به موهايتان سس مايونز بزنيد!

صاف یا فر‌کردن موها, فر‌کردن موها

صاف يا فر‌کردن موها, فر‌کردن موها

«صاف يا فر‌کردن موها با موادشيميايي انجام مي‌شود. اين مواد مي‌توانند روي ساقه مو و حالت آن تاثير بگذارند. موادي مانند «گلد» که براي صاف‌کردن موها استفاده مي‌شوند، به‌نوعي پيوندهاي دي‌سولفيدي موها را مي‌شکنند و آنها را به‌گونه‌اي آرايش مي‌دهند که در نهايت ساقه موها صاف‌تر شود…

براي فر‌کردن موها هم موادشيميايي خاصي به كار مي‌رود که آرايش پروتئين موها را به‌هم مي‌ريزند و به‌شکل جديدي درمي‌آورند.» اينها، بخشي از گفته‌هاي دکتر بهروز باريک بين، متخصص پوست، قائم‌مقام مرکز تحقيقات کاربرد ليزر در علوم‌پزشکي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشکي شهيد بهشتي در مورد صاف يا فر‌کردن موها بود. اگر شما هم طرفدار صاف يا فر‌کردن موهاي خود با موادشيميايي هستيد، بد نيست پيش از هر تصميمي، اين گفت‌وگو را بخوانيد.

چرا تاثير مواد صاف يا فرکننده مو، موقتي و کوتاه‌مدت است؟
معمولا تاثير مواد صاف يا فرکننده مو، بيشتر از 4 يا حداکثر 6 ماه نيست. اين مواد فقط قادر به تغيير ظاهر ساقه موها هستند و زماني که مو رشد کند، دوباره با حالت اوليه‌اش از ريشه خارج خواهد شد. در اين صورت، فقط قسمت‌هاي پاييني ساقه در فاز فر يا صاف باقي خواهند ماند. درست مانند اتفاقي که در رنگ‌کردن موها مي‌افتد.

برخي افراد مي‌گويند با صاف يا فر‌کردن موهاي خود دچار ريزش‌موي شديد شده‌اند، اين ادعا درست است؟
هم بله و هم نه؛ در واقع، تمام اين تغيير و تحول‌ها که در ساقه مو اتفاق مي‌افتد، مي‌تواند منجر به شکنندگي موها شود ولي از آنجا که آرايشگرهاي ماهر سعي مي‌کنند تماسي بين اين موادشيميايي و ريشه موها برقرار نشود، پس از صاف يا فر‌کردن مو، ريزش آن اتفاق نمي‌افتد. البته اگر اين موادشيميايي با کف‌سر در ارتباط باشند، مي‌توانند ازطريق پوست‌سر جذب شوند و به ريشه و فوليکول‌هاي موها آسيب برسانند. متاسفانه، موارد زيادي را ديده‌ايم و داشته‌ايم که فرد بعد از فر يا صاف‌کردن موهاي خود با موادشيميايي، با شکايت از ريزش‌موي شديد، به مطب مراجعه کرده است. به‌همين‌ دليل، توصيه‌هاي ما بيشتر توصيه‌هاي پيشگيرانه است، نه توصيه‌هاي درماني.

چطور؟
يعني بهتر است براي چندماه تغيير ظاهر و شايد هم زيباتر شدن، زيبايي طبيعي و سلامت خود را به‌خطر نيندازيد و کمتر سراغ موادشيميايي براي تغيير حالت موهايتان برويد. به‌طور کلي، هرچه موها کمتر دستکاري شوند، آسيب کمتري به ساقه و ريشه آنها وارد خواهد شد. يکي از آسيب‌هايي که در اثر صاف يا فر‌کردن و خشک‌شدن بيش از اندازه به ساقه مو وارد مي‌شود، ابتلا به موخوره است که راه درماني جز کوتاه‌کردن موها براي رفع آن هم وجود ندارد.

خيلي از افرادي که ريشه موي آنها با موادشيميايي در تماس نبوده هم دچار ريزش‌مو پس از فر يا صاف‌کردن موهايشان مي‌شوند. نظر شما درباره علت اين مشکل چيست؟
به‌هر حال، استفاده از موادشيميايي مختلف براي صاف يا فر‌کردن، باعث شکنندگي ساقه موها مي‌شود. در اين حالت، ساقه موها از نزديک ريشه يا حتي از وسط ساقه به‌دليل شکننده بودن، قطع مي‌شود و مي‌ريزد. در نتيجه، فردي که موهاي خود را صاف يا فر کرده است با ديدن اين نوع ريزش‌مو و کم‌شدن حجم موهايش، احساس مي‌کند دچار ريزش‌مو از ريشه شده است. در حالي‌که اينطور نيست و دوباره با رشد موهايي که با موادشيميايي در تماس نبوده‌اند، مشکل ريزش‌موقتي مو هم برطرف خواهد شد.

توصيه شما به افرادي که موهاي خود را به هر دليلي صاف يا فر کرده‌اند، چيست؟
ساقه موي اين افراد به شدت در معرض خشکي و شکنندگي قرار دارد. به‌همين دليل استفاده از چرب‌کننده‌هاي مختلف مانند روغن بادام يا روغن نارگيل و سرم‌هاي مو و شستن موها با شامپوهاي ملايم مي‌تواند براي اين افراد مفيد باشد.

برخي افراد به دليل داشتن موهاي مجعد و خشن، اقدام به صاف‌کردن آنها مي‌کنند. آيا راهي براي رفع زبري و خشن بودن شديد موها بدون صاف کردنشان وجود دارد؟
شايد بتوان کراتينه‌کردن موها را به اين افراد توصيه کرد. البته به‌ ياد داشته باشيد کراتينه‌کردن موها با توليد فرمالدئيد همراه است که استنشاق آن مي‌تواند سلامت فرد را به خطر بيندازد.

پس چاره چيست؟
خوشبختانه امروزه کيت‌هاي کراتينه فاقد فرمالدئيد هم به بازار آمده که افراد مختلف مي‌توانند خودشان در منزل از آنها استفاده کنند. استفاده از اين کيت‌ها و کراتينه‌کردن موهاي زبر و مجعد با آنها، مي‌تواند تا چندماه مشکل زبري موها و شانه کردنشان را حل كند و موها را براي مدتي نرم و لطيف کند. البته استفاده مستمر و دستکاري مداوم موها با اين روش هم توصيه نمي‌شود.

روش خانگي ساده‌تري براي نرم و لطيف‌تر‌کردن موهاي مجعد يا حتي موهايي که در اثر رنگ، صاف يا فر کردن، آسيب‌ديده‌اند و خشک شده‌اند هم وجود دارد؟
بله، افرادي که موهاي زبر، خشک، آسيب‌ديده و مجعد دارند، مي‌توانند ساقه موهاي خود را به سس مايونز آغشته کنند. سپس آنها را با کلاه مخصوص رنگ حدود 3-2 ساعت بپوشانند و درنهايت هم با شامپويي ملايم، آن را آبکشي كنند. سس مايونز حاوي سرکه، تخم‌مرغ و روغن است و مي‌تواند يک نرم‌کننده عالي براي موهاي زبر و خشن باشد.

آيا استفاده از نرم‌کننده يا شامپوهاي 2 در 1 براي افرادي که موهايشان را صاف يا فر کرده‌اند، توصيه مي‌شود؟
بله، از آنجا که ترکيب‌هاي شيميايي موجود در رنگ‌هاي مو يا مواد صاف و فرکننده مو باعث تغيير آرايش پروتئين مو و در نهايت هم خشک و شکننده‌شدن آن مي‌شود، توصيه مي‌کنيم بعد از تماس مو با چنين موادي، از شامپوهاي ملايم‌تر،‌ نرم‌کننده يا شامپوهاي 2 در 1 که حاوي مواد نرم‌کننده‌اي مانند سيليکون هستند، استفاده شود. اين مواد نرم‌کننده مي‌توانند غشايي را دور ساقه مو تشکيل دهند و باعث نرم‌تر‌شدن موها شوند.

حرف آخر؟
افرادي که موهاي خود را صاف، فر يا رنگ کرده‌اند يا تمام افرادي که نمي‌خواهند آسيب زيادي به ساقه موهاي خود برسانند، بايد استفاده از سشوار را محدود به موارد خاص کنند. به‌طور کلي، خود چرخه شستن و خشک‌کردن موها با سشوار، مي‌تواند باعث آسيب‌ديدن ساقه آنها به دليل تماس با حرارت داغ سشوار و شستشوي مو شود.
منبع: هفته نامه سلامت

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *