روز زن و مادر سال 96 |تاریخ دقیق روز زن و مادر سال 96 چه روزی است؟

381
دسته‌بندی نشده

 

روز زن و مادر سال 96 |تاریخ دقیق روز زن و مادر سال 96 چه روزی است؟

روز مادر سال 96 مصادف با جمعه 18 اسفندماه است که سال روز میلاد حضرت فاطمه زهرا «س» می‌باشد و جشنی دراین روز برپا است. تاریخ روز مادر و روز زن درسال 1396 مصادف است با جمعه 18 اسفند برابر با 9 مارچ 2018 میلادی. 18 اسفند ، مصادف است با ولادت حضرت فاطمه زهرا درود الله علیها و روز مادر « روز زن ». در ادامه این پست با ما همراه باشید با کارت پستال ولادت امامان و تاریخ دقیق روز مادر و زن درسال 1396.

روز زن و مادر سال 96 |تاریخ دقیق روز زن و مادر سال 96 چه روزی است؟

تاریخچه روز مادر در ایران

پیش از انقلاب ۵۷ ودر دوران شاهنشاهی محمدرضا پهلوی، ۲۵ آذر زادروز فریده قطبی مادر فرح دیبا بعنوان روز مادر گرامی داشته می شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ تاریخ این روز تغییر کرد. برخی معتقدند این تغییر، برای پیش گیری از حرکت های جنبش زنان و تغییر شکل سنتی خانواده ها صورت گرفته است.

 

اما بر بنیان کتاب های «آثارالباقیه» و «التّفهیم» ابوریحان بیرونی، «زین الأخبار» گردیزی، «شرف نامه» نظامی گنجوی و «شاهنامه» فردوسی در فرهنگ ایران روز زن و روز مادر هم زمان با جشن اسفندگان در پنجم اسفندماه بوده است.«اسفند» یا «اسپند» در پارسی، «سپندارمت» یا «سپندارمد» در پهلوی و «سپَنتَ آرمَیتی» در گات ها یکی از فروزه های اهورامزدا

 

ودر اوستای نو نام یکی از امشاسپندبانوان است که در جهان مینُوی سمبل دوستداری و بردباری و فروتنی اهورامزدا ودر این جهان نگهبان زمین و باروری و سرسبزی آن است.

روز زن و مادر سال 96 |تاریخ دقیق روز زن و مادر سال 96 چه روزی است؟

در گاه شماری ایرانی، دوازدهمین ماه از سال و پنجمین روز از هرماه «اسفند» نام دارد، از این روی در روز اسفند از اسفند ماه یا پنجم اسفندماه، در آستانه بهار طبیعت و نوشدن زمین جشن اسفندگان برپا میشود.امروز مجالی است تا بار دیگر، کودکی هایمان، در آغوش مهربان مادر رها شوند

 

و به یاد بیاوریم که وسعت هیچ آسمانی، به اندازه عطوفت های مادر نیست و با ارزش تر از مادر، واژه ای در فرهنگ مهربانی ها نیست.دراین روزگار رنگ و رو رفته، لبخند مادر، ناب ترین تصویر است.

روز زن و مادر سال 96 |تاریخ دقیق روز زن و مادر سال 96 چه روزی است؟

گاهی اگر می‌بینیم جاده زندگی، صاف و هموار شده است، بدانیم دعای مادر، چقدر راهگشا است روزهای ما اگر به جایی برسند، همه ی از برکت دست به دعا برداشتن کسی است که ادب، روبه رویش زانو زده است.هرکه، هر کجا که باشد، همیشه درست ترین لحظه پناه، برایش آغوش مادر است. برفِ پیری هم اگر بر سرِ خاطراتِ دیگر بنشیند، یاد او جوانترین است …

روز زن و مادر سال 96 |تاریخ دقیق روز زن و مادر سال 96 چه روزی است؟

در بیستم جمادى الثانى سال دوم بعثت، از صلب پیامبر اکرم- صلى الله علیه و آله و سلم- و از رحم پاک و مطهر خدیجه، دخترى پا به عرصه وجود نهاد، دخترى که همتاى على «ع»، سرمنشأ و ریشه سلسله امامت و ولایت، و الگوى تمامى مؤمنین و موحدین است، بانویی که گل سرسبد تمام بانوان عالم است؛

 

تنها زنی که پدرش معصوم ، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده و پیامبر گرامی اسلام «ص» به او لقب ” اُم ابیها ” داده است،یعنی زنی که برای پدرش هم چون مادر بود.در فرهنگ پر بار ایران اسلامی این روزبه عنوان روز مادر نام گرفته تا زنان و مادران این مرز و بوم از او درس ایمان ، فداکاری و مهربانی بیاموزند.

 

روز مادر در کشور های مختلف
روز مادر، سالی یک‌بار در اکثر کشور های جهان تجلیل می‌شود. اما این روز مثل روز جهانی زن نیست که در همه ی جهان دریک روز «8 مارس» تجلیل شود، اکثر کشورها این روز را در روزهای مختلف ماه می تجلیل میکنند.کشور های که روز مادر را در یکشنبه دوم ماه می جشن می‌گیرند، عبارت اند از:

 

امریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلاند، جاپان، مالیزیا، فلیپین، سنگاپور، بنگلادیش،چین، هانگ کانگ، تایوان، دنمارک، بلجیم،اتریش، سویزرلیند،جرمنی، فنلیند، نیدرلند،جمهوری چک، سلواکیا، کروشیا،ایتالیا، ترکیه، یونان، برازیل، انگولا، چلی، کولومبیا، کیوبا، ایکوادور، هاندوراس، جامایکا، مالتا، پیرو، اروبا، بهاماس، باربادوس، برمودا، بنیری، افریقای جنوبی، یوروگوا، ونزویلا و زیمبابوی.

 

کشور های هنگری، لیتوانیا، پرتگال و هسپانیا در نخستین یکشنبه ماه می ، فرانسه، جمهوری دومینیکن، هایتی و سویدن در آخرین یکشنبه ماه می ، کوریای جنوبی و البانیا به تاریخ دهم ماه می « روز والدین»، کشور های هند، پاکستان، سنگاپور، عمان، قطر، مکسیکو، گواتیمالا و السلوادور به تاریخ دهم ماه می ، پولند به تاریخ 26 ماه می ، بولیویا به تاریخ 27 ماه می، نیکاراگوا به تاریخ 30 ماه می جشن روز مادر را برپا می‌کنند.

 

به گزارش پارس ناز، روز مادر در کشور های البانیا، بلغاریا، رومانیا، بلاروسیه، اوکراین، بوسنیا و هرزه گوینا، صربستان، مونتینگرو، سلوانیا، مکدونیا و ویتنام به تاریخ هشتم مارچ که روز جهانی زن نیز میباشد، تجلیل میگردد. روز مادر در کشور های عربی مثل بحرین، مصر، لبنان، سوریه، فلسطین، کویت، سعودی و یمن به تاریخ 21 مارس که روز اول بهار است، ودر گرجستان به تاریخ 3 مارس، در اسرائیل به تاریخ 30 جنوری ودر ارمنستان به تاریخ 7 آوریل،

 

در تایلند به تاریخ 12 آگوست « روز تولد ملکه سریکیت کیتیا کارا» ودر کاستاریکا به تاریخ 15 آگوست ودر ارجنتاین به تاریخ دومین یا سومین یکشنبه ماه اکتبر ودر روسیه در آخرین یکشنبه ماه نوامبر ودر پانامه به تاریخ 8 دسامبر ودر اندونیزیا به تاریخ 22 دسامبر روز مادر تجلیل می‌گردد.روز مادر درکشورهای آیرلند و بریتانیا در چهارمین یکشنبه ماه روزه عیسویان به نام « یکشنبه مادر» ودر افغانستان به تاریخ 14 جون « 24 جوزا» طی محافل باشکوه تجلیل میشود.

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *