راه های درمان کمر درد

درمان-کمر-درد

اگر به دنبال راهی برای درمان کمر درد خود هستید این مطلب را از دست ندهید:

 

کمر درد که برای عده زیادی از مردم هم اتفاق می افتد ناشی از گرفتگی عضلات کمر و فشار به ستون فقرات است، این درد اغلب با سیاتیک همراه است .راه های زیادی برای درمان کمر درد وجود دارد و اگر هیچ یک از این کارها موثر نباشد باید اقدام به جراحی کرد.

علایم شایع

درد ممکن است مداوم باشد، یا تنها زمانی رخ دهد که بدن در وضعیت خاصی قرار گیرد. امکان دارد درد با سرفه یا عطسه ، خم شدن ، یا چرخاندن بدن بدتر شود.

خشکی و انعطاف پذیری کمر, فعالیت بدنی همراه با فشار یا بلندکردن جسم سنگین, ضربه یا سقوط شدید, مشکلات ستون فقرات در کمر, عفونت ها, دیسک کمر, مشکل در عصب, پوکی استخوان, تومورها, اسپوندیلوز (خشک و انعطاف ناپذیر شدن ستون فقرات ), مشکل مادرزادی در کمر, زایمان, توجه داشته باشید که اغلب علت واضحی وجود ندارد.

راه های درمان کمر درد را بشناسید

عوامل ایجاد کمر درد

 

عللی که باعث ایجاد کمر درد می شوند شامل:

بلند کردن وزنه های سنگین به شکلی نا مناسب

فعالیت های سنگین ناگهانی

پرت شدن از بلندی، تصادف، ورزش های حرفه ای یا سنگین

وضعیت بد هنگام خوابیدن یا لمیدن

بد نشستن و بد ایستادن

طولانی خم شدن به سمت جلو

نگه داشتن گوشی تلفن با شانه (کسانیکه به خاطر شغلشان این کار را هر روز و طولانی مدت انجام می دهند.)

حمل کیف یا کوله سنگین وزن یا به مدت طولانی

کشیدگی و صدمه دیدن عضلات کمر

شکستگی ستون فقرات

سرطان ستون فقرات

سیاتیک

فتق دیسک

تنگی کانال نخاعی

انواع آرتروز

شرایط فیزیکی که می توانند منجر به کمر درد شوند عبارتند از:

ضعف عضلانی

اضافه وزن

بارداری

برای درمان کمر درد چه کنیم

عوامل موثر در افزایش خطر

عوامل افزایش دهنده خطر

عوامل خطر بیومکانیک

شغل های مستلزم پشت میز نشینی

باغبانی و سایر کارهای مشابه (مزرعه داری و غیره )

شرکت در فعالیت های ورزشی و نرمشی ، به خصوص اگر به طور نامنظم باشد.

درمان کمر درد

آزمایشات تشخیصی ممکن است شامل آزمایش خون برای بررسی وجود بیماری زمینه ساز، عکس ساده از ستون فقرات ، سی تی اسکن ، یا ام .آر.آی باشند.

از تشک سفت استفاده کنید (در صورت لزوم ، یک تخته زیر تشک خود بگذارید).

گذاشتن کیسه یخ یا انجام ماساژ سرد، یا گذاشتن حوله گرم یا شیشه آب گرم ، روی ناحیه ای که درد دارد.

استفاده از وسیله مخصوص حمایت از کمر

از کمد درد جلوگیری کنید

نقش مثبت استراحت بر درمان کمر درد

استراحت

بیمار باید چند روز در منزل استراحت کند. البته استراحت بیش از دو روز ممکن است به علت ایجاد مشکلات روحی و به علت کاهش قدرت انقباضی عضلات کمر، درد را بیشتر کند. همچنین با استراحت طولانی مدت، خطر لخته شدن خون در ساق پا افزایش میابد پس فرد دچار کمردرد باید هرچه زودتر فعالیت معمول روزانه را شروع کند.

استراحت در رختخواب به مدت طولانی تر بستگی به شدت بیماری دارد. تحقیقات اخیر نشان داده اند که برای مشکلات کمر، فعال ماندن بهتر از استراحت طولانی مدت در رختخواب است . برای 2-1 روز در وضعیتی که راحت هستید استراحت کنید. به پشت بخوابید و یک بالشت زیر زانو های خود بگذارید تا کمی خم شوند یا به پهلو بخوابید و یک بالشت بین پاهایتان بگذارید. برای مدت طولانی در یک وضعیت نخوابید. هر 3-2 ساعت حدود 20-10 دقیقه قدم بزنید و دوباره دراز بکشید.

هر 3-2 ساعت یکبار کمرتان را به مدت 20-15 دقیقه گرم کنید. با کیسه آب گرم یا حوله برقی. دوش آب گرم هم مفید است. برای بعضی افراد سرد کردن بهتر از گرم کردن موجب کاهش درد میشود. میتوانید به همین تعداد و مقدار ذکر شده محل درد را سرد کنید و امتحان کنید که آیا سرد کردن موضع برای شما مفید است یا خیر. معمولا وقتی بعد از یک فعالیت بدنی شدید کمردرد ایجاد میشود در چند روز اول سرد کردن محل درد مفید است و بعد از گذشت چند روز ممکن است گرما مفیدتر باشد.

دارو

پزشک معالج از داروهای ضد التهاب مانند بروفن یا سلکسیب و از داروهای شل کننده عضلانی برای کاهش درد استفاده میکند. گاهی اوقات لازم میشود پزشک معالج علائم بیماری را با تزریق کورتیکوستروئید در کمر شما کاهش دهد. این کار معمولاً در صورتی انجام میشود که بعد از گذشت شش هفته از انجام اقدامات ذکر شده قبلی مشکلات بیمار همچنان باقی باشد. تزریق معمولاً در نیمی از موارد موفق است.

داروهایی مثل آسپیرین یا استامینوفن برای رفع دردهای خفیف ،امکان دارد داروی ضددرد قوی تر یا شل کننده عضلانی تجویز شود.

توجه :داروها باعث تسریع التیام ضایعه نمی شوند. آنها فقط به کاهش علایم کمک کنند.

فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپ با اقداماتی نظیر گرم کردن، تحریک الکتریکی، استفاده از میدان های الکتریکی، کشش و دیگر تمهیدات، میتواند درد بیمار را کاهش دهد.

کم کردن کمر درد با نرمش

نرمش های مفید برای درمان کمردرد

نرمش

بعد از کاهش علائم بیماری زیر نظر فیزیوتراپ شما نرمش های کششی و تقویتی را یاد خواهید گرفت و انجام خواهید دارد که تاثیر بسیار مهمی در درمان قطعی شما دارند. بدون انجام این نرمش ها درمان شما ناقص بوده و عارضه ممکن است بزودی عود کند. این نرمش ها باید هرچه زودتر بعد از فروکش کردن درد حاد شروع شوند.

ماساژ

ماساژ بدن را تحریک می کند تا مواد ضد درد طبیعی بنام اندورفین از داخل بدن ترشح شود؛ مسکن های طبیعی که حوصله و وضع روحی خوب را به شما باز می گردانند. اندورفین ها عامل احساس خوبی هستند که به شما دست می دهد؛ احساس سرخوشی و نشاطی که پس از یک بازی سنگین والیبال یا پس از خنده و تفریح با دوستانتان در هنگام خوردن قهوه به شما دست می دهد. در زایمان، ماساژ از آن رو اهمیت دارد که شما را به فردی که از شما مراقبت می کند نزدیک تر می سازد، خواه این فرد مامای شما باشد یا همراه شما در اتاق زایمان. لمس بدن شما توسط کسی که دوستش دارید و می خواهد به شما کمک کند در زمانی که باید از پس انقباض ها برآمده و شاید خسته یا حتی مضطرب و نگران شده اید قدرت مضاعفی به شما می دهد.

یک مطالعه نشان داده است زنانی که در هنگام زایمان ماساژ دریافت می کرده اند در مقایسه با یک گروه کنترل که کسی آنها را ماساژ نداده بود اضطراب کمتری داشتند، درد کمتری حس کرده بودند، طول مدت زایمان آنها کوتاهتر بود و افسردگی پس از زایمان نیز در آنها کمتر مشاهده شد.

 

فعالیت

تا حد امکان سعی کنید به کارهای روزانه یا مدرسه برسید. البته باید در بازگشت به فعالیت های عادی کاملاً با احتیاط عمل کنید. از انجام فعالیت های سنگین تا 6 هفته خودداری کنید.

پس از التیام ضایعه ، در پیش گرفتن یک برنامه وزشی منظم می تواند در پیشگیری از آسیب مجدد کمک کننده باشد.

رژیم غذایی

هیچ رژیم خاصی توصیه نمی شود. البته اگر چاقی وجود داشته باشد، توصیه می شود رژیم لاغری گرفته شود.

 

درمان های دیگری نیز بسته به درجه آسیب وجود دارند، مثلاً جراحی (اگر دیسک دچار مشکل شده باشد)، تحریک الکتریکی عصب ، طب سوزنی ، کفش های مخصوص ، و غیره .

 

اگر کمر درد دارید و این علائم را مشاهده می کنید. با یک پزشک مشورت نمایید:

احساس کرختی یا به سختی حرکت دادن دست و پا

اگر مشکلاتی در کنترل ادرار خود دارید یا بی نظمی هایی مشاهده می کنید

اگر تب و سر درد دارید و در حال پیشروی است

اگر سن شما بیش از 60 سال است و به مدت طئلانی استروید مصرف کرده اید

اگر در دست چپ یا سینه احساس درد دارید.

حامله هستید

پس از 72 ساعت و انجام خود درمانی بهبودی حاصل نشد

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دچار درد خفیف در قسمت پایین کمر خود هستید که علی رغم خوددرمانی ، حداقل 4-3 روز است که ادامه دارد.

اگر کمر درد شدید است یا دوباره عود کرده است .

اگر دچار علایم جدید و غیرقابل کنترل شده اید. توجه داشته باشید که داروهای مورد استفاده در درمان ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

راه های درمان کمر درد

منبع : نمناک

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *