فوری/ ارتش ترکیه کودتا کرد

کودتا در ترکیه
264
دسته‌بندی نشده
اخبار تایید نشده از حمایت فتح الله گولن از این کودتا حکایت دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزیر دادگستری ترکیه گفت افراد وابسته به فتح‌الله گولن پشت کودتا هستند. وی می گوید هنوز اطلاعات کافی در مورد ابعاد کودتا در دست نیست.

همچنین ژنرال هولوسی آکار فرمانده ارتش ترکیه توسط ارتش به گونه تحقیرامیزی و با لباس خانگی در منزل دستگیر شده است.
خبرگزاری رویترز و شبکه سی ان ان ترک هم به نقل از منابع اگاه در کاخ ریاست جمهوری ترکیه گفته اند جای اردوغان امن است.
خبرگزاری آناتولی همچنین گزارش داده است که ارتش شماری از مقامات دولتی را هم بازداشت کرده است.
ارتش ترکیه علیه دولت اردوغان کودتا کرده است.

با استقرار گسترده نیروهای نظامی ترکیه در آنکارا پایتخت این کشور، مسدود ساختن تمامی خطوط ارتباطی به پایتخت ترکیه، کودتایی بزرگ در این کشور رقم خورد؛ کودتایی که اگر به صورت کامل موفقیت آمیز باشد، حکومت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در  ۱۶ جولای ۲۰۱۶ به پایان خود رسیده است.

به گزارش «تابناک»؛ بر اساس تصاویری که تاکنون منتشر شده، علاوه بر سیل سربازان به پایتخت ترکیه، تانک‌ها نیز برخی مسیرهای اصلی آنکارا را مسدود کرده‌اند و یک کودتای بزرگ را رقم زده‌اند. ارتش همزمان با مسدود کردن همه راه‌های زمینی و هوایی دسترسی به پایتخت ترکیه، عملیات خلع سلاح بخشی از پلیس ترکیه را سرعت بخشیده است. پرواز جنگنده‌های ترکیه را در ارتفاع پایین نشان می‌دهد که بیشتر برای رعب آفرینی کارکرد دارد.

نخست وزیر ترکیه هم اکنون در گفت وگو  با شبکه تلویزیونی ان تی وی  از یک شبه کودتا در ترکیه از سوی برخی عوامل ارتش سخن گفت، مردم ترکیه را به آرامش دعوت کرد و این‌گونه اقدامات را علیه دموکراسی خواند. بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفته است آن دسته‌ای که در ارتش اقدامات امشب را انجام داده‌اند “بالاترین هزینه” را خواهند پرداخت. نخست وزیر ترکیه گفت نیروهای امنیتی فراخوانده شده‌اند تا “هر آنچه که لازم است را انجام دهند”.

همزمان با این موضع‌گیری‌ها، در حالی که برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از سوی نیروهای امنیتی این کشور به نقطه‌ای امن منتقل شده، سی ان ان گزارش داده اردوغان در تعطیلات بوده و هنوز خبری از او نیست. پیش تر اعلام شده بود اردوغان از کاخ ریاست جمهوری فرار کرده که صحیح نیست. او اصلا در آنکارا و استانبول نبوده است

 http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1395/4/26/613022_211.jpg

مدخل پل «بوسپوروس» در استانبول، رسانه‌های بین‌المللی از شنیده شدن صدای تیراندازی خبر داده‌اند. شبکه‌های اجتماعی که ظرفیت سازماندهی مقابله عمومی را در مقابل اقداماتی شبیه به کودتای نظامی را داشته، اکنون در ترکیه مسدود شده‌‍‌اند. گزارش‌هایی درباره قطع خطوط تلفن همراه در ترکیه حکایت دارد. همچنین مسیر دستیابی به فرودگاه آنکارا مسدوده شد و تمامی پروازها لغو شده است.

1:01- ارتش ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور را به دست گرفته است. بیانیه ارتش ترکیه به این معناست که اگر کودتا به صورت کامل موفقیت آمیز باشد، حکومت رجب طیب اردوغان در نیمه شب ۱۶ جولای ۲۰۱۶ به پایان خود رسیده است. ارتش ترکیه اعلام کرد که سران کشور را دستگیر کرده است. ‏ژنرال حولوسی آکار، رییس ستاد مشترک ارتش، توسط گروهی ناشناس دستگیر شد اما مشخص نیست توسط کودتاگران یا نیروهای امنیتی طرفدار اردوغان دستگیر شده است.

1:02- برخی گزارش‌ها از شلیک هلیکوپتر های ارتش به ساختمان های امنیتی در آنکارا حکایت دارد. خبرگزاری رویترز از انفجار در مرکز آموزش نیروهای ویژه پلیس در آنکارا خبر داده است.

1:05- تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول سقوط کرد. ‏پخش برنامه های شبکه TRT WORLD  قطع شده است TRT شبکه ملی ترکیه است و  رادیو در حال پخش بیانیه ى فرمانده ارتش است که می گوید: «از امروز میخواییم جلوى اقدامات دولت رو بگیریم و با دموکراسى در کنار دنیا باشیم.»

1:07- فرمانده ارتش ترکیه: تمامى روابط با کشورهاى خارجى ادامه مى یابد و حکومت قانون در اولویت خواهد بود. ما برای دفاع از دموکراسی و حقوق بشر کودتا کردیم.

1:09- در بیانیه‌ ارتش گفته شد که کودتا برای حمایت از نظام جمهوری سکولار، حفظ وحدت ملت ترکیه، دولت ترکیه و نظام دموکراتیک آن بوده که از طرف نظام سابق (اردوغان) تهدید می‌شد.

1:14- حزب عدالت و توسعه ترکیه از هوادارانش خواست برای اعلام حمایت از رجب طیب اردوغان به خیابان‌ها بیایند.

1:20- تمامی گذرگاه‌های مرزی ترکیه تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

1:22- برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد، ارتش ترکیه از افراد حاضر در مقر حزب عدالت و توسعه خواسته این ساختمان را ترک کنند. ارتش ترکیه به تمامی نقاطی که احتمال می‌دهد اقدامات مقابله جویانه ضدکودتا از جمله بسیج طرفداران دولت از آنجا ساماندهی شود، هجوم برده است.

1:31- دیلی صباح به نقل از وزیر دادگستری: اینها از گروه گولن دستور می‌گیرند و مستقل از فرماندهی ارتش عمل می‌کنند.

1:33- درگیری میان مردم و ارتش رخ نداده اما گروه هایی از مردم در ترکیه برای برداشتن پول نقد جلوی ماشین های خودپرداز بانک ها صف بسته‌اند که نشان می‌دهد ترک‌ها پیش بینی یک بحران عمومی بزرگ را می‌کنند که حتی نظام بانکداری این کشور را نیز متوقف می‌سازد! در پمپ بنزین‌های ترکیه نیز وضعیت مشابهی رقم خورده است.

1:35- جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در مسکو به سر می‌برد گفته است امیدوار است که ترکیه صلح و ثبات داشته باشد.

1:40- قدرت‌های بزرگ و متحدین ترکیه، درباره وضعیت ترکیه سکوت کرده‌اند یا موضع خنثی اتخاذ کرده‌اند، و وقایع این کشور را دنبال می‌کنند. تنها برخی گزارش‌های تایید نشده حکایت از آن دارد که پادشاه قطر عنوان کرده است: «در صورت نیاز به کمک دولت قانونی ترکیه به این کشور نیروهای نظامی اعزام خواهیم کرد.«

1:47- چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: ما حاکمان اصلی ترکیه هستیم و کسی نمی‌نواند ما را کنار بگذارد.

1:48- ارتش در سراسر ترکیه مقررات منع آمد و شد (حکومت نظامی) اعلام کرد.

1:50- ستاد کل ارتش ترکیه اعلام کرده است که اردوغان آنکارا را به مقصد یکی از کشورهای همسایه (احتمالا قطر) ترک کرده است.

1:51- تاریکی مطلق در آنکار به وقوع پیوسته است. برق تمامی مناطق پایتخت ترکیه قطع شده است.

1:54- نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و مرزبانان هم مرز ایران ترکیه در حالت آماده باش قرارگرفتند. جنگنده های ارتش ایران بر فراز ارومیه و مرز هم اکنون در حال گشت زنی هستند. همزمان خبرگزاری اسپوتنیک وابسته به روسیه گزارش داده است جنگنده های ایرانی یک هواپیمای مسافربری ترکیه ای را در شمال غرب کشور تا تهران اسکورت کرده اند.

1:58- ⁧ کریستین امان پور مجری و تحلیل‌گر سی ان ان، کودتا ⁩ در ⁧ ترکیه ⁩ را با کودتای سیسی علیه مرسی در مصر مقایسه نمود و نزاع سکولار و مذهبی را برجسته کرد.

1:59- پس از روسیه، وزارت امور خارجه فرانسه و وزارت امورخارجه آمریکا نیز از تمام شهروندانشان در ترکیه خواستند از محل اقامتشان خارج نشوند.

2:06- رجب طیب اردوغان در مصاحبه ای با سی ان ان ترک که از محل مخفی اقامتش از طریق گوشی تلفن همراه و نرم افراز اسکایپ انجام داد، از مردم خواسته به خیابان ها بیاید. او همچنین گفته است که به زودی بیانیه ای رسمی در مورد حوادث اخیر اعلام خواهد کرد.

2:09- پایگاه عرب پست به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک مدعی شده است که اردوغان با یک هواپیمای مسافربری راهی ایران شده و جنگنده‌های ایرانی هواپیمای وی را تا تهران اسکورت کرده‌اند. در عین حال خبرهای تایید نشده‌ای از درخواست پناهندگی اردوغان به آلمان منتشر شده است. ساعتی پیش گزارشی درباره اسکورت یک هواپیمای مسافربری ترکیه به تهران منتشر شده بود.

2:10- برخی گزارش‌ها از وقوع درگیری میان مردم عادی، نیروهای امنیتی و ارتش در خیابان‌های استانبول خبر می‌دهد. رسانه‌های محلی از شنیده شدن صدای تیراندازی در میدان تقسیم خبر داده‌اند.

2:12- پخش برخی شبکه‌های تلویزیون بین‌المللی از جمله یورونیوزِ ترکی در ترکیه قطع شد.

2:16- محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در حساب کاربری‌اش در توییتر درباره وقوع بحران در ترکیه عمیقاً ابراز نگرانی کرده است.

2:19- یک هلیکوپتر نظامی به سوی ساختمان شبکه دولتی TRT ترکیه آتش گشوده است. این تلویزیون قطع شده است. همزمان پرواز وسیع هلی‌کوپترهای ارتش بر فراز آنکار استمرار دارد و به اهداف متعددی شلیک می‌کنند.

2:21- هزاران نفر از طرفداران اردوغان در شهرهای مختلف ترکیه در حمایت از او به خیابان‌ها آمده‌اند. احتمال می‌رود ارتش رفتار خشونت آمیزی در دستور کار قرار دهد که در این صورت احتمال کشتار وسیع وجود دارد.

2:22- دونالد ترامپ در توییتی عجیب نوشت: «ترک ها دارند کشورشان را پس می‌گیرند، با رییس‌جمهور شدنِ من، ما هم کشورمان را پس میگیریم!»

2:24- تمامی پروازهای به سمت ترکیه لغو شده است.

2:27- لحظاتی قبل جنگنده های واکنش سریع ارتش از تهران،اصفهان و همدان به همراه تیپ ویژه تکاوران کرمانشاه به تبریز اعزام شدند.

2:28- بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا در توییتر نوشته است که به شدت نگران شرایط در ترکیه است، و سفارت این کشور در ترکیه موضوع را از نزدیک دنبال خواهد کرد

2:29- تیراندازی‌های ارتش در آنکارا، استانبول و سایر شهرها ادامه دارد. ارتش با تیراندازی قصد متفرق کردن تظاهرت کنندگان دارد که در حمایت از دولت به خیابان‌ها آمده‌اند.

2:31- فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است، با هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در آنکارا در ارتباط است و از آنها درخواست شده تا در آرامش باشند.

2:33- برخی منابع مطلع، اسکورت هواپیمای اردوغان به تهران و حضور رئیس جمهور ترکیه در ایران را تکذیب کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بینعلی ایلدریم نخست وزیر ترکیه از کودتای نظامی در این کشور خبر داد.

وی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان تی وی از یک شبه کودتا در ترکیه از سوی برخی عوامل ارتش خبر داد.

وی مردم ترکیه را به آرامش دعوت کرد و اینگونه اقدامات را علیه دموکراسی خواند.

نخست وزیر ترکیه با محکوم کردن کودتای نافرجام گروهی از افسران ارتشی کشورش اعلام کرد این افراد بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.

وزاتخانه های خارجه بریتانیا، فرانسه، آمریکا و روسیه از اتباع خود در ترکیه خواستند از محل اقامت خود خارج نشوند.

*بنا به برخی گزارشهای تأیید نشده اردوغان در تلاش برای خروج از کشور است و گفته می شود آلمان با درخواست پناهندگی اردوغان موافقت نکرده است.

*یک منبع موثق در درون اتحادیه اروپا که روند تحولات را در ترکیه تحت نظر دارد می گوید که این کودتا یک کودتای کاملا سازمان یافته است که توسط بخش قابل توجهی از ارتش ترکیه انجام شده است و نه فقط یک تعداد اندکی سرهنگ نظامی.

*هم اکنون درگیری میام مردم و کودتاچیان در مقابل فروگاه آتاتورک استانبول در جریان است.

*بعد از کشته شدن یک شهروند ترکیه ای توسط بالگرد ارتش مردم این کشور بسیار خشمکین شدند و هر لحظه بر تعداد آنها در خیابانها اضافه می شود.

*توئیت محمد جواد ظریف: به شدت نگران بحران ترکیه هستیم. ثبات، دموکراسی و امنیت مردم ترکیه مهمترین موضوع است. اتحاد و احتیاط امری ضروری است.

*وقوع انفجار انتحاری در میان کودتاچیان در آنکارا.

*از طریق بلندگوهای مساجد از مردم خواسته می شود از منازل خارج و به میادین شهر بروند.

*طرفداران اردوغان با سنگ به جنگ تانکها رفته اند.

*تانکهای ارتش در حال حرکت به سمت کاخ ریاست جمهوری ترکیه هستند.

*توئیت ترامپ: ترکها دارند کشورشان را پس می گیرند. با رییس جمهور شدن من ما هم کشورمان را پس می گیریم.

*وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که رویدادهای جاری ترکیه را با دقت و نگرانی دنبال می کند.

*نیروی هوایی آمریکا در حالت آماده باش برای اتخاذ تدابیر حفاظتی از پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه هستند.

*صدار انفجار از داخل ساختمان شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه(تلویزیون دولتی ترکیه) شنیده شده است.

*اردوغان: مردم به خیابانها بیایند. من نیز امشب در میان مردم خواهم بود. الان در استانبول هستم.

*اردوغان در گفتگو با ان تی وی: با این اقدام دیده شد که گروه ضاله ای در درون ارتش و نیروهای مسلح هستند که زمینه را برای پاکسازی آنها از ارتش فراهم کرد. ما در انتظار چنین حرکتی نبودیم و فعلا نمی توانیم ارتباط لازم را با واحدهای مختلف ارتش برقرار کنیم.

*شنیده شدن صدار انفجار در میدان تقسیم آنکارا.

*وزارت خارجه آمریکا از اتباع در ترکیه خوا ست احتیاط کنند ولی واکنشی نشان ندهند.

*رویترز: جشن و تیراندازی هوایی در خیابانهای دمشق بعد از اعلام خبرهایی درباره کودتای ترکیه.

*سفارت اسپانیا در ترکیه از تمامی اتباع خود در این کشور خواست از منازل و محلهای اقامت خود خارج نشوند.

*ارتش ترکیه از نیروهای خود در عراق خواست به سرعت خاک عراق را ترک کنند.

*پادشاه قطر: در صورت نیاز به کمک دولت قانونی ترکیه به این کشور نیروهای نظامی اعزام خواهیم کرد.

*رییس سازمان اطلاعات ترکیه به دست طرفداران کودتا افتاد.

*اردوغان اقدام ارتش را کودتا خواند. او اعلام کرد به زودی بیانیه ای صادر خواهد کرد. او از مردم خواست به خیابانها بیایند. او از مردم استانبول خواست به فرودگاه استانبول بیایند.

*ارتش: اردوغان آنکارا را به مقصد یکی از کشورهای همسایه ترک کرده است.

*بیانیه کودتاچیان: دولت فعلی فاسد است. برای بازگرداندن حقوق و نظام لائیک کنترل را در اختیار گرفتیم. دولت خائن برکنار شده است.

*قانون اساسی ترکیه تعلیق شد.

*بیانیه ارتش ترکیه: تمامی کسانی که قانون شکنی کرده اند مجازات می شوند. تا اطلاع ثانوی حکومت نظامی برقرار است.

*واکنش عربستان به کودتای ترکیه: عادل الجبیر: دخالت نمی کنیم.

*ارتش ترکیه در بیانیه ای که از تلویزیون دولتی ترکیه پخش شد اعلام کرد که قدرت در این کشور را در اختیار گرفته است.

*وزارت خارجه فرانسه از اتباع خود در ترکیه خواست تا مشخص شدن وضعیت ترکیه از خانه هایشان خارج نشوند.

*شماری از طرفداران حزب عدالت و توسعه در شهرهای مختلف ترکیه به خیابان آمده اند.

*العربیه: به جز اردوغان، تمام سران حزب عدالت وتوسعه دستگیر شده اند.

*جان کری که در مسکو به سر می برد گفته که امیدوار است که ترکیه صلح وثبات داشته باشد.

*همه پروازهای فردوگاه آتاتورک لغو شدند.

رسانه های رسمی ترکیه: جماعت فتح الله گولن عامل کودتاست.

*تانکهای ارتش در محوطه بیرونی فروگاه آتاتورک در استانبول مستقر شده اند.

*طبق گزارش رسانه های محلی، تعداد زیادی آمبولانس به سمت ساختمان ستاد ارتش در آنکارا اعزام شده اند.

*فرودگاههای آنکارا، آتاتورک و صبیحه گوکچنن استانبول به کنترل نظامیان در آمد.

*گفته می شود تا دقایقی دیگر اردوغان سخنرانی می کند.

*ارتش اعلام کرده سران کشور را دستگیر کرده است. اردوغان در تعطیلات است و در استانبول و آنکارا حضور ندارد.

*«دولت باغچه لی» رهبر حزب جمهوری خواه خلق در تماس با نخست وزیر ترکیه «بینعلی ایلدریم» کودتا را غیر قابل قبول خواند.

*حزب عدالت و توسعه از هواداران خود خواسته برای اعلام حمایت از رجب طیب اردوغان به خیابانها بیایند.

*شبکه سی ان ان اعلام کرده که مشخص نیست چه کسی کنترل را در اختیار گرفته است.

*پروازهای تجاری بر فراز استانبول در حال تغییر مسیر به سمت مقاصد دیگر هستند.

*اردوغان: هیچ مورد غیر عادی اطراف کاخ ریاست جمهوری وجود ندارد. مردم آرامش خود را حفظ کنند. هیچ چیزی بر کشور تأثیر نخواهد گذاشت.

*خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که ژنرال «هولوسی آکار» فرمانده کل ارتش ترکیه گروگان گرفته شده است.

*به گفته شاهدان عینی استانبول به کنترل ارتش درآمده است.

*بزرگترین پل استانبول بسته شده است و صدای گلوله در این شهر طنین انداز شده است.

*پل سلطان محمد وپل بسفر در استانبول نیز به وسله ارتش کاملا بسته شده است.

*همچنین در آنکارا نیز صدای گلوله شنیده شده است و جتهای جنگنده بر فراز این شهر به پرواز در آمده اند.

*همچنین هلیکوپترهای ارتش به ساختمان اداره مرکزی ترکیه(میت) در آنکارا شلیک کرده اند.

*شبکه‌های اجتماعی توئیتر، فیسبوک و یوتیوب در ترکیه فیلتر شدند.

*بر اساس برخی گزارش‌ها در سرتاسر کشور ترکیه حکومت نظامی اعلام شده است.

*بر اساس گزارشها تانکها در بزرگراهها مستقر هستند و هواپیماها با ارتفاع کم بر فراز آنکارا در حال پرواز هستند.

*منابع خبری از انتقال اردوغان رئیس جمهوری این کشور به مکان امن خبر می دهند.

*بر اساس گزارشها تلویزیون ترکیه و فرودگاه استانبول سقوط کرد.

*همچنین ارتش در بیانیه ای اعلام کرده که کشور را در اختیار گرفته است.

*شبکه المیادین گزارش داد: افسران وابسته به فتح الله گولن قصد داشتند در آنکارا کودتا کنند.

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *