نگاه جوانان به ازدواج ، اینترنت و حجاب !!

آماری جالب از نگاه جوانان به ازدواج ، اینترنت و حجاب !

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نتایج پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان درباره استفاده از اینترنت گفت: طبق نتایج این تحقیق ۶۷٫۴ درصد از جوانان از اینترنت استفاده می‌کنند که ۱۹٫۱ درصد آنان برای چت، ۱۵٫۳ درصد به منظور ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، ۱۵٫۲ درصد برای سرگرمی و بازی و ۱۰٫۴ درصد برای تحقیق و پژوهش‌های علمی از اینترنت بهره می‌برند.

محمدتقی حسن‌زاده در گفت‌وگویی، درباره پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان گفت: این پیمایش از سال ۷۹ هر سه سال یک بار در سطح کشور اجرا شده است. موج ششم این پیمایش با هدف شناخت نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال سراسر کشور در سال ۹۲ در بین ۱۵ هزار نفر به عنوان جامعه نمونه – که معرف ملی و استانی جمعیت جوان کشور هستند- انجام شده است.

وی با اشاره به محورهای مورد مطالعه اظهار کرد: هویت، در ابعاد فردی، دینی ملی و انقلابی، خانواده، ازدواج و طلاق، رفاه و تامین اجتماعی، اخلاق و تربیت، جمعیت و مهاجرت، مشارکت اجتماعی و سیاسی، اشتغال و مهارت‌آموزی، فضای مجازی، رسانه و ارتباطات، اوقات فراغت، آموزش، دانش و پژوهش، مسکن، تربیت‌بدنی و ورزش، جرایم و آسیب‌های اجتماعی، خلاقیت و ابتکار، بهداشت و سلامت و تهاجم فرهنگی، ۱۷ مساله و موضوع اصلی جوانان در این مطالعه است.

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه این مطالعه با رعایت ویژگی‌های سنی و جنسی، سطح تحصیلات، دین، شغل، اقتصاد، زبان و قویت انجام شده است، گفت: ۵۰٫۱ درصد پاسخگویان مرد و ۴۹٫۹ درصد آنان زن بوده‌اند. این مطالعه در میان گروه‌های مختلف تحصیلی از دانش‌آموزان دوره ابتدایی گرفته تا دکترا و دانشجویان حوزه و زنان خانه‌دار، سربازان و… انجام شده است.

۶۹٫۳ درصد جوانان از فیلترشکن استفاده می‌کنند

وی با اشاره به نتایج به دست آمده در این پیمایش در مقوله استفاده جوانان از اینترنت، گفت: کمتر از پنج درصد از جوانان از اینترنت برای مراجعه به سایت‌های غیراخلاقی و موارد غیرضرور استفاده می‌کنند و ۱۲٫۳ درصد از اینترنت برای دانلود فیلم، موسیقی و عکس بهره می‌گیرند.

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره دلایل استفاده جوانان از شبکه‌های اجتماعی اظهارکرد: ۳۹ درصد از پاسخگویان فراراز تنهایی و سرگرمی، ۲۲٫۳ درصد از آنان ارتباط و تبادل تجربه را انگیزه خود برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی ذکر کردند و کمتر از ۵ درصد از این افراد از شبکه‌های اجتماعی برای مسائل غیرضرور استفاده می‌کنند. ضمن اینکه ۶۹٫۳ درصد پاسخگویان برای بهره‌گیری از اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: کمتر از پنج درصد از جوانان از اینترنت برای مراجعه به سایت‌های غیراخلاقی و موارد غیرضرور استفاده می‌کنند و ۱۲٫۳ درصد از اینترنت برای دانلود فیلم، موسیقی و عکس استفاده می‌کنند.

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره دلایل استفاده جوانان از شبکه‌های اجتماعی اظهارکرد: ۳۹ درصد از پاسخگویان فراراز تنهایی و سرگرمی، ۲۲٫۳ درصد از آنان ارتباط و تبادل تجربه را انگیزه خود برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی ذکر کردند و کمتر از ۵ درصد از این افراد از شبکه‌های اجتماعی برای مسائل غیرضرور استفاده می‌کنند. ضمن اینکه ۶۹٫۳ درصد پاسخگویان برای بهره‌گیری از اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

۸۲ درصد از جوانان از مسلمان بودن خود افتخار می‌کنند

حسن‌زاده درباره نتایج به دست آمده در سنجش هویت دینی و ملی جوانان ایرانی نیز افزود: ۸۲ درصد از جوانان از مسلمان بودن خود کاملا احساس افتخار می‌کنند و ۶۸٫۱ درصد آنان گفته‌اند که در صورت بروز مشکل برای کشور در حفاظت از مرزهای ایرانی می‌کوشند.

وی افزود: از بعد انقلابی ۷۲٫۵ درصد پاسخگویان معتقدند که باید از جمهوریت و اسلامیت نظام حفاظت کرد. ۷۸٫۹ درصد از زندگی در روابط خانوادگی خود راضی هستند و ۸۱٫۷ درصد از آنان نیز در خانواده خود احساس آرامش، رضایت و امنیت می‌کنند.

مخالفت ۸۲٫۶ درصدی جوانان با انتخاب همسر از طریق فضای مجازی

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره آمار به دست آمده در این پژوهش در زمینه ازدواج و طلاق نیز گفت: ۸۲٫۶ درصد جوانان مخالف انتخاب همسر از طریق فضای مجازی هستند، همچنین ۵۵٫۶ درصد آنان معتقدند که پایبندی به سنت‌های ازدواج مانند برگزاری مراسم، مهریه و جهیزیه تاثیر خوبی در پایداری زندگی مشترک دارد.

حسن‌زاده با اشاره به نظرسنجی انجام شده در زمینه طلاق، اظهارکرد: ۷۶٫۹ درصد جوانان معتقدند که مشکلات اقتصادی و فقر در وقوع طلاق موثر است. علاوه برآن به اعتقاد پاسخگویان، شغل نسبت به مسکن اولویت دارد و ۶۸٫۴ درصد آنان معتقدند که دستیابی به مسکن از طریق اشتغال قابل حل است.

وی افزود: به اعتقاد ۸۶٫۴ درصد جوانان یافتن شغل نیاز به سفارش، توصیه و روابط به جای ضوابط دارد.

اعتقاد ۴۱٫۸ درصد جوانان به کارآمدی آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره نتایج به دست آمده در زمینه آموزش گفت: ۴۱٫۸ درصد جوانان اعتقاد دارند که آموزش مدارس و دانشگاه‌ها کارآمد است.

۵۸٫۳ درصد جوانان مسئولیت اوقات فراغت را با دولت می‌دانند
حسن‌زاده با اشاره به نتایج به دست آمده درباره نحوه اوقات فراغت جوانان اظهار کرد: به طور میانگین اوقات فراغت جوانان درهفته ۲۸٫۷ ساعت است که ۵۶٫۱ درصد آنان اعتقاد دارند که گذران اوقات فراغت باید همراه با خانواده باشد. به اعتقاد ۵۸٫۳ درصد جوانان مسئولیت برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت باید برعهده دولت باشد.

وی درباره داده‌های به دست آمده در زمینه تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، استفاده از رایانه و ورزش کردن به عنوان روش‌های گذران اوقات فراغت، گفت: ۶۵٫۸ درصد هر روز تلویزیون تماشا کرده و ۵۲٫۹ درصد روزانه موسیقی گوش می‌کنند. ۴۲ درصد از رایانه استفاده کرده و ۲۳٫۷ درصد از جوانان نیز هر روز ورزش می‌کنند که میزان ورزش جوانان نسبت به پژوهش سه سال قبل، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

۳۰ درصد از جوانان به هیچ وجه ورزش نمی‌کنند

حسن‌زاده با بیان اینکه ۷۱٫۶ جوانان ورزش می‌کنند، تصریح کرد: ۴۷٫۹ درصد آنان یک تا دو ساعت طی روز این کار را انجام می‌دهند و حدود ۳۰ درصد از جوانان به هیچ وجه ورزش نمی‌کنند.

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره علت ورزش نکردن جوانان اظهارکرد: ۳۶٫۵ درصد از آنها فرصت نداشتن و کارهای مهم‌تر از ورزش را علت ورزش نکردن عنوان کردند. ۲۹٫۷ درصد حوصله نداشتن، ۲۶٫۵ درصد فرصت نداشتن، ۱۹٫۷ درصد دسترسی نداشتن به امکانات ورزشی و ۱۴٫۷ درصد هزینه گران باشگاه‌ها را دلیل این امر توصیف کردند و به اعتقاد ۱۴٫۴ درصد نیز دسترسی جوانان به امکانات ورزشی ضعیف است.

وی درباره مهم‌ترین مشکلات استفاده از امکانات ورزشی، گفت: ۳۳٫۶ درصد هزینه بالای اماکن ورزشی و ۲۴ درصد دوری این اماکن از محل زندگی را مهم‌ترین علل مشکلات استفاده از امکانات ورزشی ذکر کردند.

امکانات موجود در زمینه بهداشت برای ۴۰٫۶ درصد از جوانان راضی‌کننده نیست

حسن‌زاده به نگرش جوانان در این پیمایش نسبت به بهداشت و سلامت خود اشاره کرد و افزود: ۴۰٫۶ درصد از جوانان معتقدند که امکانات موجود در زمینه بهداشت راضی‌کننده نیست.

اخبار صداوسیما مورد اعتماد ۴۵٫۵ درصد از جوانان

وی در مورد نحوه دستیابی جوانان به اخبار گفت: ۴۵٫۵ درصد آنها صداوسیما را با عنوان رسانه مورد اعتماد برای دستیابی به اخبار ذکر کردند و ۱۳٫۳ درصد آنان از شبکه‌های ماهواره‌ای برای اطلاع از اخبار استفاده می‌کنند.

۷۶٫۴درصد جوانان رعایت مسائل شخصی در روابط دختر و پسر برای حفظ عفاف را ضروری می‌دانند
وی درباره نتایج پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان در حوزه عفاف و حجاب گفت: ۷۶٫۴ درصد پاسخگویان، رعایت مسائل شخصی در روابط دختر و پسر را برای حفظ عفاف ضروری می‌دانند. ۴۲٫۷ درصد جوانان نیز معتقدند حفظ عفاف ربطی به نوع پوشش ندارد.

دستیابی به رفاه و آینده دلیل مهاجرت ۴۳٫۴ درصد جوانان به خارج از کشور

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به مهم‌ترین دلایل جوانان از نگاه پاسخگویان برای مهاجرت به خارج از کشور اظهار کرد: ۴۳٫۴ درصد پاسخگویان دستیابی به رفاه و آینده بهتر را دلیل انجام این کار ذکر کردند.

بیشترین نگرانی‌های جوانان

حسن‌زاده درباره بیشترین نگرانی‌های جوانان اظهار کرد: ۳۰٫۶ درصد جوانان مسائل مالی و اقتصادی، ۲۸٫۹ درصد آنان اشتغال مناسب، ۱۰٫۸ درصد تحصیل و قبولی در کنکور و۷٫۵ درصد از جوانان نیز ازدواج را بیشترین نگرانی خود ذکر کرده‌اند.

مهمترین شاخص زندگی خوب از دید جوانان

وی درباره مهم‌ترین شاخص‌های زندگی خوب از نظر جوانان در این پیمایش نیز گفت: ۳۶٫۸ درصد موفقیت اجتماعی و منصب شغلی بالا، ۳۱٫۶ درصد برخورداری از خانواده و دوستان دلسوز و ۲۳٫۷ درصد نیز درآمد بالا را مهم‌ترین شاخص‌های زندگی خوب دانسته‌اند.

هزینه‌های مهم برای خانواده از دید جوانان

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان مسکن، سلامت، ازدواج، تحصیل و تفریح را مهم‌ترین هزینه‌ها از نظر جوانان برای خانواده برشمرد.

حسن‌زاده در پایان درباره مهم‌ترین وظیفه دولت از نظر جوانان گفت: ۴۷٫۳ درصد پاسخگویان تامین شغل و امنیت شغلی، ۲۰٫۸ درصد امنیت اجتماعی و اقتصادی و ۱۵٫۱ درصد حل مشکل مسکن را مهم‌ترین وظیفه دولت در حوزه جوانان ذکر کردند.
ایسنا

 

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *