نکاتی در مورد خرید وایمکس یا ADSL

فاقد تصویر شاخص

نکاتی در مورد خرید وایمکس یا ADSL

 

در زمانه ی امروز اکثریت زندگی مردم را پر کرده و برای بسیاری مردم بدون اینترنت زندگی معنایی ندارد. در و دیوار شهر پر شده است از تبلیغات رنگارنگی که هر کدام کاربران را به استفاده از یک سرویس اینترنت دعوت می‌‌کند.تبلیغاتی که گاه آنقدر حجمشان زیاد می‌شود که شما می‌مانید کدام یک را بهتر است انتخاب کنید.

 

اگر از کاربرانی باشید که برای اولین بار تصمیم به خرید سرویس اینترنت دارید حتما این سوال برایتان پیش آمده که بهتر است از سرویس ADSL (اینترنت پرسرعت) استفاده کنید یا وایمکس؟اگر قرار است از سرویس ADSL‌استفاده کنید، بهتر است این سرویس را از چه شرکتی خریداری کنید یا چه نوع سرویسی را بخرید؟

 

یا اگر انتخاب شما براساس نیازتان وایمکس است، کدام شرکت خدمات‌دهنده در این بخش را انتخاب کنید؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال‌ها هستید بهتر است با این گزارش همراه شوید.

 

وایمکس بخریم یا ADSL؟

 

در حال حاضر اگر تصمیم به خرید سرویس اینترنت دارید دو گزینه اصلی پبش‌روی شما است؛ یعنی استفاده از تکنولوژی ADSL‌ و وایکمس. در واقع در حال حاضر ADSL، وایمکس و شبکه‌های بی‌سیم مبتنی‌بر wifi، مدرن‌ترین راه‌های دسترسی به ‌اینترنت خانگی هستند.

 

هر کدام از این دو سرویس مزیت‌های خاص خود را دارند.سرویس ADSL در صورتی که از شرکت‌های معتبر تهیه شود از کیفیت بهتری برخوردار است،ما اگر به‌دلیل محدودیت‌های مخابراتی در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید امکان سفارش ADSL را ندارید، شاید انتخاب سرویس وایمکس بهترین گزینه باشد.

 

در واقع سرویس وایمکس شاید برای افرادی اجاره‌نشین یا افرادی که تمایل دارند اینترنت را به راحتی در منزل، محل کار و … همراه خود داشته باشند، گزینه مناسبی باشد. اگر هم اوضاع مالیتان خوب است، می‌توانید از دو سرویس در کنار یکدیگر استفاده کنید.

 

به چه سرعتی نیاز دارید؟

 

بعد از اینکه مشخص کردید کدام سرویس می‌تواند نیاز شما را برطرف کند، حالا بهتر است ببینید چه سرعتی مناسب نیاز شما از یک سرویس اینترنتی است.اینترنت پر سرعت در کشور، در سرعت‌های ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه و نیز یک و دو مگابایت و به‌تازگی‌ها تا سرعت ۱۰ مگابیتی عرضه می‌شود

 

اما در حال حاضر براساس برخی موانع قانونی در ایران، کاربران خانگی تنها امکان استفاده از اینترنت پرسرعت با سرعت ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه را دارند. البته این مشکل نیز قابل‌حل است؛ چراکه شما می‌توانید با ارائه کارت دانشجویی، جواز کسب، مدارک شرکتی و … امکان استفاده از سرعت‌های بالاتر اینترنتی را نیز داشته باشید

 

به نوعی از دست این محدودیت قانونی خلاص شوید و اگر از اینترنت بیشتر برای مرور اخبار، چک کردن ایمیل و سر زدن به شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، سرعت ۱۲۸ برای شما مناسب است، اما اگر جزو آن دسته از کاربران هستید که مدام به دنبال دانلود انواع فایل یا مشاهده فیلم و بازی‌های آنلاین هستید بهتر است سرعت‌های بالاتر؛ یعنی ۲۵۶ یا ۵۱۲ را انتخاب کنید.

 

انتظار سرعت و کیفیت بالا نداشته باشید

 

سرویس اینترنت پرسرعت یا ADSL که شما از یک شرکت خریداری می‌کنید به بسیاری از عوامل بستگی دارد از جمله فاصله شما تا مرکز مخابراتی منطقه زندگیتان یا میزان مشترکان یک سرویس‌دهنده در یک مرکز مخابراتی؛ بنابراین اگر در خرید سرویس از یکی از شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت ADSL به تجربیات اطرافیان خود دقت کرده‌اید

 

باید بگوییم که ممکن است کیفیت سرویسی که شما از یک شرکت خریداری می‌کنید با سرویسی که فرد دیگری از همان شرکت، اما در منطقه مخابراتی دیگری خریداری می‌کند متفاوت باشد. در سرویس وایمکس هم داستان به همین شکل است؛ یعنی اگر شما در یک منطقه تجاری، شلوغ با ساختمان‌های بلند اقدام به استفاده از سرویس وایمکس کنید ممکن است

 

با مشکلات متعددی روبه‌رو شوید و نتوانید از سرعت و کیفیت سرویس خود آن‌طور که باید استفاده کنید.پس پیشنهاد می‌کنیم برای شروع استفاده از سرویس ADSL یا وایمکس، با خرید اینترنت پر سرعت ۱۲۸ و اشتراک یک ماهه آغاز کنید. تا در صورت عدم هماهنگی سرویس با نیازهای شما یا کیفیت پایین سرویس، امکان تغییر شرکت یا سرویس موردنظر خود را داشته باشید.

 

حجم مناسب نیازتان را بخرید

 

حالا که شرکت و میزان سرعت اینترنتی مورد نیاز خودتان را پیدا کرده‌اید گام بعدی باید میزان نیاز حجم ترافیک اینترنتی خود در هر ماه را مشخص کنید تا با این کار متحمل پرداخت هزینه بالایی نشوید. بر اساس تحقیقات انجام شده ۶۰ درصد حجم ترافیک افرادی که بین ۱۰ تا ۲۰ گیگابیت ماهانه سقف داشته‌اند، در پایان ماه بدون استفاده باقی‌مانده است.

 

پس بهتر است براساس نیاز خود حجم لازم را انتخاب کنید.برای اغلب کاربران، به‌صورت ماهانه حجمی بین ۳ تا ۴ گیگ کاملا مناسب است، اما اگر از مشتریان پروپاقرص دانلود‌های اینترنتی هستید می‌توانید حجم مصرف ماهانه را به‌صورت نامحدود انتخاب کنید که البته برای این انتخاب باید هزینه بالایی نیز  پرداخت کنید.

 

مخصوصا در حال حاضر که براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات از ۲۲ بهمن سال گذشته، سرویس ADSL شامل یک هزینه نگهداری ماهانه است و مشترک بسته به ترافیک استفاده شده باید هزینه سرویس خود را بپردازد.پس اگر تنها اهل وب‌گردی و ارسال ایمیل هستید مطمئن باشید یک گیگ در ماه هم برای شما کفایت می‌کند.

 

اشتراک ۱۲۸ سرویس ADSL برای یک ماه و با حجم ۳ گیگ، به‌طور میانگین ۱۵ هزار تومان برای شما هزینه در بر خواهد داشت که باید به مبالغ فوق هزینه راه‌اندازی را نیز  اضافه کنید.
در انتخاب مودم دقت کنید
استفاده از خدمات اینترنت پرسرعت بدون مودم امکان‌پذیر نیست. خرید مودم یکی از بخش‌های مهم برای راه‌اندازی سرویس اینترنت پرسرعت است.انتخاب یک مودم مناسب، یکی از گام‌های مشکلی است که اکثر کسانی که می‌خواهند برای اولین بار از این سرویس استفاده کنند با آن مواجه هستند.

 

همیشه شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت پرسرعت به کاربرانشان پیشنهاد و برخی مواقع اجبار می‌کنند که از مودم‌های مخصوص آن شرکت استفاده کنند در صورت رد این پیشنهاد از سوی کاربر این نکته را یادآور می‌شوند که اگر سرویسی که خریداری کرده‌اید دارای سرعت پایینی بود سیستم پشتیبانی هیچ مسوولیتی را قبول نخواهد کرد

 

اما تجربیات نشان داده که این تهدیدات زیاد جدی نیست؛ چراکه مودم‌های این شرکت‌ها با آنچه در بازار وجود دارد، تفاوتی ندارد.پس می‌توانید با یک جست‌وجوی دقیق و استفاده از تجربیات اطرافیانتان یک مودم مناسب و با کیفیت بخرید.
چه مودمی بخرید؟

 

بازار مودم پر است از مدل‌های مختلف که شاید برای شما به عنوان یک فرد تازه کار که تجربه‌ای هم در زمینه خرید این تجهیزات ندارید انتخاب یک مودم مناسب سخت باشد.مودم‌ها در دو نوع بی‌سیم یا وایرلس و معمولی یا همان مودم Combo ADSL در بازار کامپیوتر به فروش می‌رسند.

 

مودم‌های ADSL معمولی، دارای یک پورت USBو یک پورتLAN هستند. مودم‌های ADSL وایرلس اما دارای ۴پـورتLAN بوده و پـورت USB ندارند ودر واقع قابلیت ارتباط به‌صورت بی‌سیم را دارند؛ یعنی این مودم‌ها برای استفاده لپ‌تاپ و تلفن همراه مناسب هستند.

 

همچنین مهم‌ترین تفاوت مودم‌های ADSL وایرلس با مودم‌های Combo ADSL در این است که تعداد بیشتری از کاربران به‌صورت همزمان امکان اتصال به این مودم‌ها و استفاده از سرویسADSL را دارند.

 

در هنگام خرید یک مودم توجه به پورت‌های آن بسیار مهم است. معمولا مودم یک پورت، برای تک کامپیوترها و منازل و مودم‌های چند پورت برای شرکت‌ها کاربرد دارد؛ به‌طوری‌کلی، اما پیشنهاد می‌کنیم برای لذت بردن از سرویس اینترنت پرسرعت خود از مودم بی‌سیم استفاده کنید؛ چراکه به جز شما میهمانان شما هم می‌توانند از اسمارت فون یا لپ‌تاپشان استفاده کنند.
مبارزه با نویز‌های مزاحم

 

یکی از مزیت‌های سرویس ADSL مشغول نشدن خط تلفن ثابت شماست، اما گاه مودم‌های این سرویس باعث ایجاد اختلال یا نویز روی خط تلفن شما می‌شود.البته هر سیستم دیگری از جمله خطوط برق قوی در نزدیکی کابل‌ها یا برخی نمایشگرهای شماره تلفن‌ها می‌توانند این نویز را در خطوط ایجاد کنند.

 

برای جلوگیری از این مشکل معمولا توصیه می‌شود که برای استفاده از اینترنت از یک کابل جدا (یک خط شماره جدا) استفاده شود یا اینکه مودم در مسیر اولین خروجی کابل تلفن قرار بگیرد.اگر انجام این راه‌حل‌ها برای شما امکان‌پذیر نیست یک راه ساده‌تر هم وجود دارد و آن استفاده از یک نویزگیر یا اسپلیتر (Splitter) است.

 

نویزگیرها همراه با مودم‌ها عرضه نمی‌شوند، اما اکثر شرکت‌های خدمات‌دهنده ADSL یا شرکت‌های توزیع‌کننده مودم‌های ADSL همراه با مودم‌های خود این دستگاه کوچک را در اختیار کاربرانشان‌ می‌گذارند.

 

باید و نباید‌های استفاده از وایمکس

 

با تمام این توضیحات اگر مایل نیستید از سرویس ADSL‌ استفاده کنید یا به خاطر شرایط مکانی وکاری انتخاب وایمکس بهترین گزینه برای شماست، در حال حاضر اصلی‌ترین بازیگران این بازار دو اپراتور ایرانسل و مبین‌نت هستند.

 

وایمکس می‌تواند مناسب افرادی باشد که در منطقه مسکونی ثابتی زندگی نمی‌کنند مانند مستاجران یا افرادی که مدام در حال حرکت یا سفر هستند؛ به‌طور کلی در رابطه با کیفیت خدمات این دو اپراتور، نمی‌توان نظر قاطعی داد؛ چراکه براساس تجربیات افراد مختلف و گزارش‌های ارائه خدمات از طریق این دوسرویس‌دهنده در هر منطقه، کیفیت متفاوتی دارد.

 

به‌طور مثال کاربری در منطقه تجریش تهران، از کیفیت وایمکس شرکت خدمات‌دهنده خود بسیار راضی است و بالعکس در منطقه ولیعصر، کاربران از اینترنت وایمکس همان شرکت شکایت می‌کنند. این داستان برای هر دو اپراتور به همین شکل است و هر کاربر‌ با توجه به محل سکونت، نظر متفاوتی دارد.

 

کیفیت اینترنت وایمکس رابطه مستقیمی با فاصله مودم از دکل،تراکم ساختمان‌ها، طبقه محل سکونت و حتی در شرایطی، وضعیت آب و هوا دارد.در واقع این نکته را باید در نظر داشته باشید که کیفیت وایمکس در تمامی استان‌ها و حتی مناطق، یکسان نیست

 

تنها با آزمایش توسط خود کاربر یا تجربه سایر افرادی که در منطقه موردنظر وایمکس داشته‌اند، می‌توان تصمیم درستی در رابطه با اپراتور موردنظر گرفت پس در انتخاب تعرفه ی نت خود دقت کنید و این خود نکته ی بسیار ممی است که باید به آن توجه کرد.

 

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *