دانستنیهای استفاده از قرص ال دی

دانستنیهای-استفاده-قرص-ال-دی

همه چیز درباره استفاده از قرص ال دی

قرص ال دی به منظور پیشگیری از بارداری در زنان استفاده می شود که احتمال باردار شدن را تقریبا به صفر می رساند. قرص ال دی یا Contraceptive LD یکی از انواع قرص‌های ضدبارداری است. این دارو در زنان جوان زیر ۲۰ سال و یا کسانی که می‌خواهند پیش از نخستین بارداری، مدتی طولانی دارو مصرف کنند،

 

و زنان مسن و چاق بیشتر از قرص اچ دی توصیه می‌شود. البته در افرادی که به دلایلی قصد به تاخیر انداختن دوران قاعدگی خود را نیز دارند کاربرد فراوانی پیدا کرده است. این قرص‌ها بمانند تمامی داروها علاوه بر مزایای مربوط به خود همواره عوارضی را به همراه خواهند داشت بنابراین توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه آن پرهیز شود.

 

مزایای مصرف قرص ضدبارداری ال دی

مزایای مصرف این گونه قرص‌ها بدین شرح است:

 

از بیماری‌های التهابی لگن می‌کاهد.

 

کاهش میزان کیست خوش خیم و سرطان تخمدان را به همراه دارد.

 

از میزان و مقدار غدد خوش خیم پستان می‌کاهد.

 

خونریزی‌های قاعدگی کمتر و در نتیجه جلوگیری از کم‌خونی و رفع قاعدگی دردناک را در پی دارد.

 

همچنین از حاملگی‌ خارج از رحم نیز جلوگیری می‌کند.

 

نحوه مصرف قرص ضد بارداری ال دی به چه صورتی است؟

در هر بسته۲۱ قرص مشاهده می‌شود که بایستی اولین قرص را از روز سوم تا پنجم قاعدگی مصرف نمایید. در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی، در هر دو حال روزانه یک قرص مصرف کنید، تا بسته قرص تمام شود. بهتر است قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نکند.

 

در زمانی که بسته کاملاً تمام شد تا 7 روز مجاز به مصرف قرص نیستید و باید در روز هشتم بسته جدیدی از قرص را آغاز کنید.

 

آیا در صورت فراموشی می‌توان به مصرف قرص ادامه داد؟

در مورد قرص‌های ال دی بایستی این‌گونه عمل تا مشکلاتی برای مصرف کننده بوجود نیاید

 

اگر مصرف قرص را در روزی که تعیین کرده‌اید فراموش کردید، نگران نباشید تا نوبت بعد هر موقع که بیاد آوردید قرص را مصرف کنید و در غیر این صورت، روز بعد می‌بایست دو قرص را با هم میل کنید و از روزهای بعد طبق دستور قبلی، روزی یک عدد قرص مصرف شود.

 

اگر مصرف قرص برای دو روز متوالی فراموش شود، روزی دو قرص برای مدت دو روز مصرف کنید (در مجموع 4 عدد) و از روز سوم طبق دستور قبلی یعنی روزی یک قرص مصرف شود.در صورتی‌که مصرف قرص برای سه روز متوالی فراموش شود، توصیه می‌شود که قرص را قطع کرده و در آن دوره تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید و بعد از شروع قاعدگی طبق دستور قبلی از روز پنجم، بسته ی جدید را مصرف کنید.

 

مصرف قرص ال دی اورژانسی

بسیاری از زوج‌های جوان بعد از رابطه جنسی برای جلوگیری از بارداری سریعا از قرص‌های ال دی استفاده می‌کنند. استفاده از این قرص‌ها در 3 روز حیاتی پس از رابطه جنسی بسیار با اهمیت است. می توان بعد از انجام مقاربت ، 4 قرص ال دی را باهم خورد و سپس 12 ساعت بعد ، 4 قرص. این 8 قرص حتما باید در عرض 72 ساعت بعد از مقاربت خورده شوند.هرچه زودتر این قرصها خورده شوند، تاثیر آنها بیشتر خواهد بود.

 

عوارض جانبی مصرف اورژانسی این قرص‌ها عبارتنداز: تهوع ، استفراغ ، سردرد ، حساس شدن پستانها ، سرگیجه ، احتباس مایعات در بدن و خونریزی های نامنظم. این عوارض جانبی معمولا بعداز یکی دو روز از بین خواهند رفت.

 

مصرف قرص ال دی برای عقب انداختن پریود

مرحله اول
قرص ال دی را از روز ۵ تا ۷ دوره خود شروع کنید

 

مرحله دوم
در حالت عادی بعد از مصرف ۲۱ قرص مصرف قطع شده و به دنبال آن خونریزی شروع می‌شود و تا زمانی که می‌خواهید خونریزی به تعویق بیافتد ادامه می‌دهید، زمانی که مصرف را قطع کنید طی یک تا دو روز خونریزی در شما شروع خواهد شد.

 

توجه:
اگر در روزهای ابتدایی دوره قاعدگی هستید، با یک قرص شروع کنید و اگر لکه بینی پیدا کردید دو قرص مصرف کنید تا لکه بینی تمام شود، پس از پایان لکه بینی دوباره یک قرص تا زمانی که می‌خواهید خونریزی رخ ندهد.
اگر در روزهای پایانی دوره قاعدگی هستید، چون امکان لکه بینی بالاتر می شود بهتر است

 

از اول روزی ۲ قرص مصرف کنید و پس از اتمام لکه بینی به روزی یک قرص کاهش دهید. تا زمانی که می‌خواهید خونریزی رخ ندهد ادامه دهید.

 

نکته:
این دارو برای خانمهای مجرد مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

 

در مورد جلو انداختن پریود تضمین زیادی برای پریود نشدن در موعد مقرر نیست. ولی در روش به تاخیر انداختن اطمینان بیشتری وجود دارد.معمولا 1 هفته تا 10 روز پس از قطغ قرص خونریزی خواهید داشت و در سیکل بعد درجاتی از بی نظمی پریود را تجربه خواهید کرد. که تا 1-2 سیکل طول می‌کشد.

 

اثار طولانی مدت بر باروری فرد با این روش گزارش نشده ولی این روش حداکثر برای یک نوبت در سال و ان هم پس از کنترل تمام شرایط مصرف قرص باید انجام شود.

 

آیا امکان حاملگی همزمان با مصرف قرص ال دی وجود دارد؟

اثر پیشگیری از بارداری قرص‌های LD در دور اول مصرف قرص‌ها چندان قابل اعتماد نیست برخی منابع این عدم دقت را منحصر به یک هفته اول مصرف قرص می‌دانند با این حال استفاده از یک روش کمکی در اولین دوره ی مصرف قرص (در ماه اول و ترجیحاً 2 هفته اول) پیشنهاد می‌شود.

 

معمولا یک هفته تا 10 روز پس از مصرف آخرین قرص ال دی پریود می‌شوید در صورتی که خودتان به بارداری شک دارید در پریودتان به تعویق افتاد در این زمان بایستی از تست بی بی چک در منزل و یا از آزمایش بارداری استفاده کنید.

 

اگر دچار اسهال و استفراغ شدید هستید.

 

مصرف داروهای ضد سل و یا ضد تشنج همزمان با مصرف قرص‌های ال دی

 

اگر به دلایلی مجبور به مصرف هم زمان آنتی بیوتیک هایی نظیر آمپی سیلین و تتراسایکلین هستید، بهتر است از یک روش کمکی ضد بارداری نیز استفاده کنید.

 

عوارض مصرف قرص ال دی بر دستگاه گوارش و سیستم انعقاد خون

قرص ضدبارداری خوراکی LD دارای دو جزء اصلی استروژن و پروژسترون است که هر جزء از این هورمو‌ن‌ها عوارضی بر بدن بر جای می‌گذارند. همچنین هنگام عمل جراحی، امکان ترومبوآمبولیسم پس از جراحی وجود دارد و بهتر است مصرف دارو چند هفته پیش از جراحی قطع شود.

 

عوارض گوارشی نظیر تهوع، استفراغ و افزایش وزن به علت احتباس آب در بافت‌های بدن از عوارض هورمون استروژن موجود در قرص LD است. نکته : اگر قرص‌ها پس از شام و یا قبل از خواب مصرف گردند تا حدودی می‌توان از بروز این گونه علائم پیشگیری نمود.

 

مصرف قرص LD بر روی سیستم انعقاد خون تاثیر گذاشته و موجب افزایش فاکتورهای انعقادی می‌شود. بنابراین احتمال خطر ابتلا به سکته‌های مغزی در افرادی که از این نوع قرص استفاده می‌کنند، بالا می‌رود. بروز سکته‌های مغزی بر اثر مصرف قرص LD زمانی رخ می‌دهد که فرد پس از خوردن قرص، مایعات زیادی ننوشد.

 

عوارض جانبی قرص LD بر اعصاب و فشار

با تاثیر هورمون استروژن بر روی سیستم عصبی فرد، احتمال وقوع سردرد در افراد بیشتر شده و تعداد حملات میگرن نیز افزایش می‌یابد.همچنین مصرف این قرص موجب بروز سردردهای تنشی می شود. افزایش فشارخون نیز از دیگر عوارض قرص LD است که به نوعی هم زمینه ساز شروع پرفشاری خون است و هم در افرادی که فشار خون دارند موجب افزایش آن می‌شود.

 

عوارض جانبی دیگر

استروژن موجود در قرص های LD احتمال بروز عفونت های واژینال را افزایش می دهد و اختلال در دوره های خونریزی قاعدگی را به دنبال دارد.از دیگر عوارض مربوط به قرص LD افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم است. همچنین مصرف این قرص باعث بزرگ شدن سینه ها می شود.البته در بعضی از افراد ریزش مو، از بین رفتن شفافیت پوست و وجود آکنه نیز مشاهده شده است.

 

موارد منع مصرف

این دارو در صورت وجود یا سابقه بیماری‌های ترومبوآمبولیک، بیماری‌های عروقی مغز، سکته قلبی، بیماری شریان کرونر، بالابودن مادرزادی چربی‌های خون، سرطان پستان شناخته شده یا قابل پیش‌بینی، سرطان دستگاه تناسلی زنانه و یا سایر سرطان‌های وابسته به هورمون، خونریزی مهبلی تشخیص داده نشده یاغیرعادی،

 

تومورهای کبدی و نارسایی عملکرد کبد نباید مصرف شود. همچنین خانم‌های بالای سن 35 سال که سیگاری هستند، بهتر است از روش دیگری استفاده نمایند.

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *