نقش زيبايي و ارضاي غريزه جنسي در ازدواج
زیبایی و خوش صورت بودن یکی از شرایط خیلی مهم ازدواج بوده که اگرفردی بدون در نظرداشتن این اصل اقدام به ازدواج و شروع زندگب کند چه بسا در زندگی مشترک به مشکل برخورد کند زیرا این زیبایی ست که محرک انسان است تا در زندگی از نعمت جنسی به بهترین شکل استفاده کند …
پرسش :
از نظر قرآن، زيبايي و ارضاي غريزه جنسي چه نقشي در ازدواج دارند؟
پاسخ :
ازدواج، نخستين سنگ بناي تشكيل خانواده، اجتماع و جامعه است و گرچه از يك منظر ازدواج يك مسأله شخصي و فردي به حساب ميآيد؛ ولي از بعد ديگر، چون بنيادش در ساية جامعه انساني نهاده شده و ميشود، سود و زيانش جامعه را تحت تأثير خود قرار ميدهد.
در قرآن كريم و روايات اسلامي مهمترين فلسفه و حكمت ازدواج، بقاي نسل انسانها،تكامل و حفظ دين دانسته شده است.
برخي از فوايد و حكمتهاي ازدواج از ديدگاه قرآن كريم و روايات اسلامي عبارتند از:
1 .بقاي نسل انسان و حفظ حيات نوع بشر.[1]
2 . آرامش زندگي و اجتماع: زن و مرد مكمل يكديگر و باعث شكوفايي جسمي و روحي يكديگرند و هر كدام بدون ديگر ساكت و ناقص خواهند بود.[2]
3 . تربيت و پرورش نسلهاي شايسته.[3]
4 . ايجاد زمينه عفاف و پاكدامني در خانواده و جامعه.[4]
5 . ارضاي غريزه جنسي از راه صحيح و منطقي و سوق دادن و هدايت آن به سوي راههاي مشروع و در راستاي كمال. قرآن كريم ميفرمايد: «مردان و زنان بيهمسر خود را همسر دهيد، هم چنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را، اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بينياز ميسازد؛ خداوند گشايشدهنده و آگاه است! و كساني كه امكان براي ازدواج نمييابند، بايد پاكدامني از فضل پيشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بينياز گرداند.!…[5]
بنابراين، اگر به غريزه طبيعي جنسي از راه صحيح پاسخ داده نشود، به طغيان و انحراف اين غريزه ميتواند بازتابهاي بسيار منفي براي فرد، خانواده و اجتماع داشته باشد و بهداشت رواني و جسمي فرد، خانواده، و جامعه را مختل كند، قرآن كريم بهترين راه پاسخگويي به اين غريزه را ازدواج و تشكيل خانواده ميداند و روايات اسلامي نيز ازدواج را عامل مهمي در دور نگه داشتن دين و جامعه، از انحرافات ميداند؛ چنان كه، پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ ميفرمايد: «من تزوج فقد احرز نصف دينه؛ هر كسي كه ازدواج كند، نصف دينش را حفظ كرده است.»[6]
6 . ازدواج عامل سكون و آرامش خاطر است. «و من دايته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها و جعل لكم بينكم مودة و رحمة ان في ذلك لايت لقوم يتفكرون:[7] و از نشانههاي او اين كه همسراني از جنس خودتان براي شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودتّ و رحمت قرار داد، در اين نشانههايي است براي گروهي كه تفكر ميكنند.»
7 . ازدواج شخص را در برابر خانواده و جامعه متعهد ميكند و زندگي را براي شخص هدفدار و او را به اصول اخلاقي و هنجارهاي اجتماعي پايبند ميكند.[8]
زيبايي براي دو طرف ازدواج يك امتياز است و در شيريني و سعادت «زندگي زناشويي» تأثير زيادي دارد. زيبايي معيار و اندازه معين ندارد كه بتوان افراد را با آن سنجيد بلكه بيشتر به سليقه افراد بستگي دارد.
زيبايي در همسر در حفظ و تقويت عفت و ايمان همسر مؤثراست و در روايات اسلامي نيز بر اهميت اين موضوع تأكيد شده است. پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ ميفرمايد: «در انتخاب همسر، همانگونه كه دربارة زيبايي صورت همسر تحقيق ميكنيد دربارة موي او نيز سؤال و تحقيق كنيد؛ زيرا مو يكي از زيباييهاست.»[9] البته نعمت زيبايي بايد در كنار ديگر صفات و معيارها، مورد توجه قرار گيرد و زيبايي بدون تدينّ، عفت، اخلاق و … نه تنها امتيازي محسوب نميشود، بلكه ميتواند آفت باشد.
پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ ميفرمايد: «اياكم و خضراء الدمن[10]… از سبزه زاري كه بر فراز مزبلهاي روييده باشد بپرهيزد. قرآن كريم نيز زنان و مردان را به رعايت عفت دعوت كرده و به ويژه از زنان ميخواهد كه زيباييها و زينتهاي خود را از نامحرمان بپوشانند.[11]
بنابراين، ازدواج در اسلام نه تنها ارضا غريزه جنسي و يا ملاك زيبايي به تنهايي نيست، بلكه يك حكم فطري و هماهنگ با قانون آفرينش و وسيلهاي براي تربيت فرزندان صالح و استمرار نسل بشر است. و انسان با ازدواج به آرامش روحي، فردي و اجتماعي و مودت و رحمت و تعادل روحي و رواني ميرسد و شخصيت تازه و هدفداري را در خود احساس ميكند.[12]
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. محمد حسين طباطبايي، الميزان في تفسير القرآن، قم، جماعة المدرسين في الحوزة العلميه، الطبعة الخامسة، 1417ج 15، ص 111 ـ 114.
2 . ناصر مكارم شيرازي و همكاران، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامية، چاپ چهارم، 1367، ج 14، ص 456 ـ 466.
3. زن در آيينه ي جلال و جمال، اثر استاد جوادي آملي.
4. آيين همسرداري، اثر استاد ابراهيم اميني.[1] . نساء/1.
[2] . روم/21.
[3] . بقره/223.
[4] . نور/33.
[5] . نور/32 و 33.
[6] . ر.ك: محمدي ريشهري، محمد، ميزان الحكمة، ترجمه: حميدرضا شيخي، قم، انتشارات دارالحديث، چاپ دوم، 1379 هـ .ش، ج 5، ص 2251.
[7] . روم/21.
[8] . ر.ك: مظاهري، علي اكبر، جوانان و انتخاب همسر، قم، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، چاپ سوم، 1374، ص 13 ـ 17.
[9] . نوري، حسين، مستدرك الوسائل، قم، مؤسسه آل البيت، چاپ اول، 1408 ق. ج 14، ص 181.
[10] . كليني، محمد بن يعقوب، الكافي، تهران، دارالكتب الاسلاميه، چاپ چهارم، 1365، ج 5، ص 332.
[11] . نور/31 ـ 33.
[12] . ر.ك: مطهري، مرتضي، نظام حقوق زن در اسلام، قم، انتشارات صدرا، 1369، ص 21 ـ 52؛ مكارم شيرازي، ناصر و همكاران، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، چاپ چهارم، 1367، ج 14، ص 436 ـ 468.
منبع:andisheqom.com