جفت شدن مرغ عشق | و اصول جفت گیری مرغ عشق

جفت-شدن-مرغ-عشق

دانسته های جالب در جفت شدن مرغ عشق

در نوشته های قبلی در مورد جفت گیری مرغ عشق و تکثیر مرغ عشق صحبت شد ، در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که نشانه های جفت شدن مرغ عشق چیست؟ و از کجا مطمئن بشویم که آنها جفت گیری نموده اند و مرغ عشق ماده قرار است تخم گذاری کند. لطفا با ما همراه باشد تا با این علایم آشنا شوید.
مرغ عشق ها بر خلاف سایر پرندگان دردسر های زیادی ندارند و بسیار اجتماعی و انسان دوست هستند. هم چنین آنها خیلی زود به محیط و صاحب خودش عادت می کند و تقریبا هر غذایی را که فرد پرورش دهنده به او بدهد را میخورد. همه این نشانه ها ثابت می کند که مرغ عشق ها اصلا پرندگانی خجالتی نیستند و اگر بخواهند در حضور شما هم می توانند جفت گیری کنند. بنابراین هیچ اجباری به جفت ساختن آنها از طریق دارو یا آمپول نیست.

جفت شدن مرغ عشق

همانطور که در مقالات قبلی نیز ذکر شد مرغ عشق ها خودشان تصمیم به جفت گیری می کنند و این تصمیم زمانی اجرا می شود که اولا فصل جفت گیری و تخم گذاری آنها فرا رسیده باشد، دوما تمامی شرایط مورد نیاز جفت گیری اعم از غذا، امنیت، لانه، آرامش، رضایت دو طرفه و …فراهم شده باشد. در طبیعت فصل جفت گیری مرغ عشق ها اکثرا در بهار بخصوص هنگام شروع گرما آغاز می شود ولی در حالت پرورشی هر گاه دمای محیط را مناسب ببینند تغذیه فراوان در اختیارشان قرار بگیرد خود به خود نیاز جنسی شان را برطرف خواهند کرد.

 

علایم آمادگی جفت شدن مرغ عشق

علایم آمادگی جفت شدن مرغ عشق

پس از فراهم نمودن شرایط زیر می توان علایم آمادگی مرغ عشق ها را برای جفت گیری احساس کرد.

  • غذای کافی در اختیار آنها قرار دهید.
  • لانه آنها را برای تخم گذاری آماده کنید، می توانید لانه را از چوب یا پلاستیک بسازید.
  • دمای محیط آنها را بین 22 الی 26 درجه نگه دارید.
  • محیط آنها باید ساکت و بدون سر و صدا مانند صدای سگ و گربه باشد.
  • وسایل بازی، آینه، زنگ، کف دریا و چند میله درون قفس آنها قرار دهید.
  •  افزایش زمان نور دهی به 17 الی 18 ساعت
  •  قرار دادن چندین شاخه در قفس آنها

در صورت فراهم شدن شرایط فوق مر غ عشق نر با بازیگوشی و رقص و هم چنین خوردن نوک مرغ عشق ماده برای جفت گیری اعلام آمادگی می کند. شاید تا یک هفته هم مرغ عشق نر تقلا بکند ولی جنس ماده تن به این کار ندهد ولی بالاخره تسلیم خواهد شد.
پس از تلاش بی وقفه مرغ عشق نر در نهایت مرغ عشق ماده تن به این رابطه خواهد داد. از نشانه های بازر جفت گیری در مرغ عشق خم شدن مرغ عشق ماده و قرار گرفتن مرغ عشق نر پشت آن می باشد. بدین ترتیب که مرغ عشق ماده بر روی دو پای خود نشسته، سر خود را خم نموده و دمش را بالا می دهد و مرغ عشق نر برای انجام عمل جفت گیری بر روی پشت او رفته و با او جفت می شود.
از مهم ترین علائم آمادگی مرغ عشق ها برای جفت گیری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • میز کردن و تمیار کردن بدن یکدیگر
  • غذا دادن به یکدیگر قبل از جفت گیری و حین جفت گیری
  • نوک زدن نشیمنگاه یکدیگر
  • پرش مرغ عشق نر از یک شاخه به شاخه دیگر
  • نوک زدن دیواره های قفس توسط مرغ عشق نر
  • زیاد آواز خواندن مرغ عشق نر و تقلید صدای اطرافیان
  • رنگ بینی مرغ عشق ماده سفید و رنگ نوک مرغ عشق نر آبی روشن می باشد.

پس از مشاهده علایم فوق در مرغ عشق ها می توان به اعلام آمادگی در آنها یقین داشت.

علائم جفت شدن مرغ عشق

مطمئنا شما یا هر پرورش دهنده دیگری فرصت کافی برای مشاهده و تحت نظر گرفتن مرغ عشق ها به مدت چندین ساعت را ندارید. شاید مرغ عشق ها در غیاب شما اقدام به جفت گیری می کنند، و شما به عنوان یک پرورش دهنده برای اینکه مطمئن بشوید که آیا جفت گیری بین مرغ عشق ها انجام شده یا خیر؟ می توانید به رفتارهای آنها توجه کنید.
اگر جفت گیری بین مرغ عشق ها موفقیت آمیز باشد، رفتار های زیر در آنها نمایان خواهد شد.

  1. رنگ بینی مرغ عشق ماده به رنگ قهوه ای تغییر رنگ پیدا می کند. و این بدان معنی است که مرغ عشق ماده آماده تخم گذاری می باشد.
  2. مرغ عشق ماده دائما در لانه استراحت می کند، و این نشان می دهد که او برای تخم گذاری به لانه رفته است.
  3.  مرغ عشق نر درون لانه می رود و به مرغ عشق ماده غذا می دهد.
  4. مرغ عشق ماده قبل از شروع تخم گذاری، لانه اش را تمیز می کند و مداما در اطراف لانه پرسه می زند.

هیچ علایم ظاهری که نمایان کننده حامله بودن مرغ عشق ماده باشد وجود ندارد، بنابراین نمی توان گفت که بدن مرغ عشق ماده حتما باید متورم باشد، یک مرغ عشق ماده در حالی که تخم درون شکمش شکل می گیرد، می تواند به راحتی پرواز کند، پر جنب و جوش باشد و از شاخه ها بالا برود.
در این مقاله به صورت خلاصه سعی شد تا شما را با علائم جفت شدن مرغ عشق ها و آمادگی مرغ عشق ماده برای تخم گذاری را برایتان شرح دهیم.

 

با قرار دادن پرنده نر در کنار مرغ عشق ماده ، نمی توان از جفت گیری مرغ عشق ها اطمینان حاصل نمود . گاه پرنده نر و ماده با یک دیگر دوست شده ،  اما حاضر به جفت گیری با یک دیگر نمی شوند . بسته به خصوصیات مرغان عشق شما و گوشه گیر بودن یا اجتماعی بودن ایشان ، زمان جفت گیری مرغ عشق تفاوت می نماید .

صاحبان گرامی بایستی اغذیه مناسب ، أب زلال، وسایل بازی  و محیطی ساکت را برای مرغان عشق فراهم نموده و منتظر واکنش ایشان به یک دیگر و جفت گیری مرغ عشق ها باشند . علاوه بر موارد مزبور ، صاحبان محترم با انتخاب جفت مناسب (حدود یک سال سن داشته باشند ) ، کاهش تنش ، استفاده از یک جفت مرغ عشق دیگر (جهت تحریک و بروز رفتارهای تولید مثلی) و افزایش تدریجی طول دوره نوردهی ، می توانند به نتیجه بهتری در جفت گیری مرغ عشق دست یابند. سعی نمایید ،

جهت افزایش قدرت باروری در مرغان عشق نر، به تغذیه ایشان با مکمل های مولتی ویتامین – مینرال ( خصوصا ویتامین های E و  D) ، جوانه گندم و تخم کتان اقدام فرماید. همچنین جهت تشخیص جنسیت مرغ عشق می تواننید به بخش مقالات مرتبط در پایین همین صفحه مراجعه کنید.

گاه مواردی چون انبوه بودن پرهای ناحیه مخرج ، لق بودن نشیمنگاه ( عدم امکان جفت گیری مطلوب ) ، تغذیه نامناسب ، عفونت تخمدان یا مجرای تخم بر ، تومورهای دستگاه تناسلی و اختلالات ارثی ، بعد از جفت گیری مرغ عشق موجب نطفه دار نشدن تخم ها می گردند . توجه نمایید که جدا از بیماری ها و عوامل ژنتیکی ، گاه به سبب عواملی چون تنش ، لانه تخم گذاری نامناسب ، قفس نامطلوب و هم چنین آب و غذای ناکافی ، با وجود جفت گیری میان مرغان عشق ، از تخم گذاری خبری نخواهد بود.

علائم جفت شدن مرغ عشق

پس از آن که مرغان عشق به یک دیگر عادت نمودند ،  در صورت آن که هم دیگر را به عنوان  جفت پذیرفته باشند ، به جفت گیری خواهند پرداخت . در وهله نخست در جفت گیری مرغ عشق ، پرنده نر سعی می نماید تا خود را به مرغ عشق ماده نزدیک نموده و به تغذیه دهانی وی بپردازد . گاه نیز مرغ عشق نر ، اقدام به خودآرایی متقابل نموده یا پای خویش را روی پرهای دم پرنده ماده قرار می دهد .

در هر صورت ، تلاش های اولیه پرنده نر با دوری و پرخاش ملایم مرغ عشق ماده روبرو می شود . سرانجام با تلاش مداوم پرنده نر ، مرغ عشق ماده آمادگی لازم را یافته و در مقابل تحریکات جنس نر ، تسلیم می گردد . در این هنگام ، پرنده ماده با دو پای خویش روی نشیمنگاه نشسته ، بدن خود را خم نموده و دم خویش را بالا می دهد . بدین ترتیب ، پرنده نر از آمادگی جنس ماده جهت جفت گیری آگاه می گردد . و جفت گیری مرغ عشق ها شروع می شود .

در ادامه ، مرغ عشق نر با دو پای خود روی پشت پرنده ماده سوار شده و پس از تثبیت ، آلت تناسلی خود را با عضو تناسلی پرنده ماده مماس می نماید . جفت گیری مرغ عشق ، زمان کوتاهی داشته و پس از پایان آن ، پرنده ماده نشیمنگاه را ترک می نماید . چنان چه مرغ عشق ماده آمادگی داشته باشد ( نزدیک به دوره تخم گذاری ) ، چندین بار در طول روز به جفت گیری می پردازد . در نهایت ، مرغ عشق ماده به لانه تخم گذاری پناه خواهد برد .

یکی از نشانه های جفت گیری صحیح مرغ عشق فضولات پرندگان ماده است که پیش از شروع تخم گذاری ، آبکی و زیاد شده و به علاوه پرندگان مزبور، دچار لرزش شدیدی می شوند .

پس از تخم گذاری پرنده جهت جوجه کشی می توان از روش طبیعی و با خوابیدن پرنده روی تخم ها و یا از روش مصنوعی و با استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی اقدام به جوجه کشی مرغ عشق نمود. دوره جوجه کشی مرغ عشق در حدود 18 تا 20 روز بوده و پس از بیرون آمدن جوجه ها از تخم می بایست تا حدود 3 روز جوجه ها را با آب و شکر تغذیه نمود تا انرژی لازم برای ادامه حیات را داشته باشند.

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *