شش علامت کمبود آب بدن

نشانه های کم شدن آب بدن, دلایل کم آبی بدن چیست

کمبود آب سلامت بدن را به خطر می اندازد و می تواند به لخته شدن خون، صرع و بیماری های دیگر منجر شود.

 

نتایج بررسی ها نشان می دهد، کمبود آب حتی به میزان کم، باعث کاهش انرژی و بدخلقی می شود. به همین علت باید آب کافی مصرف کرد و کم آبی بدن را به موقع تشخیص داد اما علایم کم آبی بدن، همیشه تشنگی و خستگی مفرط نیست. علایم دیگری نیز وجود دارد که کمتر شناخته شده است.

هوس کردن شیرینی
زمانی که بدن دچار کمبود آب می شود، عملکرد بعضی از اعضای بدن مانند کبد که آب مصرف و گلیکوژن ذخیره می کند، تحت تأثیر قرار می گیرد؛ در نتیجه فرد هوس می کند خوراکی بخورد؛ از شکلات گرفته تا اسنک های شور، اما هوس شیرینی شایع تر است زیرا در شرایط کم آبی، بدن با مشکل تولید گلیکوژن رو به رو می شود.

 

زمانی که هوس شیرینی کردید، خوراکی آبکی انتخاب کنید، اغلب میوه ها و سبزی ها حاوی آب است از این رو آب موردنیاز بدن را تأمین می کند. در واقع بیش از ۹۰درصد از مواد تشکیل دهنده برخی میوه ها و سبزی ها آب است از جمله طالبی، توت فرنگی، هندوانه، خیار، کرفس، کاهو، کدوسبز، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای. ماست نیز منبع خوبی برای تأمین آب بدن است.

بروز سردرد
مغز داخل یک کیسه مایع قرار دارد که مانع از برخورد آن به جمجمه می شود. در صورت کم آبی، مغز به جمجمه برخورد می کند که این امر باعث سردرد می شود. باید دانست برخی نوشیدنی ها آب بدن را کاهش می دهد؛ از جمله نوشیدنی های انرژی زا و کافئین دار.

 

نشانه های کم شدن آب بدن, دلایل کم آبی بدن چیست

تب و لرز
در صورت کم آبی شدید بدن، فرد دچار علایم تب و حتی لرز می شود. تب شدید خطرناک است، بنابراین در این مواقع مرتب دمای بدن را کنترل کنید.

گرفتگی عضلات
هرچه دمای بدن بالاتر برود، گرفتگی عضلات نیز بیشتر می شود. به این ترتیب عضلات حرارت را در خود نگه می دارد. تغییرات در الکترولیت ها، تغییر در میزان سدیم و پتاسیم می تواند به گرفتگی عضلات منجر شود.

خشکی پوست
در مراحل مختلف کمبود آب، فرد دچار سرگیجه می شود و از حجم خون وی کم می شود؛ این امر خشکی پوست را در پی دارد. به علت خشکی، احتمال گرگرفتگی نیز وجود دارد.

بوی نامطبوع دهان
بزاق دهان دارای خاصیت ضدباکتریایی است اما کمبود آب باعث کاهش بزاق دهان می شود که بوی نامطبوع دهان را در پی دارد.

 

نشانه های کم شدن آب بدن, دلایل کم آبی بدن چیست

آزمایشی برای تشخیص کم آبی بدن
پوست پشت دست را با دو انگشت به اندازه نیم تا یک سانتی متر به سمت خود بکشید و رها کنید. باید در عرض چند ثانیه پوست به جای خود برگردد. بازگشت کند پوست به جای خود نشانه کم آبی است.

اگر بدن آب کافی داشته باشد، رنگ ادرار شفاف است. زرد یا نارنجی بودن ادرار نوعی اخطار است. هنگامی که بدن با ۳درصد کمبود آب رو به رو است، رنگ ادرار به طور قابل توجهی زرد خواهد شد. در صورتی که کمبود آب ۵درصد باشد، ادرار به رنگ زرد و بیش از ۵درصد به رنگ نارنجی خواهد بود.

بنابراین لازم است به طور منظم آب بنوشید.

در صورتی که علاقه زیادی به نوشیدن آب ندارید با افزودن کمی آب میوه یا میوه یخ زده، آن را طعم دار کنید.

از چای های مختلف گیاهی استفاده کنید.

به جای خوردن اسنک های خشک مانند چیپس و کراکر، از میوه و سبزی هایی استفاده کنید که حاوی آب است.

اگر هنگام راه رفتن صدای آب در معده به گوش می رسد، به این معناست که آب جذب بدن نشده است. مایعات خنک تر یا با دمای اتاق، جذب بهتری دارد.

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *