسناک نیز چاشنی این علائم می شود و در این زمان احساس می كنيد جسمي مانند سایه یا یک هیولا در تاریکی در حال حرکت است یا به سمت شما می آید ولی ترس و وحشت شما زماني شدت مي يابد كه شما نمی توانید حرکت کنید یا فریاد بزنید اما خوشبختانه همه این ها از علائم خواب است و هیچ آسیبی به شما نمی رسد.
بختک یا فلجی در خواب از کجا می آید؟
مرحله اي از خواب رم (REM) نام دارد در اين مرحله كه به آن حرکت سریع چشم مي گويند، بدن به حالت فلج شناخته شده ای به نام اتونیا رم می رود، این مرحله بخشی از روند طبیعی خواب است که عضله های بزرگ فلج می شوند.
یکی از مهم تربن دلایل این فلج شدن آن است که بدن در طول خواب از آسیب هایی که ممکن است در اثر حرکت به وجود آید در امان است.
گفتنی است، رم (REM) یک مرحله از خواب است که رویا در آن رخ می دهد و به همین دلیل در صورتی که بدن به حالت بی حسی یا فلجی نرود ممکن است درخواب به رویاهای خود واکنش جسمی یا حرکتی نشان دهد.
بختک سراغ چه کسانی می آید؟
در افرادي كه اختلالات خواب دارند ممكن است اختلال فاز رم (REM) اتفاق بيافتد و بي حسي و بي حركتي در اين فاز به درستي عمل نكند و اين افراد واكنش هاي شديد فیزیکی مانند رفتارهاي خشونتي و عصبي در خواب از خود بروز دهند.
حقایقی از بختک/ عجوزه ای وحشتناک که شب ها به سراغتان می آید
برخي عوامل مانند كمبود خواب، عوامل ژنتيكي، استرس يا اضطراب زياد موجب اختلال در خواب مي شوند و برخي عوامل نيز موجب برهم خوردن ساعت خواب بدن مي شوند كه از جمله آن مي توان اختلال هاي ذهني، اختلال دو قطبي، به پشت خوابيدن، حمله هايي كه در خواب اتفاق ميفتد، گرفتگي عضلات بدن مانند گرفتگي عضله پا، استفاده از برخي داروها مانند داروهايي كه براي بيش فعالي تجويز مي شود و مصرف مواد مخدر اشاره كرد.
از شر بختک چگونه خلاص شویم؟
وقتي شما در خواب و بيداري نمي توانيد حركت كنيد و ترس و وحشت وجود شما را گرفته است، مي توانيد با برخي روش ها با آن مقابله كنيد.
1. سعي كنيد آرامش خود را حفظ كنيد
زماني كه شما احساس مي كنيد در خواب فلج شده ايد سعي نكنيد با تلاش بيشتر براي حركت يا مبارزه با آن از اين حالت خلاص شويد زيرا ممكن است حتي با دست و پا زدن و تلاش بيشتر اين بي حسي و بقيه علائم تشديد شود و شما بيشتر وحشت كنيد در اين زمان فقط كافي است نفس عميق بكشيد و به خودتان يادآوري كنيد حالتان خوب است.
2.نجات از فلجي و بي حسي
 زماني كه خواب بد ديده ايد اما در خواب و بيداري هستيد و احساس فلجي مي كنيد مي توانيد انگشتان خود را تكان دهيد یا سعی کنید مشت خود را گره کرده و باز کنید تا از خواب به طور كامل بيدار شوید و از بي حركتي، حس خفگی و فشار در قفسه سینه خلاص شوید.
3.سعي كنيد بيدار شويد
با یک حرکت یا تکان شدید در بدن حالت فلجی ازبین خواهد رفت ،همچنین وقتی از خواب برخاستید  آب سرد بر روی صورت خود بپاشید تا این حالت از شما دور شود.
سعی کنید در رختخواب نمانید زیرا شانس آنکه دوباره فلجی در خواب به سراغتان بیاید زیاد است، پس از آن که کمی آرام شدید به رختخواب خود بازگردید زیرا استرس یک عامل بزرگ و مهم در فلجی خواب است و برای آن که  این وحشت ها در خواب اتفاق نیفتد افکار استرس زا را قبل از خواب از خود دور کنید.

بختک – Night hag یا فلج خواب چیست و چرا و چگونه رخ می دهد؟

بختک یا فلج خواب چیست و چرا و چگونه رخ می دهد؟ + راه درمان در ایرناک

بختک یا فلج خواب چیست و چرا و چگونه رخ می دهد؟ + راه درمان در ایرناک

بختک – Night hag چیست و چگونه رخ میدهد؟شاید برای شما هم تجربه هایی از این دست پیش آمده باشد؛ مشکلی که اصطلاح علمی اش«فلج خواب» است و ایرانی ها آن را «بختک» می نامند.

فلج خواب یا به اصطلاح عموم بختک به علت استرس های روزانه و دیدن کابوس های وحشتناک فراوان مانند افتادن از جایی، غرق شدگی یا مرگ به وقوع می پیوندد .

در این حالت فرد احساس می کند جسمش سنگین گشته و هر چه فریاد می زند کسی صدایش را نمی شنود اما خوشبختانه این حالت هیچگونه عارضه جسمی در پی ندارد ومی توان با لمس بدن فرد یا صدا کردن اسم او، وی را از این حالت خارج کرد.در این بخش از سلامت روان در ایرناک درباره بختک یا فلج خواب بیشتر بدانید و علائم آن را بشناسید.

 

بختک یعنی چه ؟ آیا صحت دارد؟

بختک چه شکلی است؟

بسیاری از افراد به هنگام دیدن کابوس های شبانه ترسناک ، در خواب دچار فلج می شوند و نمی توانند حرکت کنند که این موضوع سبب ترس بیشتر آنها می شود و به همین خاطر گاهی توهم های ترسناک مانند دیدن سایه یا یک هیولا در تاریکی چاشنی این علائم می شود وو حشت شما را آنقدر بالا می برد که نمی تواند حرکت کند یا فریاد بزند .

در مورد پدیده فلج خواب باورها ی مختلفی در فرهنگ ها و جوامع مختلف وجود دارد، ایرانی ها این پدیده را به نام «بختک» می شناسند و آن را به جن زدگی تعبیر می کنند و فکر می کنند اعجوزه ای زشت روی بر روی بدن آنها می افتد و آنان را از حرکت باز می دارد.

طوری که حتی نمی تواند به درستی نفس بکشد و فریاد بزند و تمام اتفاقاتی که برای فرد می افتد به گردن دیوهای بدسرشت و اجنه می اندازند.ایرلندی ها براین باورندکه فلج خواب بر اثر دروغ روز قبلشان بروز می کند.

 

بختک چیست و چگونه با او مقابله کنیم؟

بختک یا فلج خواب

فلج خواب یـک تـجربـه ی دلــهره آور و هراس انگیز است که به حالت ناتوانی درانجام حرکات ارادی حین خواب اطلاق می شـود. فـلـج خـواب اغـلب مواقع هنگام بیدارشـدن از خـواب و یـا در لحظه ی به خـواب رفتن رخ میدهد و چند ثانیه بـه طـول می انجامد و در هر سنی روی می دهد.

علایم فلج خواب:

  • ناتوانی در حرکت دادن بدن
  • ناتوانی در صحبت کردن و فریاد زدن
  • احساس خفگی و نزدیکی به زمان مرگ
  • توهمات شنیداری، دیداری یا حتی لمسی اما رؤیا مانند ، مثل احساس حضور یک انسان دیگر در اتاق، احساس فشردگی در قفسه سینه، دیدن سایه افراد، دیدن منبع نورانی، شنیدن صدای افراد، شنیدن صدای قدمهایی که نزدیک میشوند، دیدن شبح، تجربه خروج از بدن، احساس شناور شدن در هوا، شنیدن صدای بازو بسته
  • احساس وحشت و اضطراب

 

بختک چه نشانه هایی دارد؟

بختک سراغ چه کسانی می آید؟

افرادی که دچار اختلالات خواب هستند و ممکن است اختلال فاز رم (REM) اتفاق بیافتد .

افرادی که در خواب از خود واکنش های شدید فیزیکی مانند رفتارهای خشونتی و عصبی بروز می دهند.

افرادی که دچار کمبود خواب، عوامل ژنتیکی، استرس یا اضطراب زیاد هستند و ساعت خواب بدن شان بر هم می خورد .

افرادی که دچار اختلال های ذهنی، اختلال دو قطبی هستند.

افرادی که شب به پشت می خوابند.

 

افتادن بختک روی انسان ها

عوامل موثر در افتادن بختک رو افراد

افرادی که مبتلا به گرفتگی عضلات بدن مانند گرفتگی عضله پا هستند.

افرادی که از برخی داروها مانند داروهایی که برای بیش فعالی تجویز می شود ، استفاده می کنند.

افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند.

تمام افرادی که این موضوع را تجربه می کنند و دچارفلج خواب می گردند در سلول هایشان ماده ای به نام «HLA-DR2» دارند. افرادی که روز خسته کننده یا پراسترسی را گذرانده اند، بیشتر از همیشه این حالت سراغ شان آمده است.

تغییرات در سبک زندگی یا مصرف قرص های خواب آور و آنتی هیستامین ها ممکن است به فلج خواب دچار شود.

بروز فلج خواب در زنان دو تا چهار برابر بیشتر از مردان است.

 

بختک روی چه کسانی می افتد؟

دماغ بختک را بکنید!

روایت دیگری از بختک در عوام وجود دارد که آنها براین باورند که بختک کنیز اسکندر بود! هنگامی که کلاغ به مشک محتوی آب حیات که اسکندر با خود از ظلمات آورده بود منقار زد و آب حیات بر زمین ریخت، این کنیز مشتی از آب را برداشت و نوشید و اسکندر به ضرب شمشیر بینی او را کند و بختک از گل، بینی دیگری برای او درست کرد !

بختک اگر ببیند که کسی طاقباز خوابیده به سینه او می جهد. اگر فرد بیدار شود، به بینی او چنگ بیندازد، بختک از ترس کنده شدن بینی خود گنجی از گنجه اسکندر را رشوه خواهد داد تا او دست از بینی اش بردارد!

 

روایتی درباره بختک

آیا بختک خطرناک است؟

بین 25 تا 30درصد از جمعیت کلی جهان، در طول عمر خود دست کم یک بار فلج خواب را تجربه کرده اند که در این میان 95درصد از آنها تجربه حوادث وحشتناک را در خواب داشته اند. ژنتیک در بروز این مشکل نقش دارد و اگر یکی از اعضای خانواده دچار این مشکل باشد، احتمال مبتلا شدن اعضای دیگر خانواده هم ، وجود دارد.

اگرچه بسیاری از افراد درگیر با این مشکل دچار وحشت می شوند، اما همانطور که در این بخش از سلامت ایرناک می خوانید این فرایند خطرناک نیست و چند لحظه بعد پایان می یابد و عارضه جسمی به همراه ندارد. بهتر است برای به دست آوردن سریع هوشیاری فرد باید انگشتان دست و پا همچنین چشمانش را به شدت تکان دهد و به دنبال آن سرش را حرکت دهد.

 

خطرات دیدن بختک در خواب

پیشگیری از فلج خواب یا بختک

  • نخوابیدن به پشت
  • کاهش استرس
  • به اندازه کافی خوابیدن
  • انجام ورزش های منظم
  • زیاد غذا نخوردن
  • ننوشیدن کافئین

 

تاثیر کافئین در بختک

چطور از شر بختک راحت شویم؟

با رعایت برخی موارد فلج خواب را می توان از بین برد یا تکرارش را به حداقل رساند.

1. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید

هنگامی که در خواب احساس فلج شدن می کنید برای رهایی از این احساس نباید زیاد تلاش نمایید زیرا ممکن است با دست و پا زدن و تلاش بیشتر علائم تشدید شود و شما بیشتر بترسید پس ابتدا نفس عمیق بکشید و یادآوری کنید که حالتان خوب است.

 

راه رهایی از بختک چیست؟

بختک را چگونه از پا در بیاوریم؟

2.نجات از فلجی و بی حسی

زمانی که خواب بد دیده اید و احساس فلجی می کنید مشت خود را گره کرده و باز کنید و انگشتان خود را تکان دهید تا از خواب کاملا بیدار شوید و از بی حرکتی، حس خفگی و فشار در قفسه سینه رها گردید.

3.سعی کنید بیدار شوید

شما می توانید با یک حرکت یا تکان شدید از حالت فلجی خلاص شوید . پس از اینکه چنین حالتی به سراغ شما آمد از خواب برخیزید و مقداری آب سرد بر روی صورت خود بپاشید تا این حالت از شما دور شود و دوباره به رختخواب باز نگردید زیرا ممکن است فلجی در خواب به سراغتان بیاید پس بهتر است زمانی که کاملا آرام شدید به رختخواب خود بازگردید.

باید بدانید استرس یک عامل مهم در فلجی خواب است پس حتما قبل از خواب افکار استرس زا را از خود دور کنید.

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *