پاسخ به تمام سئوالات ورزشي قلبی

ورزش, ورزش درمانی, مشکلات قلبی

آیا از مشکلات قلبی مانند فشار خون و کلسترول بالا یا ضربان غیرمعمول قلب و دیگر بیماری های قلبی رنج می برید و در عین حال می خواهید سلامت قلب خود را افزایش دهید؟
به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران؛ چه بیماری قلبی داشته باشید و چه قلب تان از سلامت کامل برخوردار باشد فرقی نمی کند، بدن تمام افراد به ورزش احتیاج دارد. در عین حال که ورزش راهی مفید برای درمان و جلوگیری از بیماری های قلبی به شمار می آید فواید دیگری هم دارد. جدا از فواید قلبی ، زمانی که ورزش را به زندگی روزمره خود اضافه می کنید هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی احساس بهتری پیدا خواهید کرد. ورزش باعث کاهش استرس، افزایش سلامت قلب و احساس خوشحالی می شود. پس از همین امروز بهانه تراشی را کنار بگذارید و شروع به ورزش کنید. برای شروع ورزش و کمک به سلامت قلب خود به این چند نکته توجه کنید.

● چه نوع ورزشی مناسب حال شماست؟
پزشکان به بیماران قلبی توصیه می کنند ورزش های هوازی و قدرتی را در برنامه هفتگی خود بگنجانند. برای این کار لازم است که در هر هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه را به ورزش هوازی ملایم مانند سریع راه رفتن اختصاص دهید یا برای حداقل ۷۵ دقیقه به ورزش های هوازی شدید مانند دویدن بپردازید. علاوه براین برای تقویت ماهیچه های خود بهتر است که ۲روز در هفته یا بیشتر از وزنه های مختلف یا ورزش های استقامتی استفاده کنید. هرچقدر حجم ماهیچه ها بیشتر باشد بدن کالری بیشتری می سوزاند. علاوه براین تقویت ماهیچه ها به کنترل سطح قند خون کمک می کند. بنابراین این نوع ورزش ها برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید هستند. اگر۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی یا ۷۵ دقیقه ورزش قدرتی شما را وحشت زده می کند به این ۵ پیشنهاد توجه کنید:

● ۱۵۰ دقیقه زیاد است؟
زمان را تقسیم کنید
۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی در هفته را می توانید به ۵ روز در هفته و هربار ۳۰ دقیقه تقسیم کنید. هر ۳۰ دقیقه را نیز می توانید به ۳ دور ۱۰ دقیقه ای در روز تقسیم کنید البته این موضوع بستگی به وضعیت شما و شدت ورزش ها دارد. ورزش های سبک را بهتر است پشت سر هم انجام دهید و میان ورزش های سنگین وقفه ایجاد کنید تا به بدنتان فشاری وارد نشود.

● وسایل ورزشی گران هستند؟
راه رفتن را امتحان کنید
قدم زدن یکی از بهترین انتخاب هاست. برای انجام دادن آن جز یک جفت کفش ورزشی به هیچ وسیله دیگری احتیاج ندارید و می توانید در هر جایی آن را انجام دهید. بهتر است که ابتدا با سرعت کم شروع کرده و به تدریج به سرعت راه رفتن تان بیفزایید. راه رفتن نوعی ورزش هوازی است که ضربان قلب و گردش خون را افزایش می دهد و قلب را تقویت می کند. در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ارگان های بدن می رسد. علاوه براین توانایی شش ها برای دریافت اکسیژن را افزایش داده و فشار خون و چربی های بدن را کاهش می دهد.

● حوصله ورزش ندارید؟
هنگام ورزش کردن فیلم ببینید
اگر حس و حال ورزش ندارید می توانید برای سریع تر گذراندن آن به طور همزمان کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید. برای مثال زمانی که درحال استفاده از تردمیل هستید می توانید درگوشی تلفن یا تبلت تان یک فیلم نگاه کنید یا هنگامی که مشغول راه رفتن هستید می توانید به دوست یا یکی از افراد فامیل تلفن کنید. همچنین وقتی درحال پا زدن روی دوچرخه ثابت هستید می توانید کتاب بخوانید. به این صورت گذر زمان را حس نخواهید کرد و تا چشم به هم بگذارید به اندازه کافی ورزش کرده اید.

● وقت ورزش کردن ندارید؟
پیاده سرکار بروید
برای انجام دادن فعالیت بدنی و ورزش همیشه نیاز به زمان خاص، لباس و وسایل ورزشی وجود ندارد. حتی کوچک ترین فعالیت و حرکت بدنی هم از اهمیت برخوردار است. در محل کارتان هر یک ساعت یک بار از صندلی خود بلند شوید و به خود کش و قوسی بدهید. بعد به طرف آب سردکن بروید و آب بنوشید. در ساعت ناهار هم برای مدت کوتاهی سریع راه بروید. سعی کنید به جای استفاده از اتومبیل از دوچرخه استفاده کنید یا پیاده به محل کار بروید.

● هیجان ندارید؟
ورزش های جدید را امتحان کنید
دکتر گوردن توماسلی، مدیر گروه قلب دانشگاه جان هاپکینز می گوید: «اگر ورزش کردن برایتان حالت انجام وظیفه پیدا کند به احتمال زیاد دیگر آن را انجام نخواهید داد. ورزش ها و فعالیت های بدنی مختلفی را امتحان کنید تا بالاخره فعالیت مورد علاقه خود را پیدا کنید.» شاید ورزش کردن در باشگاه ورزشی یا کلاس ایروبیک پس از مدتی برایتان کسل کننده و باعث شود که انگیزه خود را از دست بدهید. حتی ترس را کنار بگذارید و ورزش های مهیج مانند اسکی و اسکیت یا ورزش های آرامش بخش مانند شنا و یوگا را امتحان کنید.

● زنگ خطر کی به صدا در می آید؟
از پزشک خود سؤال کنید که ضربان قلب تان در هنگام ورزش کردن چقدر باید باشد. سپس زمانی که فعالیت بدنی دارید ضربان قلب تان را اندازه بگیرید. اگر خیلی کند باشد به این معنی است که از ورزش تان سود چندانی نبرده اید. اگر بیش از حد سریع باشد یعنی شما درمعرض خطر عوارض قلبی قرار دارید. پزشکان بیشتر اوقات به افراد مبتلا به بیماری های قلبی اجازه می دهند هر زمان که می خواهند شروع به ورزش کنند اما افرادی که دچار ضربان قلب نامنظم یا گرفتگی رگ های قلبی هستند ابتدا باید با استفاده از دارو وضعیت خود را بهبود بخشند. مراکز توانبخشی هم می توانند بسیار کمک کننده باشند. یک متخصص می تواند برنامه ورزشی مناسبی را برای فرد فراهم کند و در هنگام ورزش مراقب باشد تا خطری او را تهدید نکند. اگر با ورزش کردن احساس درد، تنگی نفس و خستگی شدید می کنید همان لحظه ورزش را متوقف کنید و قبل از شروع دوباره با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برای بررسی وضعیت و جلوگیری از مشکلات جدید لازم باشد چند تست انجام دهید.

● ممکن است وسط ورزش سکته کنید؟
متخصصان معتقدند ورزش کردن در بیشتر مواقع برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی مانند ضربان غیرمعمول قلب یا نجات یافتگان از سکته قلبی مفید است. با این حال ممکن است که باز هم قبل از ورزش احساس نگرانی پیدا کنید. حتما تاکنون درمورد داستان های نگران کننده افرادی که در هنگام دویدن یا تنیس بازی کردن دچار سکته قلبی شده اند، شنیده اید. تکلیف چیست؟ دکتر استز می گوید: رسانه ها همیشه این داستان ها را انعکاس می دهند. این رویدادها خیلی غم انگیز است اما در حقیقت تعداد افرادی که در خانه خود سکته می کنند با تعداد افرادی که در هنگام ورزش سکته می کنند قابل مقایسه نیست و سکته در زمان ورزش خیلی کمتر است.

دکتر توماسلی معتقد است داشتن مشکل قلبی باعث نمی شود که اجازه ورزش کردن نداشته باشید. بلکه فقط لازم است قبل از شروع به ورزش توسط پزشک معاینه شوید. ممکن است متخصص قلب لازم بداند که قبل از ورزش چند تست روی شما انجام دهد و یا نکاتی را به شما گوشزد کند. همچنین لازم است که ابتدا با سرعت کمتر و ورزش های سبک تر شروع به کار کنید. اگر اضافه وزن شدید داشته باشید و ناگهان شروع به انجام ورزش های سنگین کنید تنظیم هورمون هایتان به هم خواهد ریخت. اگر مبتلا به ضربان قلب غیرمعمول هستید، شروع ناگهانی ورزش های شدید یا ورزش کردن برای مدت طولانی می تواند باعث ایجاد عوارض شود. به جای این کار بهتر است ۵ تا ۱۰ دقیقه ورزش در روز را شروع کرده و به تدریج به زمان آن بیفزایید.

منبع:yjc.ir

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *