جزییات قیمت برق خانگی در سال 94 (+جدول)

اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ ارز
283
دسته‌بندی نشده
اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ ارز
از سوی دیگر در پله بعدی مصرف از ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت، با ۱۷ تومان افزایش تعرفه از ۱۶۷۴ ریال به ۱۸۴۱ ریال رسید و در پله مصرف مربوط به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت مصرف ، هزینه برق با احتساب ۱۹ تومان افزایش از ۱۹۲۲ ریال به ۲۱۱۴ ریال رسید.

تعرفه برق جدید که از اسفند‌ماه سال جاری پای خود را به قبض‌های خانگی و صنعتی باز می‌کند، به‌گونه‌ایست که در قبض‌های جدید خانگی با احتساب افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها، از ۳ تومان در پله نخست تا ۲۷ تومان در پله آخر به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافته تا به طور میانگین قیمت هر کیلووات در تمام پلکان‌ها ۱۵ تومان افزایش یافته باشد.

به گزارش ایسنا، به طور کلی تعرفه برق خانگی در سال ۱۳۹۴، ۱۰درصد در هر پلکان افزایش پیدا می‌کند و این درحالی است که تعرفه برق سال ۱۳۹۳ از اسفندماه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته بود.

بر اساس تعرفه های اعلام شده، تعرفه برق در پله اول به ازای مصرف از صفر تا ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه با سه تومان افزایش از ۳۷۲ ریال به ۴۰۹ ریال رسیده است.

همچنین در پله دوم مصرف از ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت هزینه برق با چهار تومان افزایش از ۴۳۴ ریال به ۴۷۷ ریال افزایش یافت. در پله سوم مصرف نیز که شامل مصرف ماهانه از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت می شود با ۹ تومان افزایش تعرفه از ۹۳۰ ریال به ۱۰۲۳ ریال رسید.

از سوی دیگر در پله بعدی مصرف از ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت، با ۱۷ تومان افزایش تعرفه از ۱۶۷۴ ریال به ۱۸۴۱ ریال رسید و در پله مصرف مربوط به ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت مصرف ، هزینه برق با احتساب ۱۹ تومان افزایش از ۱۹۲۲ ریال به ۲۱۱۴ ریال رسید.

از این پس قیمت برق مصرفی در پله ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات ساعت نیز با ۲۵ تومان افزایش با قیمت ۲۶۶۰ ریال به جای تعرفه قبلی ۲۴۱۸ ریال محاسبه می‌شود.

همچنین قسمت برق مصرفی بیش از ۶۰۰ کیلووات ساعت در ماه با ۲۷ تومان افزایش نسبت به تعرفه ۲۶۶۰ ریال، به قیمت ۲۹۳۳ ریال محاسبه می شود.

همانطور که دیده می شود افزایش تعرفه در پله های اول و دوم که بیشترین قبوض برق را شامل می شوند سه و چهار تومان افزایش یافته است.

 

متوسط انرژی مصرفی ماهانه(کیلووات ساعت در ماه) قیمت پایه سال ۹۳ به ازای هر کیووات ساعت (ریال) قیمت پایه سال ۹۴به ازای هر کیووات ساعت (رال )
۰ تا ۱۰۰ ۳۷۲ ۴۰۹
۱۰۰ تا ۲۰۰ ۴۳۴ ۴۷۷
۲۰۰ تا ۳۰۰ ۹۳۰ ۱۰۲۳
۳۰۰ تا ۴۰۰ ۱۶۷۴ ۱۸۴۱
۴۰۰ تا ۵۰۰ ۱۹۲۲ ۲۱۱۴
۵۰۰ تا ۶۰۰ ۲۴۱۸ ۲۶۶۰
مازاد بر ۶۰۰ ۲۶۶۶ ۲۹۳۳

 

  مبانی قانونی افزایش تعرفه‌های برق در زمستان ۱۳۹۳
این درحالی است که معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی وزیر نیرو نیز با تشریح مبانی قانونی افزایش تعرفه‌های برق در زمستان ۹۳، گفته است: براساس ماده یک قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت مکلف است با رعایت این قانون، قیمت فروش برق را در هر سال به‌گونه‌ای اصلاح کند که به‌تدریج ‌تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، معادل قیمت تمام‌شده آن باشد.

علیرضا دائمی اظهار کرد: با ابلاغ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در تاریخ ۲۸ آذرماه ۸۹، در مرحله نخست متوسط نرخ فروش برق به مشترکان از ۱۶۵ ریال به ۴۳۰ ریال به‌ازای هر کیلووات‌ساعت افزایش یافت.

وی افزود: البته طبق صورت‌های مالی منتشرشده، عملکرد متوسط پرداختی مشترکان به صنعت برق به‌ازای هر کیلووات‌ساعت معادل ۴۰۷ ریال بوده که از زمان اجرای قانون تا پایان سال ۱۳۹۲ از مجموع مبلغ مزبور، ۲۶۴ ریال برای هزینه‌های صنعت برق (شامل تولید، انتقال و توزیع) اختصاص یافته است و مابقی به‌عنوان هزینه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها به حساب خزانه واریز می‎شد.

به‌گفته وی، از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال ۱۳۹۲، باوجود تصریح قانون هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر افزایش تعرفه‌های برق در هر سال، تعرفه‌های برق تا ابتدای بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲ به‌مدت بیش از سه سال بدون تغییر ماند.

دائمی افزود: باوجود اینکه براساس درآمدهای پیش‌بینی‌شده ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در بند ۸۰ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۲، ظرفیت قانونی لازم برای افزایش تعرفه‌های برق تا سطح ۳۸ درصد پیش‌بینی شده بود، دولت اجازه تنها ۲۴ درصد افزایش تعرفه‌های برق را در ابتدای اسفندماه سال ۱۳۹۲ صادر کرد و متوسط تعرفه‌های برق به سطح ۴۹۴٫۱ ریال افزایش یافت.

وی ادامه داد: با وجود ظرفیت قانونی در تبصره ۲۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۳، دولت به وزارت نیرو اجازه داد تا از ابتدای اسفندماه سال ۱۳۹۳، تعرفه‌های برق در بخش خانگی و کشاورزی را معادل ۱۰ درصد و در سایر بخش‌های مصرفی به میزان ۲۰ درصد، بدون تغییر در ساختار تعرفه‌ها (براساس مصوبه شماره ۱۴۵۶۹۰/ت۵۱۲۵۸ﻫ مورخ دوم اسفندماه ۹۳ هیات وزیران) افزایش دهد.

معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی وزیر نیرو تصریح کرد: بر اساس این مصوبه، پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت فروش برق به مشترکان حدود ۱۷ درصد افزایش یابد؛ بنابراین متوسط قیمت فروش برق معادل ۵۷۸ ریال به‌ازای هر کیلووات‌ساعت خواهد شد که با فرض واریز ۱۰۲ ریال به‌ازای هر کیلووات‌ساعت به خزانه بابت سهم هدفمندسازی یارانه‌ها (براساس بند (ج) ماده (۲) آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و تبصره ذیل آن)، سهم وزارت نیرو برای پوشش هزینه‌های تامین برق (بدون سوخت)، معادل ۴۷۶ ریال به‌ازای هر کیلووات‌ساعت خواهد بود.

وی افزود: بنابراین افزایش اعمال‌شده در تعرفه‌های برق در ابتدای اسفندماه سال ۱۳۹۲ براساس ظرفیت‌ قانونی مندرج در بند ۸۰ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۲ و افزایش اخیر اعمال‌شده براساس ظرفیت قانونی مندرج در تبصره ۲۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۳ صورت گرفته است.

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *