حندان سلطان والده سلطان خام و بی تجربه سلطان احمد

حندان سلطان والده سلطان خام و بی تجربه! عکس

حندان سلطان Handan Sultan که بود؟

حندان یک نام به سبک ترکی عثمانی است. حندان نام و عنوان آن سلطان است و هیچ نام خانوادگی درمیان نیست. به ترکی استانبولی حندان سلطان و به انگلیسی “JOYFUL” ، خندان معنی می دهد.  (حندان متولد 1574 و مرگ 12 نوامبر 1605) حندان سلطان بعنوان مادر احمد اول از 22 دسامبر سال 1603 تا 12 نوامبر سال 1605 در دربار عثمانی با سمت والده سلطان زندگی می کرده است. اگر چه طبق روایاتی از جمله ایلماز اوزتانا  Yılmaz Öztuna وی در 27 نوامبر1605 درگذشته است.

بر طبق نوشته های ای.دی.الدرسون  A.D. Alderson محل تولد حندان نامعلوم است. برخی منابع عنوان کرده اند که او اصالتاً یونانی بوده و اسم اصلی وی هلنا بوده است.

زندگی حندان سلطان

او یکی از زنان صیغه ای حرمسرای محمد سوم  در زمان حکمرانی وی در مانیسا بود و در همانجا محمد اول را به سال 1590 بدنیا آورد.
پیش از رسیدن احمد به تاج و تخت او هیچ بهره ای از قدرت نداشت و حتی یکی از زنان خاص حرم سلطان محمد سوم هم نبود. زندگی وی در قصر کاملاً تحت تاثیر قدرت صفیه سلطان قرار داشت. صفیه سلطان مادربزرگ پدری احمد بود که در زمان احمد نیز اداره حرم را به عهده داشت.

ظاهراً حندان سلطان از عهده مادر شوهرش صفیه سلطان Safiye Sultan و هوویش حلیمه سلطان Halime Sultan و حتی بعد از آنها عروسش کوسم سلطان  Kösem Sultan نیز برنمی آمد. همچنین در مقام والده سلطانی نیز آنچنان که باید و شاید از خود کفایتی نشان نمی داد حتی زمانی که مشاور سلطان نیز بود.
حندان سلطان در مقام والده سلطان

در 2 سال اول سلطنت سلطان احمد اول وی بعنوان مادر شاه مقام والده سلطانی را بر عهده داشت و توانست قدرتی به دست آورد و سعی کرد تا بتواند در مدت این دو سال تسلطی بر حکومت پیدا کند. اما آن طور که برخی تاریخ نگاران نگاشته اند او در این مقام بسیار خام وبی تجربه بود.

تاریخ نگار معاصر ابراهیم پسوی  Ibrahim Pecevi در مورد درایت وی شک و تردید دارد. لسلی پیرس Leslie Peirce نقل کرده که احمد معمولا به توصیه های مادرش اهمیتی نمی داده اما وی بر این باور است  که حندان در پس پرده در اداره امپراتوری عصمانی دخالت  داشته و بعنوان مشاور پسرش عمل می کرده است. اگر چه احمد به این دیدگاه سنتی که حق مادری بسیار عظیم شان است اعتقاد داشته اما بسیار زیرکانه نصایح مادرش را نادیده می گرفته است.

حندان در طول دوران والده سلطانی خود موفق نشد تا به اندازه والده سلطانهای گذشته از نظر سیاسی و مالی قدرت پیدا کند و این احتمالاً به این دلیل است که وی یکی از زنان خاص حرمسرای سلطان محمد سوم نشد و قبل از اینکه والده سلطان شود تنها یک برده ساده بوده است.

او اگرچه مقام والده سلطانی را در دو سال اول حکومت فرزندش سلطان احمد اول  Sultan Ahmed I در قصر داشت روزانه تنها 1000 آسپر دریافت می کرد  این درحالیست که مادر شوهرش صفیه سلطان در همان زمان 3000 آچیک دریافت می کرده است. بعلاوه این که زمانیکه مصطفی اول Mustafa I در سال 1617 به سلطنت رسید مادرش حلیمهHalime   (هووی حندان سلطان) روزانه 3000 آسپر دریافت می کرد در حالیکه مادرشوهرش صفیه سلطان   Safiye هنوز زنده بود.حندان از این جهت مورد علاقه دیگران بود که به اندازه مادر شوهرش صفیه سلطان در امور سیاسی دخالت نمی کرد و به مهربانی، خرد و بخشش  و شخصیت ملایمی که داشت شناخته می شد.

طبق گفته های لسلی پیرس حندان یک حزب سیاسی متشکل از درویش محمد پاشا Boşnak Dervish Mehmed Pasha ، حاجی مصطفی آقا (رئیس خواجگان حرم) Haci Mustafa Ağa ، ابوالمیامین مصطفی افندی (شیخ الاسلام استانبول) Ebülmeyamin Mustafa Efendi و محمد پاشا Cerrah Mehmed Pasha (وزیر امپراطوری عثمانی که قبل از تبدیل شدن به وزیر جراح قصر بود، از این رو لقب خود cerrah  “جراح”به او داده بودند.) او بعد از به سلطنت رسیدن پسرش، دست بسیاری از افرادی که در حرم و کاخ به صفیه سلطان متصل بودند را کوتاه کرد.


مرگ حندان سلطان

حندان در 12 نوامبر 1605 در سن جوانی (30 یا 31 سالگی) در قصر توپکاپی در زمان سلطنت پسرش درگذشت. علت مرگ وی نامشخص است. احتمالاً او در اثر ناراحتی شدید معده درگذشته است. حدسهایی وجود دارد که احتمال مسموم شدن وی به دست صفیه ، حلیمه یا کوسم را می دهند یا اینکه ممکن است به دلیل نگرانی شدید برای پسرس که در حال مواجه با شورش جلالی  Jelali (یکی از شورش های داخلی) بود خودکشی کرده باشد.

مرگ زود هنگام حندان و فرستاده شدن صفیه به کاخ قدیمی مقدمات به قدرت رسیدن کوسم را که تا زمان حیات مادرشوهرش حندان نمی توانست قدرت را در حرم به دست آورد فراهم کرد. جسد وی نزدیک قبر محمد سوم در حیاط مسجد ایاصوفیا Hagia Sophia به خاک سپرده شد.

در سال 2015 مجموعه سریال تلویزیونی با نام دوران شکوه : کوسم، ساخته شد که نقش حندان سلطان را بازیگر ترک تولین اوزل بازی کرده است

 

تولین اوزل در نقش حندان سلطان

تولین اوزل در نقش حندان سلطان

 

تصویر همسر حندان سلطان,  محمد سوم

تصویر همسر حندان سلطان, محمد سوم

 

حکاکی روی سنگ قبر محمد سوم که نام حندان سلطان نیز روی آن نوشته شده است.

حکاکی روی سنگ قبر محمد سوم که نام حندان سلطان نیز روی آن نوشته شده است.

 

مقبره حندان سلطان

مقبره حندان سلطان

 

 

احمد اول پسر حندان سلطان

احمد اول پسر حندان سلطان

تهیه:  سیمرغ

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *