جفت گیری ماهی چگونه است؟

جفت گیری ماهی Fish mating روش تولید مثل ماهی (2)

جفت گیری ماهی Fish mating روش تولید مثل ماهی و روش تولید مثل ماهی و فیلم تکثیر ماهی پرت که با چه ماهی جفت می شود ماهی بچه زا و فیلم ماهی گوپی را در ایران 16 ببینید.

جفت گیری ماهی Fish mating روش تولید مثل ماهی

اولین فیلم از جفت ماهی دریایی در اعماق دریا

جفت گیری ماهی فایتر در منزل

جفت گیری ماهی کوی به صورت طبیعی

جفت گیری پرت ماهی

جفت گیری و تخمگذاری عجیب ماهی ها

تغییر رنگ جالب ماهی مرکب برای جفت گیری

ماهی مرکب برای جلب توجه ماهی ماده تغییر رنگ می دهد.

جفت یابی ماهی ها

مراحل تکثیر و جفت زنی ماهی فلاور

روز دوم جفت شدن ماهی ماده و نر فلاور

یک نوع ماهی که برای پیدا کردن جفت نقاشی میکند

ماهی فایتر هافمن خودم مرحله اماده کردن با جفت

ویدیوی دیدنی و کمیاب از لحظه جفت گیری گوپی های نر با گوپی های ماده.

ویدیوی فوق العاده جالب از جفت گیری گوپی ها

چطور و از روی چه علائمی متوجه بارداری ماهی شویم؟

جفت گیری ماهی Fish mating روش تولید مثل ماهی
از علائم بارداری ماهی می توان به تغییرات فیزیکی ماهی و رفتار عجیب ماهی و پنهان شدنش اشاره کرد که البته بعد زایمان به حالت عادی بازخواهد گشت.

جفت گیری ماهی Fish mating روش تولید مثل ماهی

نشانه ها و علائم بارداری ماهی کدام است؟

اگر تنگ ماهی و یا آکواریوم داشته باشید، باید بدانید ماهی می تواند به دو روش مختلف متولد شود. اولی، پنهان کردن تخم های خود در گیاهان یا خاک است ، به طوری که پس از اینکه نر اسپرم خود را در بالای آن ها پخش کند، این تخم ها می تواند بیرون بیاید.

علائم بارداری ماهی

نوع دیگر ماهی ممکن است باردار شود و درست مانند یک گربه یا سگ به دنیا بیاید. بنابراین، برای اینکه بدانید ماهی باردار است، ابتدا باید بفهمید آیا ماهی ماده تخم گذاری می کند یا باردار می شود ، سپس بین نرها و ماده ها تمایز ایجاد می کند و در نهایت به دنبال تغییرات تشریحی خاصی در ماهی ماده می گردند.

ماهی باردار

نشانه های بارداری یک ماهی و روش تشخیص آن

گونه ماهی های بچه زا:

تنها گونه ماهی که باردار می شود، نوع بچه زا است. برخی دیگر مانند ماهی بتا حتی به روش مرسوم جفت گیری نمی کنند. اگر مطمئن نیستید آیا ماهی بچه زا است و زایمان می کند یا تخم می گذارد، نگاهی به لیست ماهی بچه زا بیاندازید.

ماهی آبنوس ،دم شمشیری ،رنگین ماهی ، ماهی مالی ، ماهی های بچه زا هستند، در این موارد، اولین تخم ماده درون آن وجود دارد و سپس با نر جفت گیری می کند. این تخم ها تبدیل به ماهی کوچک می شوند و مادرشان آن ها را آزاد می کند.

ماهی بچه زا

انواع ماهی های بچه زا

تشخیص تفاوت بین ماهی نر و ماده برای دقت در علائم بارداری

بعد از این که پی بردید آیا ماهی بچه زا است یا تخم گذار ، می توانید با توجه به رنگ نرها را از ماده ها تشخیص دهید. با این روش می توانید تشخیص دهید یک مرد در حال تلاش برای جفت گیری با زن است یا فقط دو مرد یا دو زن می جنگند.

ماهی های نر بچه زا معمولا رنگ های روشن تر نسبت به ماده دارند و یک باله باریک و بلند دارند؛ ماده ها معمولا با یک باله مثلثی به رنگ قهوه ای درآمده اند.

تفاوت ماهی نر و ماده

فرق بین ماهی نر و ماده بارداری

نشانه ها و علائم بارداری ماهی

تغییرات فیزیکی ماهی باردار :

برای اینکه بفهمید آیا ماهی باردار است، هر روز آن را تماشا کنید تا ببینید آیا هر گونه تغییر فیزیولوژیکی رخ می دهد یا نه . هنگامی که ماهی ماده باردار است، توده ای زیر شکم به مدت 20 تا 40 روز رشد می کند و نشان می دهد حاملگی او در داخل شکل می گیرد. این زمان طولانی است ، اما همچنین می تواند مربع به نظر برسد، به خصوص زمانی که در شرف زایمان است.

بنابراین وقتی ماهی باردار است متوجه خواهید شد او ورم کرده است، اگرچه اگر ماهی مالی باشد ممکن است بارداری او را با آناتومی طبیعی اشتباه بگیرید:این گونه در قسمت جلویی و درست زیرآبشش هایش برآمدگی قرار گرفته است. از طرف دیگر، اغلب ماهی های نر چاق با ماهی باردار اشتباه می شوند، همانطور که توده در ناحیه سینه مشاهده می شود.

ماهی ماده هم چنین ممکن است نوعی لکه روی شکمش داشته باشد که براق و یا قرمز روشن است و نشان می دهد باردار هستند. آن لک چشم ماهی کودک است و درست قبل از زایمان به منطقه مقعدی حرکت می کند . اما برخی ماهی ها این لک را همیشه دارند اما در طول دوران بارداری تیره تر و روشن تر می شوند.

فرق ماهی نر و ماده

تغییرات ظاهری ماهی باردار

رفتار ماهی باردار:

همانطور که به پایان دوره بارداری نزدیک تر می شود، متوجه خواهید شد چگونه ماهی ماده شروع به خجالتی شدن می کند و اغلب در میان شاخ و برگ ها و دکوراسیون آکواریوم پنهان خواهد شد. همچنین متوجه خواهید شد ماهی زن در دوران بارداری خیلی کم تر ازحد معمول حرکت می کند و غذا می خورد و آهسته شنا می کند.

وقتی ماهی ماده برای اولین بار زایمان می کند ، ممکن است کمی عصبی شود. او تا زمان فرو رفتن در آکواریوم بالا و پایین می رود. اگر مدتی پایین بماند، وحشت نکنید:درد مانع از فعال شدن او می شود، اما بعد از زایمان به حالت عادی باز می گردد.

آن هایی که در گذشته زایمان کرده اند تجربه دارند، بنابراین به دنبال مکانی مخفی در پشت دکوراسیون آکواریوم خواهند بود.هم چنین طبیعی است در طول زایمان تنفس و ضربان نبض در ماهی ماده،سریع تر می شود او ممکن است به سطح بیاید تا از اکسیژن تنفس کند.

رفتار ماهی باردار

خجالتی شدن ماهی در دوران بارداری

آماده سازی برای تولد ماهی

اگر کشف کردید ماهی ماده باردار است، پس مهم است بدانید وقتی ماهی به دنیا آمد چه انتظاری دارد. اگر چه باید به صورت آنلاین تحقیقاتی انجام دهید تا بدانید چگونه از ماهی خاص مراقبت کنید، باید بدانید زمانی که ماهی به دنیا آمد باید فیلتر آب را خاموش کنید تا آن ها به داخل کشیده نشوند و فیلتر اسفنجی جایگزین آن شود.

بعد از این که این کار را انجام دادید ، تحقیق کنید آیا مادر باردار می تواند شکارچی برای ماهی تازه متولد شده باشد، که در این صورت باید آن ها را از هم جدا کنید. اگر اینطور نیست، مادر را هم جدا کنید. می توانید به راحتی این کار را با اضافه کردن یک تقسیم کننده پلاستیکی در آکواریوم انجام دهید تا مطمئن شوید هیچ کدام از ماهی های دیگر به ماهی کوچک حمله نمی کنند.

جدا کردن ماهی مادر از بچه ها

آماده سازی شرایط برای فارغ شدن ماهی باردار

جفت گیری ماهی Fish mating

ماهیان زنده زا

ماهیان از از لحاظ تولید مثل به دو دسته زنده زا و تخمگذار تقسیم بندی می شوند

ماهیان زندهزا در واقع مثل بقیه ی ماهی ها تخم گذارنداما نگهداری از نخم ها را در تخمدان انجام می دهند . زمانیکه تخم ازتخمدان ماهی ماده خارج میشود تا زمانیکه تبدیل به لارو میشود را دوره ی جنین تخم می گویند.

معمولاً دوره جنین تخم در درون کیسه تخمدان ماهی ماده طی می شود و تخم بارور شده و آماده باز شدن در آخرین ثانیه خروج از لوله تخمدان، تبدیل به لارو می شود. نوزادان ماهیهای زنده زا هم مثل بقیه نوزادان ماهی های دیگر همراه خودشان، دارای کیسه ی زرده اند که علاوه بر تغذیه از آن، قادرند از ساعت اولیه ی زندگی خود به خوبی از انواع غذاها استفاده و به راحتی شنا کنند.

لارو ماهی زنده زا

لارو ماهی زنده زا

تکثیر ماهیان زنده زا :

ماهیان زنده زا پس از لقاح تخم ها داخل شکم ماهی ماده به بچه تبدیل شده وپس از علائم زیر زایمان می کند:

۱-بدنی جعبه ای
۲- تورم شکم (پرانتزی)
۳-خال آبستنی پر رنگ (مشکی)
۴-قفسه سینه توپر
۵-مقعد پف کرده

ماهی ماده دارای محفظه اسپرم بوده و با یک بار جفت گیری و حفظ اسپرم در بدن خود میتواند تا چندین نوبت زایش ، بدون وجود ماهی نر به تولید بچه بپردازد .

ماهیان زنده زا علاقه زیادی به خوردن بچه خود دارند .

دلایل عدم زایمان :

دلایل زیادی برای زایمان نکردن ماهی وجود داره:

۱- استرس زیاد باعث میشه ماهی بچه هاشو رها نکنه و اگه هم رها کنه به صورت تخم، مرده یا ناقص بدنیا میان (مهمترین استرس میتونه حضور ماهی های مهاجم و همچنین جابجایی ماهی از مخزن اصلی باشه)

۲- دمای بالای آب (بیش از ۲۶) زایمان ماهی با اختلال روبرو میشه

۳- فیزیک بدنی ماهی هم در زایمان تاثیر داره ماده هایی که کمرشون کج میشه اصولا نمی تونن زایمان انجام بدن

۴- بسته شدن مخرج ماهی با اجتماع چربی هم عامل دیگه ای که می تونه زایمان رو با اختلال روبرو کنه لذا از دادن غذاهای چرب به ماهی ها خود داری کنید و در صورت دیدن اینچنین مشکلی یک روز غذادهی رو قطع و تا سه روز تنها غذاهای گیاهی به ماهی بدین(مخصوصا نخود پخته)

۵- ثابت شده وجود هورمون های تستسترون در غذا یا آب ماهی گوپی باعث نازایی ماهی های ماده میشه پس از مصرف چنین غذاهایی باید خودداری بشه

جفت گیری ماهی Fish mating

روشهای تکثیر

ماهی ها به ۳ روش زنده زا، تخم زنده گذار و تخم گذار تولید مثل می کنند و تکثیر می شود. ماهیان زنده زا، ماهیانی هستند که نوزاد از بدن آنها خارج می شود. ماهیان تخم زنده گذار، تخم ماهی را در درون بدن خود رشد می دهند و قبل از اینکه زمان خروج نوزاد از تخم فرا برسد، تخم از شکم ماهی ماده بیرون می آید. ماهی های تخم گذار لقاح خارجی دارند و بعد از رسیدن زمان موعد، اقدام به تخم ریزی می کنند.

روشهای متعددی برای تکثیر توسط افراد معرفی شده است
روشهایی چون:
۱- استفاده از زایشگاه
۲- استتار گیاه طبیعی
۳- استتار مصنوعی
۴- مخزن تاریک
۵- سبد توریحال
قبل از توضیح موارد فوق شماره یک و دو جهت تکثیر در آکواریومهای خانگی استفاد می گردد و روشهای سه ،چهار،پنج در سالنهای تکثیر (تجاری) مورد استفاده قرار میگیرد .
زایشگاه چیست:
زایشگاه محفظه ای توری است که در داخل اکواریوم نصب میشود و ماهی ماده در هنگام زایمان در ان قرار میگیرد و بچه ها میتوانند از محفظه های توری خارج شوند و دسترسی والدین از انها قطع شود البته زایشگاه های معمولی موجود در بازار کمی نامرغوب است و تور استفاده شده در انها انقدر ریز است که گاهی اوقات بچه ماهیان در همان تور گرفتار میشوند ،شاید هم استفاده از تور ریز در این نوع زایشگاه ها به دلیل نامرغوب بودن ان نیست و به این دلیل باشد که بچه ها در همان تور باقی بمانند و به اکواریوم انتقال داده نشوند چون ممکن است شما در اکواریوم از ماهیان دیگری استفاده کنید البته بعضی دیگر از زایشگاه ها هم دو طبقه هستند و بچه ها از شیارهای کف طبقه بالا به طبقه پایین زایشگاه منتقل میشوند به هر حال تصمیم با شماست و اگر زایشگاه در نظر گرفته شما مناسب نیست شاید بهتر باشد ماهی ماده را مستقیما در اکواریوم قرار دهید و بعد از زایمان ، ماهی ماده را به اکواریوم دیگری یا اکواریوم اصلی خود بازگردانید.
روش اول : استفاده از زایشگاه
در این روش ا از جعبه های پلاستیکی شفاف (آکریلیک یا …) که بصورت آماده در فروشگاههای آکواریومی یافت میشود استفاده میشود.همانطور که در شکل مشاهده میکنید این زایشگاهها از دو قسمت تشکیل شده، قسمتی که ماهی ماده داخل آن قرار می گیرد و قسمتی که بچه ماهی به آن سمت هدایت می شود و بوسیله یک صفحه مشبک ویا دو صفحه که به شکل وی انگلیسی هستند از هم جدا میشوند.

زایشگاه

زایشگاه

برای انجام این نوع تکثیر باید زایشگاه را داخل تانک اصلی و یا یک تانک جانبی با شرایط محیطی دقیقا مشابه تانک اصلی قرار دهید سپس ماهی آماده زایمان را با در نظر گرفتن شرایط ایمنی به زایشگاه منتقل کنید و درپوش آن را قرار داده تا ماهی به بیرون نپرد سپس عمل زایمان بسته به اینکه ماهی جدا شده چقدر آماده زایمان باشد از همان هنگام انتقال تا چند روز آینده انجام می پذیرد و بچه ماهیها پس از تولد با عبور از جدار جدا کننده از دسترس ماهی ماده خارج می شوند. پس از پایان عمل زایمان باید ماهی ماده را به تانک اصلی منتقل کنید و با خارج کردن جداره های جدا کننده زایشگاه، فضای بیشتری را برای بچه ماهیها ایجاد کنید و پس از حداکثر ۱۰ روز اگر داخل تانک اصلی مکانی برای مخفی شدن بچه ها وجود دارد بچه هارا در تاریکی (به دلیل اینکه تا قبل از رفتن به پناه گاه مورد حمله بقیه ماهیها قرار نگیرند) به تانک اصلی انتقال دهید و اگر تانک جدا گانه ای موجود هست انتقال به آن تانک انجام گیرد بهتر است تا بچه ماهی ها به سایز مناسب برسند سپس آنها را به تانک اصلی انتقال دهید .

این روش برای تولید به هیچ عنوان توصیه نمی شود و برای این جز روشهای خانگی شمارده می شود که در این روش علاوه بر مشکلاتی که پس از بخش ((تکثیر از طریق استتارگیاهی)) توضیح خواهم داد اصلی ترین اشکال در جابجایی ماهی ماده میباشد چرا که در یک تانک خانگی تعداد ماهی محدود میباشد که شما با زیر نظر گرفتن ماهیها میتوانید ماهی آماده را جدا کنید اما در نظر بگیرید تعداد مولدین چند هزارتایی در سالن تکثیر که کنترل آنها کاری سخت و وقت گیر است.۲

روش دوم : استتار گیاهی

در این روش که راحتترین روش تکثیر میباشد آکواریوم خود را با مقدار زیادی گیاه زنده (مصنوعی) پر کنید و یا با سایر اشیا ، در این صورت ماهی های ماده پس از آمادگی برای زایمان از روی غریزه به گوشه ای دنج پناه میبرند و عمل زایمان را انجام میدهند و بچه ها هم از روی غریزه پس از تولد به لابلای گیاهان و تزئینات پناه میبرند.

اما چرا این روش را بعنوان روش خانگی معرفی کردم؟
در این روش پس از تکثیر جداسازی ماهی ها از داخل آب کاری سخت و وقت گیر است علاوه بر اینکه کنترل و نگهداری از چندین آکواریوم گیاهی که هم ماهی و هم گیاه باید در شرایط خوب قرار گیرند کاری بس دشوار است. و این اقدام در اشل تکثیر تجاری غیر قابل مدیریت می باشد . شخصا برای یک آکواریوم خانگی روش دوم را پیشنهاد میکنم چرا که در روش اول علاوه بر اینکه شما باید دائما ماهیهای خود را زیر نظر بگیرید که چه موقع آماده زایمان میشوند که با خطا هم همراه است، امکان آسیب دیدن ماهی نیز در این جابجایی ها وجود دارد و اگر شما در تشخیص ماهی آماده اشتباه کرده باشید ماهی مدت بیشتری را در زایشگاه میگذراند و بدلیل عدم غذادهی در زایشگاه و عدم وجود جریان آب کافی صدماتی به ماهی وارد میشود اما در روش دوم علاوه بر اینکه آکواریوم شما وظیفه خود را که همانا ایجاد زیبایی و آرامش در محیط خانه است انجام میدهد شما هم از دردسرهای جانبی روش اول در امان هستید.

یکی از تفاوت های تکثیر تجاری با تکثیر خانگی در نوع و سایز و البته تعداد تانک های نگهداری ماهی می باشد که میزان حداقل تعداد در تکثیر تجاری ۱۰تا ۲۰ مخزن میباشد. در اینجا مخازن میتوانند بصورت آکواریوم شیشه ای، وانهای پلی اتیلن، حوضچه های سیمانی و برزنتی و… در سایزهای مختلف باشند که روشهای زیر تقریبا در همه آنها مشابه است فقط با ابعاد مختلف

روش سوم : استتار مصنوعی
در این روش که شباهت زیادی به روش استتار گیاهی دارد از لوازم مختلفی برای ایجاد پناهگاه در قسمتی از مخزن استفاده میشود لوازمی که میتوانند قلوه سنگهای درشت، گیاهان مصنوعی، الیاف درهم تنیده و یا اشیا مشبک دیگر باشند. به این صورت که قسمتی از مخزن که معمولا یک سوم یا نصف آن میباشد را با یک یا چند نمونه از این لوازم بصورت ته نشین و شناور پر میکنند تا محیط امنی را برای زایمان ماده ها و پنهان شدن بچه ها ایجاد کنند. سپس مولد ها را داخل آب رها میکنند که پس از جفتگیری و طی دوران بارداری ماده ها به سمت پناهگاه بروند و درآنجا زایمان کنند، بچه ها هم پس از تولد در این پناهگاه پنهان میشوند و پس از چند روز که تا حدودی به محیط مسلط شدند کم کم فاصله خود را با پناهگاه زیاد میکنند در این موقع است که پرورش دهندگان بطور روزانه، هفتگی، ۱۰ روزه و یا هر دوره ای که خود تشخیص میدهند اقدام به جمع آوری بچه ماهیها و انتقال آنها به مخزن پرورش بچه ماهی مینمایند.
از نقاط مثبت این شیوه میتوان به نکات زیر اشاره کرد:
– نیازی به زیر نظر گرفتن ماهی جهت شناسایی ماده آماده نیست
– به دلیل آزاد بودن مولدین در محیط جفتگیری بهتر و راحت انجام میگیرد
– امکان پذیر بودن آماده سازی چنین محیطی برای همگان
–میزان مولد بیشتری میتوان در محیط نگهداری کرد به دلیل بزرگی محیط
از نقاط منفی این شیوه میتوان به نکات زیر اشاره کرد:

– بدلیل تراکم محیط استتار، فضولات به مرور در این قسمت جمع میشود و به دلیل عدم امکان نظافت صحیح باعث پایین آمدن کیفیت آب و مشکلات بعدی میشود
– در زمان جداسازی بچه ها، در درجه اول با فرار به سمت قسمت متراکم این کار را با مشکل مواجه میکنند و در درجه دوم با مخلوط شدن با مولدین باعث سخت شدن عمل جداسازی و ایجاد استرس بیش از حد به مولدین میشوند
– بعلت باهم بودن مولدین و بچه ها غذا دهی مخصوص بچه ها در چند روز اول که از مهمترین دوران تغذیه میباشد مختل میشود
– درصد بچه هایی که توسط والدین خورده میشوند بالاتر است

روش چهارم : روش مخزن تاریک
یکی از روشهای فدیمی می باشد و بدلیل اینکه در سالنهای حرفه ای و بزرگ دیگر از این روش استفاده نمیشود افرادی که جدید وارد این صنعت می شوند اطلاعات زیادی در رابطه با آن ندارند .
نحوه کاربرد این روش تاحدودی شبیه به همان روش زایشگاه است اما با تفاوتهایی، به این صورت که ابتدا باید تعدادی مخزن درب دار تقریبا دو الی چهار لیتر را تهیه نمایید(مخازن باید کاملا غیر شفاف و رنگ روشن باشند و بهترین گزینه در دسترس سطلهای ماست میباشند) و در قسمتی از سالن پرورش که کمترین نوسان نوری و دمایی را دارد قرار دهید و برای هر مخزن یک انشعاب سنگ هوا در نظر بگیرید سپس ماهیهای خود را زیر نظر گرفته و ماده های آماده زایمان را جدا کرده و داخل مخازنی که با آب محل زندگی خود ماهی پر شده است قرار دهید، ماهی بسته به میزان آمادگی برای زایمان طی یک یا چند روز آینده اقدام به زایمان مینماید و پس از اتمام زایمان ماهی ماده را با در نظر گرفتن شرایط ایمنی به تانک اصلی یا تانک ریکاوری انتقال دهید.
نکته: منظور از مخزن تاریک مخزن تیره و سیاه نیست چرا که اگر مخزن زیادی تاریک باشد و از نور محیطی تاثیر نگیرد علاوه بر اینکه ساعت بدن ماهی را مختل میکند، با هر بار بازو بسته کردن درب مخزن با تابش نور زیاد استرس شدیدی را به ماهی وارد میکند

نقاط مثبت این روش:

– به دلیل آزاد بودن مولدین در محیط جفتگیری بهتر و راحت انجام میگیرد
– درصد زنده ماندن بچه ها نسبت به دو روش دیگر با رعایت کلیدی فوق بیشتر است

نقاط منفی :
– شما باید دائما ماهیهای خود را زیر نظر داشته باشید تا ماده های آماده را جدا کنید که کاری وقت گیر است و با خطا همراه است و این کار در سالنهای بزرگ و حرفه ای که تعداد مولدها بالا است و در مواردی از مخازن سیمانی یا وان استفاده میشود غیر ممکن است
– صدمه دیدن ماهی ماده بر اثر جا به جایی و انتقال
– اگر ماده با خطای چند روزه جدا شده باشد شما مجبور به غذادهی به آن در داخل مخزن کوچک هستید که کیفیت آب مخزن را پایین میاورد و خطرناک است
– با توجه به اینکه مخزن زایمان فاقد سیستم گرمایشی است نوسان دما در آن اجتناب ناپذیر است خصوصا در سالنهای کوچک و منازل که از سیستم گرمایشی محیطی برای گرم کردن آب آکواریومها استفاده نمیشود
– فضای زیادی را باید برای این مخازن در نظر بگیرید

روش پنجم : سبد توری

این روش یکی از پر بازده ترین روشها محسوب می شود و اکثر سالن داران و تولیدکنندگان از این روش استفاده میکنند . عملکردی ساده و کارآمد در این روش همانطور که از اسم آن پیداست از سبدهای توری برای تکثیر استفاده میشود به این صورت که با استفاده از تورهای پلاستیکی که در صنعت ساختمان کاربرد دارد و با چشمه های ۳ الی ۴ میلیمتر ( کمتر از آن بچه ماهی به سختی عبور میکند و بیشتر از آن نرها از سبد خارج میشوند) سبدهایی را درست کرده و داخل مخزن تکثیر قرار میدهند که ابعاد این سبد بسته به اندازه مخزن متفاوت است اما نباید بیشتر از نصف مخزن را بپوشاند و با ارتفاعی که حداقل باید ۵ تا ۱۰ سانت از آب خارج شود تا ماهی ها از آن بیرون نپرند و البته ارتفاع آب داخل سبد متفاوت است که بهترین ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانت میباشد و حداقل فاصله سبد تا کف مخزن باید ۵سانت باشد.
این روش به دو حالت انجام میشود، در حالت اول که پرکاربرد ترین حالت است مولدها بصورت گله های تعداد بالا (ترجیحا هر ۱نر ۳ماده)داخل سبد قرار میگیرند، که پس از زایمان، بچه ها به بیرون سبد حرکت میکنند و در حالت دوم مولدها داخل مخزن رها میشوند و بچه ها بعداز تولد به داخل سبد فرار میکنند که البته درصد خطای حالت دوم بیشتر از حالت اول میباشد و کمتر مورد استفاده است.
در مرحله بعد مسئول کارگاه طی دوره هایی که برای خود تعیین میکند اقدام به جمع آوری بچه ها از داخل مخازن تکثیر و انتقال آنها به مخازن پرورش میکند مدت دوره تعیین شده تا جایی که من پرسو جو کردم متغیر است و هر مسئولی طبق شرایط کارگاه خود اقدام به این کار میکند( من هر ۲۰ تا ۳۰ روز یکبار بچه هارا جدا میکنم بعضی هر روز این کار را میکنند)

نکته:
* سبدها را بصورت استوانه گرد یا بیضی و یا مستطیل با گوشه های گرد بسازید زیرا در روند حرکتی و تولید مثلی تاثیر بهتری از سبد با گوشه های تیز دارد
* سبد را طوری تعبیه کنید که قابل حرکت باشد و با انتقال آن به سمت دیگر مخزن در صورت نیاز بتوانید زیر آن را نظافت کنید

نقاط مثبت روش :
– نیازی به زیر نظر گرفتن ماهی جهت شناسایی ماده آماده و جداسازی نیست
– برعکس تصور افراد این روش از راندمان بالایی برخوردار است و درصد بچه های باقیمانده بسیار بالاست
– مولدین و بچه ها کاملا از هم جدا هستند و شما میتوانید بچه هارا تا زمان انتقال بصورت جداگانه بدون مزاحمت مولدین تغذیه کنید

نقاط منفی روش :
– ساخت سبد شاید کمی مشکل و وقت گیر باشد که البته کار هر روز نیست و برای هر سبد یک بار انجام میشود
– هنگام غذا دهی مقداری از غذا از سبد عبور میکند که البته میتواند مورد تغذیه بچه های بیرون سبد قرار بگیرد و یا در کف سبد یک قطعه طلق و یا یک بشقاب یکبار مصرف به صورتی که حداقل ۵ سانت دورتادور آن خالی باشد قرار دهید تا اگر از غذاهای پایین رونده استفاده میکنید درصد کمتری از آن به زیر سبد برود مطمئنا این کار هیچ خللی در زمینه فرار بچه ماهیها به بیرون ایجاد نمیکند.

نکات کلیدی: نکاتی که در امر نگهداری و تکثیر اعم از خانگی و تجاری میتواند تاثیر بسزایی در موفقیت شما داشته باشد.
۱- برای مولد سازی از ماهیهایی استفاده کنید که از لحاط ژنی،رنگ بندی و سلامت فیزیکی مطلوب باشند
۲-برای تکثیر بهتر و نژاد زیبا ، در سبد نژادهای مشترک و واحد بگذارید .
۳- رعایت تنوع غذایی برای مولدین (از غذاهای پروتیین دار و دارای کیفیت بالا استفاده نمایید)
۴- بیشتر از اینکه به فکر درمان بیماریها باشید به فکر پیشگیری از بروز بیماری باشید
۵- قرنطینه ماهی جدید الورود به سالن
۶- غذای استارتر بچه هارا از بهترین غذاها از جمله ناپلی آرتمیا انتخاب کنید
۷- خارج کردن ماهی های مریض و ناقص (شماره یک) زیرا باعث تلفات در تانک مورد نظر خواهد شد
۸- بر خلاف تصور برخی افراد هیچ کدام از روشهای تکثیری بالا ربطی به یکدست شدن اندازه و خوش فرم شدن ماهیها ندارد در واقع عوامل موثر به شرح زیر است:
۹-بالا نگه داشتن کیفیت آب با سیفون به موقع و مرتب
۱۰- رعایت تراکم متناسب با سایز مخزن و جداسازی ماهی ریز و درشت (سورت بندی) هز ۲۰ روز یکبار
۱۱- انتخاب نور مناسب در سالنهای سرپوشیده
۱۲- جهت نظافت و سالم نگهداشتن تانک پرورش وتکثیرر، از انواع کوریدوراسها، کت فیشها و حلزونها با رعایت موارد بهداشتی و قرنطینه استفاده کنید
۱۴- تکثیر به صورت گله ای هیچ ربطی به بی کیفیت شدن و بی نژاد شدن ماهی شما ندارد چرا که شما میتوانید یک گله از یک نژاد را در یک مخزن قرار دهید(شماره دو)

جفت گیری ماهی Fish mating

ماهی نژاد پلاتی platy

نام : پلاتی
نام علمی: Xiphophorus maculatus

خانواده : poecilidane

نام انگلیسی : Southern Platy, Red Wagtail Platies, Red Platy, Mickey Mouse Platy, Red Tuxedo, Moon Fish, Topsail Rainbow, Sunset, Golden, Calico

سطح مراقبت : آسان و مناسب برای افراد مبتدی

اندازه ماهی: تا ۲ اینچ (۵ سانتی متر) و حداکثر تا ۵ سانتیمتر

زیستگاه : آبهای آرام مکزیک وگواتمالا

دمای مناسب نگهداری: ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶ الی ۸

طول عمر: ۲ تا ۳ سال

شناخت:
پلاتی ها یکی دیگر از انواع رایج خانواده ی زنده زاها هستند که تا به حال رنگهای مختلف و زیبایی از انها تکثیر شده اند.طول جنس ماده در اکواریوم حداکثر به ۸ سانتیمتر رسیده که در جنس نر کمی کوچکتر از ماده ها میباشد و شاید بیشتر از ۶ سانتیمتر رشد نکند. انها ماهیان صلح جو و دوست داشتنی هستند که زاد و ولد انها همانند سایر زنده زاها مانند گوپی و مولی زبان زد خاص و عام است.

نگهداری:
این ماهیان با وجود صلح جو بودنشان قابلیت نگهداری با اکثر ماهیان گیاه خوار و صلح جو را دارند ولی بهتر است انها را همانند سایر زنده زاها به صورت مجزا در یک تانک گروهی تک گونه نگهداری کنید ولی در صورتی که میخواهید انها را نیز به جمع ماهیان مختلف خود انتقال دهید سعی کنید ماهیان هم تانکی انها کاملا صلح جو باشند یا اینکه از ماهیان هم خانواده خود مانند دم شمشیری ، مولی، گوپی و …. استفاده کنید.

رفتار / خلق و خو:
صلح جو و آرام و غیرتهاجمب می باشد

حجم آکواریوم: حد اقل ۴۰ لیتر

سازگاری :
پلاتی با اکثر ماهیان آکواریومی گیاه خوار سازگار می باشد.

تغذیه:
پلاتی ها همانند سایر زنده زاها همه چیز خوارند و میتوانید هر غذایی مانند غذاهای خشک ( میگوی آب شور ، پولکی ، آرتیمیای زنده و گرانول ) حتی گوشتی به انها بدهید. بعضی اوقات دل گاو چرخ شده در زمان تکثیر برای تولید مثل موفق نیز برای انها توصیه میشود. در کل انها گیاه خوارند و هر انچه به ماهیان گیاه خوار خود میدهید میتوانید به پلاتی های خود نیز بدهید به شرط انکه اندازه غذا طوری باشد که انها بتوانند بخورند.

انواع :

پلاتی تاکسیدو ( Tuxedo Platy )
پلاتی میکی موس آبی ( Blue Mickey Mouse Platy )
پلاتی کالیکو ( Calico Platy )
پلاتی قرمز ( Red Platy )
پلاتی یاقوتی تایگر ( Tiger Ruby Platy )
پلاتی باله بلند (Hi Fin Platy)
پلاتی میکی موس (Mickey Mouse Platy)
پلاتی بادبان باله (Topsail Platy)

پلاتی طلایی (gold platy)

پلاتی سانست (platy sunset )

پلاتی پاندا (panda platy)

پلاتی قرمز طلایی (gold red platy)

و ….

تولید مثل :
تشخیص جنسیت پلاتی ها:
ماهی نر در زیر شکم دارای آلت تناسلی بوده (به شکل یک باله سوزنی شکل ) که در ماهی ماده به جای آلت تناسلی یک باله ی پهن وجود دارد و بارزترین مشخصه تشخیص جنسیت هم همین علامت است اگر چه میتوان به موارد دیگری همچون جثه پهن تر ماده از نر و شکل لب های پلاتی ها هم اشاره کرد ولی بهترین مشخصه همان آلت تناسلی نرهاست که در شکل زیر هم میتوانید مشاهده کنید.

پلاتی نر وماده

پلاتی نر وماده

بعد از تشخیص جنسیت پلاتی ها لازم است تا انها را برای تکثیر به اکواریوم جداگانه ای که فراهم کردید انتقال دهید. روشهای تکثیر در ماهی پلاتی همانند گوپی و مولی می باشد . پلاتی علاقه زیادی به خوردن بچه های خود دارد بنابراین به یکی از روشهایی که قبلا توضیح داده ایم باید انجام دهید.

تغذیه بچه پلاتی ها :
شما میتوانید هر انچه که به پلاتی های بزرگ میدهید را کاملا پودر کنید به طوری که بچه پلاتی ها قادر به خوردن انها باشند ، مثلا گرم فشرده را بین کاغذی قرار دهید و با چیزی به ان چند ضربه بزنید تا پودر شود و به بچه پلاتی ها بدهید.

بارها دیده شده که بچه پلاتی های تکثیر شده توسط افراد مبتدی تا رشد کامل و بلوغ زمان زیادی را سپری میکنند و لاغر و بدشکل هستند و دلیل اصلی ان را میتوان تغذیه غلط و استفاده از اکواریوم های بدون گیاه دانست شما بهتر است در اکواریومی که بچه پلاتی ها را در ان نگهداری میکنید از گیاهان استفاده کنید و شاهد رشد چشمگیر انها باشد. برای تغذیه هم بهتر است از تنوع غذایی برای انها غافل نشوید.

جفت گیری ماهی Fish mating

برخی از نژادهای پلاتی :

پلاتی تاکسیـدو

پلاتی تاکسیدو از جمله ماهیان آرام و صلح جو آکواریوم های گیاهی است. بخش زیادی از بدن این ماهی توسط لکه های سیاه فراوانی پوشیده شده است.

پلاتی میکس موس آبی

پلاتی میکی موس آبی دارای بدنی آبی رنگ به همراه نقاطی میان دم و بدن است. بدن این ماهی متمایل به نقره ای نیز می تواند باشد. این ماهی از تکثیر گزینشی سایر گونه های پلاتی به وجود آمده است.

پلاتی باله بلند

پلاتی باله بلند با نام های ماه ماهی و ماهی پلاتی جنوبی نیز شناخته می شود.این ماهی جانوری دورگه است که توسط تکثیرگزینشی به وجود آمده است.باله ی پشتی این ماهی بسیار بلند است و تا نزدیک پشت ماهی امتداد می یابد.پلاتی باله بلند دارای تنوع رنگ بسیار زیادی است.

پلاتی سفید

از نادرترین نژادهای پلاتی می باشد که توسط تکثیر گزینشی بوجود آمده اند .دارای بدنی سفید همراه با نقطه های مشکی رنگ هستند

ماهی مولی molly

نام های رایج: ماهی مولی (Molly Fish) ” البته بسته به رنگ و طرح نام های مختلفی مانند ” ، مولی سیاه ، مولی باله بادبانی ، مولی دم عقربی ، مولی سفید ، مولی نارنجی ، مولی بالن ،مولی برفی و سایر نامها را به این ماهی نسبت داده اند

برخی نام های علمی:
Poecilia sphenops , Poecilia latipinna , Poecilia velifera

خانواده: Poeciliidae

زیستگاه: آمریکای مرکزی از مکزیکو تا کلمبیا , جنوب شرق آمریکای شمالی از کارولینا تا مکزیکوی جنوبی

اندازه بالغین : بطور معمول ۵ تا ۱۰ سانتیمتر نسبت به نوع گونه. ماده ها از نرها بزرگترند.(در برخی نژاد ها مانند باله بادبانی سایز انها تا ۱۵ سانتیمتر نیز گزارش شده است)

دمای مناسب نگهداری : دمای ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۷.۵ تا ۸.۵

سختی آب : متوسط تا سخت ، ۲۰ تا ۳۵ (دامنه پایین ۱۰Dh)

طول عمر: تقریبا ۳ سال

سازگاری : سازگار با سایر ماهیان گیاه خوار صلح جو، ولی بهتر است تک گونه نگهداری شود

تولید مثل : زنده زا

شناخت :

مولی ها جزو خانواده زنده زاها هستند و یکی از مناسب ترین ماهی ها برای نگهداری و تکثیر به شمار میروند. انها ماهیان کم توقع و صلح جویی میباشند که زاد و والد انها زبان زد خاص و عام است. اگر شما سه یا چهار مولی نر و ماده را در یک تانک بزرگ که از گیاهان پوشیده شده باشد رها کنید بعد از پنج الی شش ماه شما نمیتوانید بفهمید که این تانک از اب پر شده یا از ماهی، به هر حال این ماهی فقط قابلیت تکثیر و زاد و ولد ندارد و جذابیت های دیگری میتواند به اکواریوم شما بدهد. تاکنون رنگ ها و شمایل گوناگونی از این ماهی تکثیر شده که هر کدام جذابیت های خاص خود را دارند. طول بدن مولی ها در اکواریوم با شرایط عالی میتواند تا ۱۰ سانتیمت هم برسد البته نرها از ماده ها کوچکترند و شاید در اکواریوم بتوانند تا ۸ سانتیمتر هم برسند. مولی ها برای تکثیر با یکدیگر آمیزش دارند و نوزاد در شکم ماهی ماده پرورش می بابد و سپس به صورت زنده در اب از مخرج ماهی ماده خارج میشوند

جفت گیری ماهی Fish mating

نگهداری:

در اکواریوم گروهی، شما مشکلی با زاد و ولد زیاد انها نخواهید داشت زیرا به محض اینکه انها تولید مثل کنند ماهیان دیگر در یک چشم به هم زدن نوزادان انها را خواهند خورد و حتی بسیاری افراد از این روش برای تغذیه ماهیان خود با غذای زنده استفاده میکنند به هر حال تصمیم گیری در این مورد با خود شماست. بهتر است مولی های خود را با ماهیان کاملا صلح جو و گیاه خوار نگهداری کنید شما میتوانید انها را با هم خانواده های خود مانند سوردتیل ، پلاتی و ….. نگهداری کنید به هر حال از ماهی در تانک انها استفاده کنید که خوی محاجم نداشته باشد. نکته پایانی برای نگهداری انها برای تانک های اجتماعی دمای مورد نیاز و پ- هاش اب است که میتوانید دما را روی ۲۶ درجه سانتیگراد و پ -هاش را روی ۷ الی ۷.۵ تنظیم کنید
در سالن های تکثیر هر نزاد را بصورت اختصاصی قرار بدهید تا نژاد آنها دچار مشکل نشود .در صورت اینکه چندین نژاد را با هم در یک تانک نگهداری کنید امکان جفتگیری بین دو نزاد فراوان است .مثلا مولی بالنی با باله بلند جفت گیری میکند و بدین ترتیب نزاد مذکور ناخالص می شود .

تشخیص جنسیت :

برای تولید مثل هر موجود زنده لازم است جنس نر و ماده کنار یکدیگر قرار بگیرند تا تولید مثل انها امکان پذیر شود. مولی ها هم استثنا نیستند و برای تکثیر نیاز به جنس نر و ماده خواهید داشت. برای تشخیص جنسیت انها به راحتی میتوانید از اندام جنسی و شکل ظاهری ماهی و باله ها ، پی به نر یا ماده بودن مولی ها ببرید.

مولی نر دارای الت تناسلی سوزنی شکلی است (به حالت یک باله بلند و باریک) و دارای باله های پشتی پهن تر و اندام کشیده تر میباشد بارزترین خصوصیت برای تشخیص ماهی نر همان اندام تناسلی است .در حالی که ماهی ماده فاقد چنین اندامیست و در قسمت زیر شکم دو باله پهن کوچک دارد و جثه ان از نرها بزرگتر است.

جنسیت ماهی مولی

جنسیت ماهی مولی

نژادهای ماهی مولی :
تنوع نژاد در ماهی مولی بالا می باشد برخی از نژادهای شاخص آن عبارتند از:

مولی باله بلند طلایی

مولی باله بلند طلائی دارای بدنی متمایل به نارنجی است. این ماهی دارای باله هایی به شکل بادبان کشتی است. مولی طلائی باله های خود را بیشتر در زمان جفتگیری، برای جلب توجه ماهی مقابل باز می کند.

مولی باله طلایی

مولی باله طلایی

مولی بالنی

مولی بالنی از دسته ماهیانی است که توسط تکثیر گزینشی به وجود آمده است.این ماهی دارای پشتی گرد و قوس مانند و شکمی بزرگ است.این گونه ی مولی دارای رنگ های سیاه، سفید و زرد می باشد.

مولی بالنی

مولی بالنی

مولی دالماسی

مولی دالماسی از دسته ماهیانی است که توسط تکثیر گزینشی به وجود آمده است.این ماهی دارای بدنی سیاه و سفید است.

مولی دالماسی

مولی دالماسی

مولی سیاه

یکی از نژادهای گران و کم یاب ، که انتخاب آن به عنوان پرورش گزینه مناسبی است .
این نزاد بدنی یک دست مشکی دارد

مولی سیاه ماده

مولی سیاه ماده

سایر نژادها

مولی

ماهی گوپی GUPPY

ماهی گوپی یکی از ماهیان زیبای اب شیرین است که نگهداری و تکثیر اسانی دارد و حتی افراد مبتدی هم قادر به تکثیر این گونه هستند. .بنابراین توصیه ما برای استارت و شروع کار پرورش و تکثیر ماهیان زینتی انتخاب گروه ماهیان زینتی و از این گروه انتخاب ماهی گوپی می باشد .

نام رایج: گوپی

نام علمی: Poecilia reticulata

خانواده : Poecilidae

نام انگلیسی : Guppy, Fancy Tail Guppy, Millions Fish, Rainbow Fish

سطح مراقبت : آسان و مناسب برای افراد مبتدی

حد اکثر اندازه: ۵ الی ۶ سانتیمتر در جنس ماده و ۳ الی ۴ سانتی متر در جنس نر

سازگاری: سازگار با اکثر گیاه خواران

دمای مناسب نگهداری: از ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتی گراد

پ-هاش: از ۶.۵ الی ۷.۵

طول عمر: ۳ تا ۵ سال

منبع / زیستگاه: آمریکای جنوبی و مرکزی (ونزوئلا، باربادوس، ترینیداد، شمال برزیل )

شناخت:

گوپی که اولین بار در سال ۱۸۶۶ توسط Robert John Guppy کشف شد یکی از ماهیان زیبای اب شیرین است که در خانواده زنده زاها جای میگیرد. با وجود اینکه اولین بار در سال ۱۸۶۶ این ماهی کشف شد اما قبل از ان هم گوپی ها توسط المانی ها شناخته شده بودند و چند سال بعد توسط اقای گوپی این ماهی معرفی شد. گوپی ها به دلیل تکثیر راحت و رنگ امیزی زیبای دم و تکثیر حرفه ای برای به وجود اوردن اشکال و طرح های مختلف یکی از ماهیان محبوب و دوست داشتنی اب شیرین محسوب میشوند که در تکثیر معمول و غیر حرفه ای هم از انها به عنوان راحترین ها در تکثیر یاد میکنند.

رفتار / خلق و خو:

گوپی یک ماهی به طور کلی صلح جو بوده و به جز ماهیان بتا که علاقه زیادی به آسیب زدن به باله های آنها دارند با اکثر ماهیان آرام دیگر قابل نگهداری است.ماهی گوپی که به علت حشره خوار بودن در کنترل بیماری مالاریا نیز نقش عمده ای را بازی نموده تحمل آب های نیمه شور را دارا بوده و به شرایط بدآب بسیار سر سخت و مقاوم می باشد . گوپی که از محبوب ترین ماهیان زینتی در جهان شناخت می شود از آکواریوم های با پوشش گیاهی و جنبش متوسط آب استقبال نموده و بهتر است برای شاداب نگهداشتن و کاهش استرس ، آنها را به صورت گروهی نگهداری نمایید. فراموش نکنید که زاد و ولد در گوپی ها زیاد بوده و بهتر است هر چند وقت یکبار نر های دیگری را به آکواریوم خود معرفی کنید تا نژاد های حاصله به بیماری های آکواریومی حساس نگردند.توصیه شده هر ۲ هفته یکبار ۲۵ درصد اب اکواریوم را تعویض نمایید.

جفت گیری ماهی Fish mating

تشخیص جنسیت:

ماهی ماده :

الف– باله زیر شکم ماهی ماده پهن و بزرگ و گرد است.

ب- بدن ماهی ماده ساده و بی نقش و نگار است و جثه بزرگتری نسبت به نر دارد.

ج- در ماهی ماده حامله شکم متورم و زیر شکم خال سیاه وجود دارد که وضعیت بچه ها را نشان می دهد.

ماهی نر :

الف- باله زیر شکم ماهی نر بصورت پای تناسلی کشیده و باریک است ( حالت یک باله سوزنی شکل)

ب- اندام ماهی نر لاغرتر، کوچک تر و باریک تر است.

ج- باله های ماهی نر بزرگتر و برافراشته تر است و دارای رنگهای گوناگون و نقش و نگار بیشتری است.

نر وماده گوپی (نژاد فول رد)

نژادهای گوپی :
گوپی فول رد سطح بدن رنگ قرمز .

آلبینو فول رد

گوپی آلبینو فول پلاتینیوم یا فول گلد
شاخصه این نزاد رنگ زرد پلاتینی آن است که علت وجود آن ژن metalic gold میباشد اگر این زنگ همراه با رنگ سفید در بدن ماهی دیده شود نام آن فول پلاتینیوم نامیده می شود

گوپی فول گلد

جفت گیری ماهی Fish mating

 

سایر نژادهای دیگر شامل :گرین رد دراگون ،هالف بلک ،دارک بلو ،گوپی بلو ،گوپی کبرا ،گوپی توکسیدو ،گوپی پوست ماری،فول بلک ،وایت ،و …. رنگ بندی ماهی گوپی وسیع می باشد .

جهت پرورش وتکثیر بهتز است سراغ نژادهای شناخته شده تر بروید زیرا اصلاح نژاد باعث کاهش مقاومت ماهی می شود و در مقابل بیماریهای ضعیف هستند

 

ماهی سوارتل ( دم شمشیری)

نام های رایج: سوارتل ، دم شمشیری ، swordtail

نام علمی: Xiphophorus helleri

خانواده: peocilidane

نام انگلیسی : Black Swordtail, Gold Tux, Green, Lyretail, Neon, Red Simpson, Spotted, Red Velvet Swordtails, Black Velvet, Belize, Atoyac

سطح مراقبت : آسان و مناسب برای افراد مبتدی

طول بدن :۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر

دمای مناسب نگهداری: ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد

پ.هاش: ۷ الی ۷.۵

سازگاری : سازگار با ماهیان گیاه خوار و صلح جو

طول عمر: ۳ تا ۵ سال

منبع / زیستگاه: آمریکای جنوبی و مرکزی (هندوراس و مکزیک) و کشور نامیبیا در قاره آفریقا

شناخت:

نام دم شمشیری به دلیل انتهای دم تیر و شمشیر مانندی که در ماهی نر وجود دارد به این ماهی اختصاص داده شده و جزو ماهیان بسیار دوست داشتنی و صلح جو به حساب می اید. این ماهی در رنگ های قرمز،زرد و مخلوطی از رنگها یافت میشوند و قیمت چندانی ندارند. انها در خانواده زنده زاها جای میگیرند و به راحتی قابل تکثیر میباشند. شنای انها در کلیه نقاط اکواریوم دیده میشود و برای تانک های گروهی از ماهیان گیاه خوار هم مناسب میباشند. حتی برخی افراد این ماهیان را به دلیل تکثیر فوق العاده بالا و راحت به جای غذای زنده برای سایر ماهیان خود استفاده میکنند.این ماهی را افراد مبتدی میتوانند جهت تکثیر و کسب درآمد انتخاب نمایند ،بطور کلی خانواده زنده زاها بازار خوبی دارد

نگهداری:

برای نگهداری انها بهتر است در یک تانک اجتماعی و کاملا صلح جو از ماهیان گیاه خوار نگهداری شوند البته آنها را میتوان با ماهیان گوشت خوار کوچک و صلح جو نیز نگهداری کرد اما احتمال اسیب دیدن انها وجود دارد و بهتر است در یک تانک متوسط با ماهیان گیاه خوار با دمای معادل ۲۴ الی ۲۶ درجه و پ هاش خنثی نگهداری شوند. دکور بندی اکواریوم اگر گیاهی باشد بسیار خوشحال خواهند بود و از شنای بین گیاهان لذت خواهند برد و حتی در زمان تکثیر گیاهان انبوه و طبیعی میتواند مخفی گاهی برای نوزادان و حتی منبع غذایی برای انها به شمار اید.

رفتار / خلق و خو:

به طور کلی صلح جو هستند اما کمی خشونت را چاشنی رفتارشان کرده اند به خصوص در ماده های مسن. این ماهی ها علاقه عجیبی به پریدن از داخل آکواریوم دارند و بهتر است آکواریوم آنهاسرپوش داشته باشد.

تشخیص جنسیت :

بارزترین نشانه در تشخیص جنسیت، دم تیز و شمشیر مانند در ماهی نر میباشد که در ماهی ماده فاقد این خصوصیت است همچنین ماهی نر دارای آلت تناسلی سوزنی شکلیست که به راحتی میتوان نرها را از ماده ها تشخیص داد.نحوه تعیین جنسیت ماهیان زنده زا تقریبا شبیه به هم می باشد .

تعیین جنسیت دم شمشیری

تعیین جنسیت دم شمشیری

نژادهای سوارتل :
سوراتل هم همچون سایر ماهیان زنده زا دیگر تنوع نژادی دارد .برخی از نژادهای آن عبارتست از :

دم شمشیری باله بلند

بدن این ماهی ترکیب رنگ های قرمز، زرد و نارنجی می باشد. این ماهی دارای باله های بلند و تیزی می باشد.دم این ماهی از دو طرف کشیده شده و حالت نوک تیز دارد.

دم شمشیری باله بلند

دم شمشیری باله بلند

دم شمشیری کوی

بدن این ماهی شامل رنگ سفید و قرمز است. بخش عمده ی بدن سفید بوده و قسمتی بر روی سر قرمز رنگ است.

دم شمشیری کوی

دم شمشیری کوی

دم شمشیری نئــون neon

رنگ براق و درخشش این ماهی موجب نامگذاری آن به اسم نئون گردیده است.

دم شمشیری نئون

دم شمشیری نئون

مطلب جفت گیری ماهی Fish mating

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *