تولیدمثل بدون نیاز به جفت، در حیوانات

10243c

تولیدمثل بدون نیاز به جفت، در حیوانات

 

بلندترین طول را در بین گونه‌‌های متنوع مار بر روی زمین، «پایتون» دارد. گونه‌های پایتون در سراسر جهان از هند تا برمه و حتی آفریقا یافت می‏‌شوند. اما در بین مارهای پایتون، رکورد درازترین مار جهان متعلق به «تلما» یک مار پایتون مشبک ماده‏‌ی یازده ساله است که در باغ وحش لوییزویل در کنتاکی زندگی می‌کند. این مار با وزن باورنکردنی ۹۱ کیلوگرم و طول ۶ متر این عنوان را به خود اختصاص داده است.
پایتون‏‌های مشبک گونه‏‌ای بسیار قدیمی از پایتون‏‌ها هستند که درحال حاضر در قلمرو مارها به عنوان بزرگترین گونه شناخته می‏‌شوند. آن‌ها در جنوب شرق آسیا کشف شدند و میانگین طول عمر آنها ۱۵ تا ۲۰ سال است، هر چند برخی از آنها با طول عمر ۳۰ سال نیز شناخته شده‏‌اند. یک مار پایتون بالغ به طور میانگین بین ۳ تا ۶ متر رشد می‏‌کند.

بکرزایی

در سال ۲۰۱۲ میلادی، تلما، ۶ بچه را به صورت بکرزایی به دنیا آورد. بکرزایی که به جفت‌گیری نیاز ندارد در میان حیواناتی نظیر مارهای بوآ، پرندگان، کوسه‏‌ها و همین‏طور انواع دیگری از مارها، در حال رواج یافتن است!
تولید مثل بدون حضور پدر، که در حالت کلی نیازمند به دو مولفه‌ی نرینگی و ماده‌گی است را بکرزایی می‌نامند. به عنوان مثال می‌توان به پدیده‌ای اشاره نمود که در مورد بدن‌های یخ زده و یا سلول‌های تخمک باقی مانده در طبیعت حیوانات مرده یا مفقود شده صدق می‌کند. به این ترتیب که در این مواقع این بقایا به صورت اسپرم عمل کرده و با تخمک لقاح می‌یابند.
سر و صدایی که در مورد بکرزایی تلما به راه افتاد تا قبل از آن در مورد هیچ مار پیتونی اتفاق نیفتاده بود. این‌گونه بکرزایی هنوز به صورت یک راز باقی مانده است، اگرچه اینطور به نظر می‌رسد که کمبود جنس نر از لحاظ جغرافیایی تاثیر بسزایی در این روند گذاشته است.
نوشته: Science Facts
ترجمه: مجله علمی ایلیاد

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *