دو هفته در ایران: شرح سفر یک توریست اروپایی

554
دسته‌بندی نشده

ورونیکا خود را یک علاقمند سفر یا به قول خودش geekery معرفی میکید. اخیرا سفری ۲ هفته ای به ایران داشته و در وب سایت خود به آدرس travelgeekery تجارب سفر خود را به این شکل مطرح کرده است :

چند هفته پیش از سفر ایران بازگشتم و هنوز برای نوشتن در مورد آن هیجان دارم. سفر منحصر به فردی بود و از آنجایی که ایران برای بسیاری مقصد شماره یک سفر محسوب نمی شود، یافتن اطلاعات دقیق از بیشتر از یک منبع ( LONELY PLANET ) تقریبا غیر ممکن بود.
اگر شما هم مثل من برنامه سفر دو هفته ای به ایران دارید، شرح سفر من می تواند به شما کمک کند. یا امیدوارم کمک کند!
پرواز من به تهران بود. زمان خرید بلیت در این مورد زیاد پرس و جو نکردم و بعد فهمیدم که می توانستم برای شهرهای دیگر مثل شیراز هم با هواپیما سفر کنم و در وقتم بیشتر صرفه جویی کنم.

‏اولین توقف در سفر : اصفهان ‏

با دوستانم قرار گذاشتیم که بلافاصله بعد از دیدار در تهران به اصفهان برویم. کوله پشتی من به موقع از ترانسفر دبی رد شده بود و اولین برخورد من با مسئولین ایرانی کاملا مثبت بود و نمی توانم شکایتی در این مورد داشته باشم.
۸ ساعت بعد، بعد از تحویل گرفتن کوله پشتی ام ، به ترمینال اتوبوس در تهران رفتیم و برای ساعت ۱۲:۳۰، درست قبل از اینکه اتوبوس حرکت کند، بلیت خریدیم. در سایت Lonely Planet پیشنهاد می شود که بلیت اصفهان از قبل خریداری شود پس نمی توانم بگویم این خوش شانسی ما بود یا اینکه رزرو بلیت واقعا لازم نیست. اتوبوس ما VIP بود و صندلی های خیلی راحتی داشت. قیمت آن نیز بسیار ارزان بود، فقط ۸۰ هزار تومان برای هر نفر. پس از رسیدن به اصفهان به هتل ایران رفتیم که من قبلا از طریق ایمیل رزرو کرده بودم. این تنها اقامت برنامه ریزی شده ما بود. صاحب هتل بسیار به ما کمک کرد و برای ما توضیح داد که هر مکانی در کدام قسمت شهر قرار دارد و پیشنهاد هایی هم در مورد رستوران ها به ما داد. محیط هتل برای ما دلپذیر بود.
ما سه شب در اصفهان ماندیم و بیشتر اوقات خود را در میدان امام یا نقش جهان گذراندیم. در هر ساعتی از روز تمام هیاهوی شهر در آنجاست، به جز در گرم ترین زمان روز. خانواده ها همه جا برای پیک نیک چمباتمه زده اند، جوان ترها والیبال بازی می کنند، همه بستنی می خورند و درشکه ها با اسب از کنار شما عبور می کنند. همچنین اصفهانی های زیادی با شما صحبت می کنند و زبان انگلیسی را خوب بلدند. بعضی ازآنها نیت خاصی ندارند اما بعضی دیگر از شما می خواهند به مغازه هایشان نگاهی بیندازید. البته مجبور نیستید چیزی بخرید، خوشبختانه آنها زیاد اصرار نمی کنند!

غروب زیبا در میدان نقش جهان اصفهان

مغازه قالی های پرنده! ما چای خوردیم، به قالی ها نگاه کردیم، چیزی نخریدیم و بیرون آمدیم.‏

اسبها در گرمای میدان امام، به چشم بند اسب ها نگاه کنید.‏

‎‏دو هفته در ایران‏‏
معماری ایرانی فوق العاده است! و فقط منحصر به مساجد نیست، این عکس مربوط به یک ‏بازار است.‏

بازار بزرگ اصفهان صبح. پس مردم کجا هستد؟

حتی در گرمای ظهر اگر سایه ای پیدا کنی پیک نیک و خوشگذرانی شروع می شود.‏

بعد از ظهر، والیبال درست بیرون در مسجد!‏

دومین توقف در سفر : یزد‏‏‏‏‏‏‏‏‏‎

‏سفر ما به یزد آسان بود. بلیت ما توسط هتل ایران تهیه شده بود. این بار با اتوبوس های معمولی سفر کردیم و از اینکه سفر ما فقط ۴ ساعت طول کشید تعجب کردیم چون اتوبوس های VIP این مسافت را در ۶ ساعت طی می کنند.
هتل ترمه در یزد فوق العاده بود. این هتل در یک خانه سنتی برپا شده بود و توسط خانمها اداره می شد. این هتل را از همه بیشتر دوست داشتیم. آنها خیلی خوب از ما پذیرایی کردند و چهره های همیشه خندان آنها روز را برای همه روشن تر می کرد.
یزد معمولا شهری است که از آن صرف نظر می شود چون همه می خواهند به شیراز بروند اما به نظر من یزد بسیار زیبا تر بود. ما سه شب در یزد بودیم و نتوانستیم همه جا را ببینیم. دلیل آن تا حدودی هم هتل بسیار راحت ما بود.
دیدن مکان های دیدنی یزد می تواند دو روز کامل زمان ببرد. اما ما می خواستیم جاهای بیشتری را ببینیم و نصف روز را به دیدن چاک چاک، خرانق و میبد گذراندیم. سفری به تاریخ و برای ما بسیار ارزشمند بود. برای من مقابله با گرما مشکل بود ولی راننده فوق العاده ما برایمان هندوانه آورد که روزمان را کامل عوض کرد!

پسرهای بامزه در یزد. خیلی جوان هستند و در ژست گرفتن استادند.‏

‏مسجد جامع یزد. رنگ ها فوق العاده اند!‏

یزد زیبا. بادگیرها و بناهای گلی

‏یزد در هر ساعتی زیباست. مسجد امیرچخماق که بازار هم دارد.‏

‏‏برج خاموشان، که مکان مقدسی برای زرتشتیان می باشد.‏

‏‏بناهای گلی زیبا در خرانق، جاده ابریشم

با این هندوانه ها از گرمای وحشتناک نجات پیدا کردیم. نارین قلعه، میبد

‏سومین توقف در سفر : شیراز

‏ ‏ ‏ ‏‏‏ ‏ شنیده بودیم که در شیراز دیدنی ها خیلی زیادند و ما برای ۴ شب برنامه ریزی کردیم. اما حالا فکر می کنم از آنجایی که پرواز ما غروب روز چهارم بود، می توانستیم یک روز کمتر بمانیم. ‏ ‏‏‏‏ ‏
ما با یک اتوبوس VIP که توسط هتل ترمه تهیه شده بود به شیراز آمدیم و همزمان هتل سنتی دیگری به نام هتل پرهامی رزرو کردیم. این هتل در کوچه های باریک نزدیک به یکی از خیابان های اصلی شهر واقع شده بود. موقعیت هتل خوب بود اما ما ناگهان خود را در شهری نسبتا بزرگ یافتیم که پر از بازار و بی نظمی بود. از نظر من شیراز از دیگر شهرها مثل اصفهان و یزد بسیار بی نظم تر بود. عادت کردن به شیراز آسان نبود و تنها در روزهای پایانی بود که ما را تحت تاثیر قرار داد.
همه برای دیدن تخت جمشید به شیراز می روند و ما هم از این قاعده مستثنا نبودیم. ما روز دوم را برای دیدن تخت جمشید برنامه ریزی کردیم و فوق العاده بود! حتما باید آن را ببینید!
دیدنی های شیراز را دیدیم و متوجه شدیم که چندان هم زیاد نیستند. بعد از دیدارتا حدودی نا امید کننده از ارگ کریم خان که به اندازه کل تخت جمشید برای ما گران تمام شد، از دیدن بعضی آثار باستانی دیگر به دلایل مالی منصرف شدیم.
در جست و جوی دیدنی های اطراف شیراز بودیم که آقای پرهامی قلات را پیشهاد کرد، دهکده ای کوچک نزدیک شیراز. ایده فوق العاده ای بود، نه فقط به خاطر آبشارهای کوچک قلات یا نماهای مسحور کننده از مسیرهای پیاده روی اطراف آن، بلکه به خاطر راننده خیلی خوب ما، زن جوانی که اسم مستعارش لیلی بود.

شیراز یکی از شهرهای بزرگ ایران و بسیار شلوغ است.‏

این باید یکی از شعرهای حافظ باشد، از معروف ترین شعرای ایران. یا شاید هم داستان زندگی ‏اوست. کسی چه می داند؟

مسجد وکیل شیراز

یکی از خیابان های آرام شیراز. بسیار خوشایند بود!‏

‏‏باغ ارم فوق العاده زیبا با درختان نخل، کاخ و دریاچه هایی با لاک پشت، و بچه هایی که می ‏خواستند انگلیسی یاد بگیرند.‏

تخت جمشید رویایی! دلیل اول اکثر توریست ها برای سفر به شیراز

دهکده پر از جاذبه قلات، یک ساعت فاصله تا شیراز

آخرین توقف در سفر : تهران

هیاهوی ابر شهری مثل تهران واقعا طاقت فرسا بود. به خصوص اینکه پرواز ما از شیراز با سه ساعت تاخیر انجام شد و ما تا ساعت یک صبح در فرودگاه بودیم. هتل ما در تهران بسیار معمولی و گران ترین هتل ما در کل سفر بود و توالت فرنگی هم در آن وجود نداشت!
در تهران شما باید واقعا برای مقابله با جمعیت آماده باشید، مخصوصا اگر می خواهید از مترو استفاده کنید. اگر زن هستید شدیدا توصیه می کنم از واگن های انتهای قطار که مخصوص خانم هاست سوار شوید.
تهران عالی بود، اما ما زمان کافی برای همرنگ شدن با شهر نداشتیم. یکی از دوستان من یک روز بیشتر در تهران ماند و سفر او مهیج تر بود. اگر فقط دو روز زمان داشته باشید، باید با عجله قسمتهای اصلی را ببینید و زمان برای توقف و گشت و گذار در شهر ندارید. وقتی صحبت از مکان های آرام است، تهران واقعا استثنائی است و عالی می شد اگر می توانستیم با جوان ها و تهرانی ها بیشتر صحبت کنیم.
در تهران برای پول خرج کردن بیشتر آماده باشید. معمولا در مجموعه ای از بناها شما باید برای هر بنا جداگانه بلیت تهیه کنید. مثلا اگر می خواهید کل کاخ گلستان را ببینید مبلغ زیادی باید پرداخت کنید. (اگر ایرانی نباشید)

‏۱٫‏ میدان آزادی، نمایی از معماری مدرن تهران

نمایی از تهران از برج آزادی

بازار تهران شهری دیگر در شهر است. ما داستان های بدی شنیدیم و به خاطر دوربین هایمان ‏وارد نشدیم!‏

‎‏دو هفته در ایران‏‏
یکی از کاخ های زیبای گلستان. مراقب باشید برای هر کاخ باید جداگانه پول پرداخت کنید.‏

کاخ سبز موزه سعد آباد، استراحت گاه تابستانی شاه

پارک رنگارنگی که همه کاخ های موزه سعد آباد را احاطه کرده است.‏

در مجموع سفر ما فوق العاده بود و ما برنامه های زیادی را در دو هفته گنجاندیم. در مورد مسافت ها، مثلا فاصله بین یزد و شیراز در نقشه ناچیز به نظر می رسد، اما به راحتی ۶ ساعت وقت شما را با اتوبوس می گیرد، که بعد از آن روز شما عملا از بین رفته است.
اگر ما زمانی غیر از آگوست به ایران آمده بودیم، می توانستیم بیابان را هم ببینیم و شاید شترسواری کنیم. این باید در لیستمان برای دفعه بعد باقی بماند!
این هم یک مرور اجمالی از سفر ما، که سختی های آن فقط قبل از سفر بود ولی پایان خیلی خوبی داشت. می دانید که من زیاد طرفدار برنامه ریزی کردن نیستم.
روز ۱: سفر به اصفهان
روز ۲: اصفهان
روز ۳: اصفهان
روز ۴: سفر به یزد
روز ۵: یزد
روز ۶: یزد: سفر به چاک چاک + خرانق + میبد
روز ۷: سفر به شیراز
روز ۸: شیراز
روز ۹: شیراز : تخت جمشید + نقش رستم
روز ۱۰: شیراز : سفر به قلات
روز ۱۱: شیراز : پرواز به تهران
روز ۱۲: تهران
روز ۱۳: تهران
و خیلی از شما از من پرسیدید مخارج من در ایران چقدر بوده؟ مخارج من شامل اقامت، سفر زمینی، یک پرواز داخلی، آثار دیدنی، غذا و سوغاتی بود که در مجموع ۵۰۰ دلار هزینه داشت! خیلی ارزان!
اگر شما هم به ایران سفر کردید یا قصد سفر دارید برای من بنویسید. منتظر نظرات شما هستم.

منبع : travelgeekery

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)