من نمی خواهم باحجاب باشم

من نمی خواهم باحجاب باشم ، کم نیستند افرادی که دوست دارند به هر شکل و ظاهری که می خواهند در محیط اجتماع حاضر شوند و هرگونه توصیه و سفارش دیگران را به حجاب و پوشش اسلامی توهینی به خود قلمداد می کنند.

حجاب
نخوایم با حجاب باشیم کی را باید ببینیم؟!

بعضی از این افراد، توصیه کنندگان به حجاب شرعی را با تندی و عصبانیت از خود دور می کنند و از عبارت های تندی همچون: «اگر ما نخواهیم حجاب را رعایت کنیم چه کسی را باید ببینیم»، «دیگه از این نصیحت ها حالم به هم می خوره»، «شما برید خودتون رو درست کنید» استفاده می کنند.

واقعیت جامعه امروزی ما و بی توجهی به فرهنگ دینی و آموزه های قرآنی باعث شده که این سؤال مهم ذهن کارشناسان مذهبی و مهندسین فرهنگی را به خود مشغول کند که راه علاج کجاست؟ آیا می توان برای رسیدن به یک مدینه فاضله که در آن اصول و ارزشهای اسلامی مورد احترام و ارزش قرار می گیرند چاره ای اندیشید؟ و راهکار مناسبی ارائه نمود؟

ضرورت توجه به سند چشم اندازه حجاب و عفاف!

انتظار داشتن یک جامعه آرمانی که در آن هر چیزی در جای خود قرار داشته باشد نیازمند برنامه ریزی و طراحی صحیح و دقیق فرهنگی و مذهبی است! چگونه است که دشمنان فرهنگ و ادب اسلامی هر روز برای پیشبرد فعالیت های ضد دینی و مذهبی خود با طرحی نوع و سازمان یافته به جنگ با هویت دینی و مذهبی ما برمی خیزند ولی ما بدون هیچ برنامه ای انتظار داریم که رنگ و بوی شهر، سیمایی دینی و مذهبی به خود ببیند.

امام علی (علیه السلام) در خصوص تربیت دینی فرزندان خود می فرماید: «فَبَادَرْتُک بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ یَقْسُوَ قَلْبُک؛[2] فرزند عزیزم، من در آغاز جوانی ات به ادب و تربیت تو مبادرت کردم، پیش از آنکه عمرت به درازا بکشد و دلت سخت شود».

چه قدر زیبا فرمودند امام متقین علی (علیه السلام): «إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْه ؛[1] مرد جنگجو همیشه بیدار و هوشیار است، و هر که از دشمن آسوده بخوابد دشمن نسبت به او نخواهد خفت».

اگر شما در جبهه خوابت برد، معنایش این نیست که طرف مقابل هم خوابش برده و او هم غافل است؛ اگر تو از او غافل شدى، نشانه ى این نیست که او هم از شما غافل است.

سند ده ساله حجاب و عفاف

اگر انتظار داریم دختران و فرزندان ما در جامعه اسلامی بعد از رسیدن به سن تکلیف خود را ملزم به رعایت حجاب کنند، نمی توان این پایبندی دینی و قبولی در تکالیف الهی را  بدون آمادگی مهیا کردن پیش از امتحان انتظار داشت، همان طور که برای شرکت در امتحانات دانش آموزی و دانشجویی، ملزم به خواندن و تعلیم در بازۀ زمانی خاص هستیم، در خصوص تکالیف الهی نیز سزاوار است پیش از تکلیف، تدابیر لازم اندیشیده شود تا بهترین نتیجه به دست آید.

به بیان دیگر یکی از ارکان پیشرفت در حوزه تربیت، اصل تدریج است. برای دستیابی به یک نتیجه مطلوب در حوزه فرهنگ و تربیت دینی نیازمند زمان هستیم، از اینرو  اگر خواهان فرزندانی مقید به دستورات دینی هستیم لازم است از بدو تولد تا سن تکلیف برنامه های تربیتی دینی آنان تنظیم شود تا اینکه ماحصل و خروجی تربیتی ما فرزندانی صالح و متدین باشند.

در منابع روایی توجه خاص به مقوله تربیت فرزندان شده است. این اندازه توجه مسئولیت والدین را مشخص می نماید امام علی (علیه السلام) در خصوص تربیت دینی فرزندان خود می فرماید: «فَبَادَرْتُک بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ یَقْسُوَ قَلْبُک؛[2] فرزند عزیزم، من در آغاز جوانی ات به ادب و تربیت تو مبادرت کردم، پیش از آنکه عمرت به درازا بکشد و دلت سخت شود».
متولیان سند چشم انداز حجاب و عفاف

1-پایبندی اعضای خانواده به حجاب!

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَهُ؛[التحریم، آیه6] ای کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگها هستند نگه دارید».

مهمترین شاخصه و عنصری که ما را در نزدیک شدن به یک جامعه دینی و مقید به آموزه های اسلامی کمک می کند نهاد خانواده است. جامعه کوچک و ارزشمندی که در وهله اول افراد تحت تأثیر مدیریت و شیوه تربیتی آن قرار دارند.

اگر مدیرت خانه و خانواده برای پایبندی اعضای خود به آموزه های دینی همچون حجاب طرح و برنامه ای نداشته باشد و هیچ گونه مسئولیتی را در این زمینه نپذیرد اعضای آن خانواده نیز خود را متعهد به آن ارزش ها نخواهند دید.

حال جای طرح این سؤال باقی است که اگر خانواده ای خود را ملزم به تربیت دینی فرزندان نداند چه چاره ای باید اندیشید؟ جواب این سؤال در نکته دوم بیان خواهد شد.

2-وظیفه سنگین ارگان های فرهنگی و آموزشی!

به یقین نباید مسئولیت تربیت جامعه دینی و توسعه فرهنگ حجاب و عفاف را تنها بر عهده نهاد خانواده قرار داد؛ چرا که بسیاری از خانواده ها هستند که حتی با وجود داشتن دغدغه های دینی ولی توانایی و علم لازم برای نیل به این هدف والا را ندارند. بعضی از خانواده ها نیز هستند که کلاً ارزشی برای آموزه های اسلامی قائل نیستند.

زیبا فرمودند امام متقین علی (علیه السلام): «إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْه ؛[1] مرد جنگجو همیشه بیدار و هوشیار است و هر که از دشمن آسوده بخوابد دشمن نسبت به او نخواهد خفت».

اگر شما در جبهه خوابت برد، معنایش این نیست که طرف مقابل هم خوابش برده و او هم غافل است؛ اگر تو از او غافل شدى، نشانه ى این نیست که او هم از شما غافل است.

با وجود فقدان تربیت صحیح در حوزه خانواده، وظیفه و مسئولیت ارگان های فرهنگی همچون، سازمان صدا و سیما، آموزش و پرورش، و حسینیه  و مساجد محله دو چندان می شود؛ چرا که بر اساس روایت نبوی تمام افراد در قبال اطرافیان و زیر دستان خود مسئول هستند؛ این در حالی است که از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرمودند: « ألا کُلُّکُمْ راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ عن رَعِیَّتِهِ؛[3] بدانید که همه شما سرپرست هستید و همه شما درباره زیر دستانتان بازخواست مى شوید».

به راستی این ارگان ها و سازمان های مسئول چه کار و برنامه کارآمدی برای پایبندی دختران به حجاب و عفاف  داشته اند؟ آیا تنها تدوین قوانین توانسته است افراد را به سوی فرهنگ حجاب و عفاف سوق دهد؟

تصویری زیبا از حجاب ارائه دهیم!

انسان فطرتاً طالب زیبایی و طراوت است. بسیاری از کسانی که به برهنگی و بدحجابی  روی می آورند، چه بسا معنای زیبایی و مصداق زیبایی برای ایشان مشتبه شده است. زمانی که والدین با رفتار غلط خود در بدو کودکی و خردسالی برهنگی را برای فرزندان خردسال خود سمبل زیبایی قرار می دهند شاید نتوان در سن تکلیف براحتی زیبایی حجاب را به او بفهماند.

با این حال ارگان های فرهنگی و تربیتی همچون صدا و سیما و آموزش و پرورش با تولید محتوای فاخر و ارزشمند می توانند این کاستی را جبران نمایند و زیبایی حجاب را برای افراد به نمایش در آوردند و البته تولید محصولات فرهنگی که مشوق افراد به حجاب باشد دراین زمینه بی تأثیر نخواهد بود.

الگوهای برتر حجاب و عفاف را معرفی نمایم

از آنجا که جریان های ضد فرهنگی تمام سعی و تلاش خود را در قالب کردن الگوهای فاسد و غیر دینی می نمایند؛ سزاوار است برای توسعه فرهنگ حجاب  و عفاف با معرفی اسوه های برتری همچون زهرای مرضیه (سلام الله علیها) و زینب کبری (علیها السلام) و حتی زنان مسلمانان  و مقید که با سخت ترین شرایط در سرزمین های غیر اسلامی خود را ملزم به رعایت حیا و عفت می نمایند دیگران را به این فرهنگ زیبا تشویق نماییم.

به زیباترین شکل ممکن امر به معروف و نهی از منکر نماییم!

از آنجا که عموم مردم در خصوص ناهنجاری بی حجابی وظایف خاصی برعهده دارند؛ سزاوار است در تشویق و ترغیب دیگران به این وظیفه دینی و اسلامی بهترین گزینه و روش را انتخاب نمایند،  از جمله شاخص هایی که موضوع تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر  را افزایش می دهد، توجه به نرمی کلام، خیر خواهی، حسن برخورد، رفتار محترمانه و مؤدبانه همراه با محبت است. زمانی که مخاطب بفهمد شما او را دوست داشته و از سر دلسوزی مطلبی را به او تذکر می دهید، راحت تر می پذیرد.

علاوه بر این خداوند متعال نیز علت تأثیر گذاری تبلیغ و راهنمایی های پیامبر خود را، نرم خویی و رفتار محبت آمیز معرفی می فرماید: «فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ؛[آل عمران/۱۵۹] به (برکت) رحمت الهى، در برابر آنان [مردم ] نرم (و مهربان) شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراکنده مى شدند».

سخن آخر

از آنجایی که موفقیت در حوزه فرهنگ و آموزه های تربیتی و دینی همچون حجاب در درجه اول نیازمند برنامه، طراحی فرهنگی، و زمان لازم  دارد سزاوار است متولیان و مسئولان فرهنگی با تنظیم سندهای مشخص و کاربردی راه رسیدن به این هدف ارزشمند را هموار تر نمایند.

کوتاهی و سهل انگاری در حوزه مسئولیتهای دینی مذهبی و رها کردن جبهه فرهنگی زمینه نفوذ و تصرف سنگرهای عقیدتی، دینی و مذهبی را برای دشمنان میسر می نماید.

پی نوشت ها :
[1]. نهج البلاغه (للصبحی صالح)، ص  452.
[۱].همان، ص۳۹۳.
[3]. مجموعه ورام، ج ۱، ص ۶.

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *