پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم

آسم و آلرژی, نرمی استخوان

پاسخ پزشکان به سوالات رایج مردم

آسم و آلرژی, نرمی استخوان

چگونه ید بدنم را افزایش دهم؟!
دختری ۳۱ ساله هستم. در خانواده‌مان سابقه کم‌کاری تیروئید وجود دارد. چگونه می‌توانم ید بدنم را افزایش دهم تا احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهم؟

در گذشته کمبود ید عامل مخفی گواتر و کم‌کاری تیروئید بود اما امروزه با ید‌دار شدن نمک، این کمبود تقریبا برطرف شده است. البته شما می‌دانید که ید فقط در غذاهای دریایی مثل ماهی یا میگو وجود دارد بنابراین در مناطقی که از دریا دور هستند و غذای دریایی نمی‌خورند، کمبود آن بیشتر دیده می‌شود. پس بهتر است علاوه بر مصرف نمک یددار، یک یا دو بار در هفته از غذاهای دریایی مثل ماهی نیز استفاده کنید.

چرا اشک چشمانم کم شده است؟
خانمی ۲۵ ساله هستم. شش ماه پیش به تشخیص پزشک عمل لیزیک انجام دادم اما ۵۰ درصد بینایی چشم چپم هنوز به دست نیامده و اشک چشمانم بسیار کم شده است طوری که باز کردن پلک‌هایم هنگام صبح با اینکه شب قبل از اشک مصنوعی استفاده می‌کنم بسیار برایم آزاردهنده است؛ چاره چیست؟

شما باید حتما از نزدیک معاینه شوید. اگر میزان اشک کم باشد معمولا روی دید هم تاثیر می‌گذارد. درواقع اشک باید یک لایه شفاف روی قرنیه ایجاد کند تا مثل یک آینه تمیز، دید را تامین کند اما وقتی مقدار اشک کم می‌شود پراکندگی یکنواخت اشک روی قرنیه صورت نمی‌گیرد و کاهش دید و تاری ایجاد می‌شود بنابراین پس از معاینه در صورت نیاز باید از اشک مصنوعی استفاده کنید. اشک‌های مصنوعی نیز انواع مختلفی دارند که هر یک برحسب شرایط خاصی تجویز می‌شوند.

گاهی اوقات هم ممکن است احتیاج به مداخلات دیگری باشد؛ برای مثال اگر مقدار اشک خیلی کم باشد مجبور می‌شویم مجاری خارج کننده اشک از چشم را ببندیم تا همان اشک کم موجود در چشم تجمع پیدا کند. همچنین ممکن است فرد به داروهای خاصی احتیاج داشته باشد که همه این موارد پس از معاینه مشخص می‌شوند.

درمان قطعی برای آسم وجود دارد؟
مدت ۲۰ سال است که آسم دارم و داروهای زیادی مصرف می‌کنم. آیا این بیماری درمان قطعی دارد؟

هنوز متاسفانه به صورت قاطع نمی‌توان گفت درمان قطعی برای این بیماری یافت شده است اما به هر حال آسم را می‌توان تا حدودی کنترل کرد. درمان‌های جدیدی هم برای کنترل آسم مطرح شده‌اند که با مراجعه به متخصصان آسم و آلرژی می‌توانید از آنها بهره‌گیرید.

آسم و آلرژی, نرمی استخوان

علت این درد عجیب چیست؟!
دختری ۲۰ ساله هستم. مدتی است در ناحیه کتف، شانه، قفسه سینه و دست‌هایم درد دارم. هنگام خواب نیز درد قسمت قفسه سینه‌ام بیشتر می‌شود. این دردها نشانه چیست و باید چه‌کار کنم؟

وقتی کسی درد در قفسه سینه دارد ما ترجیح می‌دهیم ابتدا توسط متخصص قلب معاینه شود و یک نوار قلب بگیرد تا معلوم شود مشکل قلبی دارد یا خیر. بعد از آن هم باید بررسی‌های دیگر انجام شود. شاید این دردها به علت نرمی استخوان باشد و شاید تغذیه خوبی نداشته باشید. برای این منظور باید آزمایش کلسیم، فسفر، ویتامین D و. . . بدهید تا ببینیم میزان این مواد در بدن‌تان طبیعی است یا خیر.

با کم‌کاری کلیه‌ها چه کنم؟
مردی ۳۴ ساله هستم. سال پیش آزمایش دادم و مشخص شد دفع پروتئین دارم. دکتر گفت کلیه‌هایم ۲۰ تا ۳۰ درصد کم‌کار شده‌اند. بعد از آن از کلیه‌ام نمونه بافت گرفته شد و گفتند IGA نفروپاتی دارم. در زمان نمونه‌گیری میزان دفع پروتئینم ۱۱۴۰ و کراتینین خونم ۵/۱ بود. چربی و کلسترولم هم کمی بالا بود. بعضی پزشکان می‌گویند علت کم‌کار شدن کلیه‌هایم بی‌اهمیتی نسبت به سرماخوردگی عفونی در سال‌های گذشته بوده است. ۱۳ماه از داروی کورتون‌دار ۶۰ میل استفاده کردم و الان یک ماه است آن را قطع کرده‌ام و از امگا۳ و آتورماستاتین و والتارزان استفاده می‌کنم. فشار خونم هم مناسب است و دیابت ندارم. در ضمن داخل محیط پتروشیمی کار می‌کنم. آیا حضور در این محیط برایم مضر است؟

IGA نفروپاتی جزء بیماری‌های ﮔﻠﻮﻣﺮوﻟﻮﻧﻔﺮﯾـﺖ است؛ یعنی گلومرول‌های کلیه (فیلترهای‌ کوچک‌ و گرد کلیه‌ها) را درگیر می‌کند و در درصدی از موارد ممکن است منجر به نارسایی کلیه شود. در مورد شما نیز احتمالا این اتفاق افتاده است منتهی ذکر نکرده‌اید که دقیقا از چه زمانی بیماری را داشته‌اید. به عبارتی در زمان بیوپسی، بیماری‌تان مشخص شده است اما ممکن است شروع آن خیلی قبل‌تر از اینها بوده باشد.

به هر حال درمورد IGA نفروپاتی نکات زیادی وجود دارد و اینکه چه درمانی صددرصد جواب می‌دهد در بیماران مختلف، متفاوت است؛ یعنی درصدی از بیماران ممکن است به این درمان‌ها پاسخ مناسب بدهند و بعضی دیگر از آنها جواب نگیرند. در بیوپسی علاوه بر اینکه باید مشخص شود ضایعه گلومرولی IGA نفروپاتی است یا خیر، وضعیت تومورها، بافت و اختلالات کلیه، درصد درگیری کلیه‌ها، وجود بیماری‌های دیگر و. . . نیز باید بررسی شود که اینها جزء نکات تخصصی هستند و ممکن است برای شما کاملا قابل درک نباشند اما پزشکی که بیوپسی انجام داده است دقیقا متوجه است که چه کاری باید برای‌تان انجام دهد.

در رابطه با محیط کارتان هم باید توضیح دهید آیا به‌طور مستقیم با سموم خاصی در ارتباط هستید یا خیر زیرا ارتباط داشتن با سموم به‌طور تئوریک ممکن است برای کلیه مشکل‌زا باشد اما اینکه دقیقا یک سم خاص حتما باعث IGA نفروپاتی شود، مشخص نیست بنابراین اگر سوال‌تان کلی است توصیه می‌شود تا حد امکان از تماس با سموم خودداری کنید و تحت نظر پزشک باشید و درمان‌ها را ادامه دهید. درمان IGA نفروپاتی معمولا غیر اختصاصی است و برای درصدی از بیماران موفقیت‌آمیز است که امیدوارم شما نیز جزو آنها باشید.

آسم و آلرژی, نرمی استخوان

روش تشخیص زگیل تناسلی چیست؟
در گذشته مطلبی در مورد زگیل تناسلی یا HPV خوانده بودم. سوالم این است که برای تشخیص این زگیل چه آزمایشی باید انجام شود؟

برای تشخیص این بیماری آزمایش خون وجود ندارد اما آزمایش ویروس‌شناسی را می‌توان از روی ضایعه انجام داد. برای این منظور باید از ضایعه نمونه‌برداری و بیوپسی سوزنی صورت گیرد یا اینکه کل ضایعه برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده شود. سپس رنگ‌آمیزی اختصاصی و تست‌های ویروس‌شناسی روی آن انجام می‌شود و به این ترتیب HPV و نوع سروتیپ آن مشخص می‌شود.

با کیست مویی چه باید کرد؟
دختری ۲۸ ساله هستم. مدت دو سال است که در ناحیه پایین کمرم برجستگی دردناک فولیکولیت‌مانندی ایجاد شده است که هنگام نشستن بسیار آزارم می‌دهد. پزشکم معتقد است که فقط با جراحی می‌توانم آن را درمان کنم. آیا واقعا نیاز به جراحی دارم؟!

کیست مویی یک ضایعه ژنتیک است که ممکن است فرد از موقع تولد یا حتی دوران جنینی آن را همراه داشته باشد. درواقع ممکن است در روند تشکیل مو، ناخن، استخوان و هر عضو دیگری اختلال ایجاد شود و رشد آن به صورت متفاوتی صورت گیرد. در مورد مو نیز رشد غیر عادی آن ممکن است باعث ایجاد کیست شود.

شاید این کیست سال‌ها در بدن وجود داشته باشد اما به علت اینکه جلوی دید نیست، فرد متوجه آن نشود و اصلا مشکلی هم ایجاد نکند. گاهی در بعضی نواحی بدن مثل ناحیه پایین ستون فقرات، تجمع و کیستی از مو ایجاد می‌شود که به ناحیه بیرون سر باز می‌کند و نشستن و برخاستن را برای بیمار دشوار می‌سازد.

در این صورت، فرد باید حتما در اتاق عمل و زیر بیهوشی جراحی شود چون معمولا منطقه این کیست خیلی وسیع است و تا قسمت‌های خیلی عمقی گسترش پیدا می‌کند. گاهی اوقات می‌بینیم بعضی پزشکان غیر متخصص به صورت سرپایی این جراحی را انجام می‌دهند اما چون در حالت سرپایی نمی‌توان کیست را کاملا تخلیه کرد، مشکل بیمار پس از مدتی عود می‌کند. درمقابل، کیست‌هایی که در سایر نواحی پوست هستند معمولا راحت‌تر درمان می‌شوند و شاید هر پزشک متخصصی بتواند آنها را جراحی کند.

آسم و آلرژی, نرمی استخوان

چرا دستم می‌لرزد؟!
دستانم همیشه لرزش شدید دارند. علت آن چیست؟

ترمور یا لرزش می‌تواند در زمان فعالیت یا استراحت یا در یک وضعیت خاص در اندام‌ها یا فک ظاهر شود که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. ترمورهای در حال فعالیت را می‌توان به ترمور فامیلیال (لرزش‌های ارثی)، سنایل ترمور (لرزش در سنین بالا) و اسنشیال ترمور (لرزش در افراد جوان و سایر سنین) تقسیم کرد. بیماری‌های مخچه هم می‌توانند عاملی برای ترمورهای در حال فعالیت باشند. ترمور در حال استراحت نیز عمدتا در بیماری پارکینسون یا بیماری‌هایی که علائم پارکینسونیسم ایجاد می‌کنند، دیده می‌شود.

آسم و آلرژی, نرمی استخوان

چرا نفسم می‌گیرد؟!
خانمی ۴۶ ساله هستم و مشکل تنفسی دارم. هرزمان که شروع به فعالیت بدنی می‌کنم تنگی نفس می‌گیرم و حتی نمی‌توانم سرفه کنم. مشکل از کجا می‌تواند باشد؟

تنگی نفس هم می‌تواند از مشکلات ریوی باشد و هم می‌تواند به مشکلات قلبی ربط داشته باشد بنابراین شما باید حتما به‌طور کامل از لحاظ ریوی و قلبی معاینه شوید تا علت تنگی نفس‌تان مشخص شود.

با بچه پرخاشگر چه‌ کار کنم؟
پسر ۲ ساله‌اى دارم که بسیار پرخاشگر است به خصوص مواقعى که ‌مهمان داریم. چگونه باید با او رفتار کنم؟

بسیاری از کودکان از حدود ۱۵ ماهگی تا سه‌سال‌و نیم ممکن است پرخاشگری داشته باشند. در این زمینه روش برخورد شما و همسرتان با رفتارهای پرخاشگرانه کودک بسیار مهم است. همچنین هماهنگی بین شما و اطرافیان‌تان مثل مادربزرگ‌ها، پدربزرگ‌ها و. . . بسیار کمک‌کننده است.  به عبارتی وقتی کودک رفتارهای پرخاشگرانه نشان می‌دهد واکنش‌های همه افراد نزدیک به او باید یکی باشد. گاهی اوقات دیده می‌شود که پدر یک واکنشی نشان دهد و مادر طور دیگری برخورد می‌کند یا حتی ممکن است پدربزرگ لبخند بزند و مادربزرگ چیزی به رویش نیاورد.

کودک در این گونه مواقع گیج می‌شود که چطور ممکن است یک رفتار واکنش‌های مختلفی را ایجاد کند بنابراین متوجه نمی‌شود که رفتارش نامطلوب و غلط است. برخورد شما باید به گونه‌ای باشد که کودک متوجه شود این رفتار در سطح خانواده به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. شما می‌توانید با استفاده از کلام‌تان، رفتار غلط کودک را به او یادآوری کنید یا برای مثال اگر در آغوش‌تان است و پرخاشگری می‌کند او را بلافاصله زمین بگذارید و گوشزد کنید که خیلی کار بدی کرده است؛ سپس حدود نیم‌ساعت به او بی‌توجهی کنید. البته هیچ‌وقت نباید از عبارت‌هایی مثل «دوستت ندارم» و «باهات قهر هستم» استفاده کنید.

در مکان‌های عمومی و ‌مهمانی‌ها معمولا کودکان متوجه می‌شوند که پدر و مادر قدرت زیادی ندارند بنابراین چون کنترل والدین کمتر می‌شود کودک یاد می‌گیرد هر کاری دلش بخواهد می‌تواند انجام دهد. پس اگر فرزندتان در مکان‌های عمومی یا در ‌مهمانی‌ها پرخاشگری نشان داد، او را صدا کنید و به او بگویید اگر بار دیگر این کار را انجام دهد محل را ترک خواهید کرد.

البته با توجه به سنین کودکان باید تحمل آنها را هم برای حضور در مکان‌های عمومی و ‌مهمانی‌ها در نظر بگیرید. هرچه در سنین نوپایی کودکان، برای مدت کوتاه‌تر در ‌مهمانی‌ها ظاهر شوید کنترل رفتارشان راحت‌تر خواهد بود. در ‌مهمانی‌های طولانی معمولا کودک خسته، خواب‌آلود و گرسنه می‌شود و ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه‌اش افزایش پیدا کند.

آسم و آلرژی, نرمی استخوان

میل جنسی چطور کنترل می‌شود؟
پسری ۱۷ ساله هستم. قوای جنسی‌ام خیلی زیاد است. حتی وقتی حواس خودم را پرت می‌کنم، مجبور می‌شوم کارهای نابهنجار انجام دهم. باید چه‌کار کنم؟

افزایش میل جنسی دلایل متفاوت و زیادی دارد. این حالت می‌تواند در حد طبیعی یا اینکه در قالب بیماری‌های جسمی و روانپزشکی باشد بنابراین تشخیص نوع و علت آن بسیار مهم است. اگر این حالت مربوط به بیماری خاصی باشد باید در مرحله اول آن بیماری را درمان کرد. گاهی اوقات نیز افراد در سن بلوغ به دلیل اینکه یک مقدار آگاهی جنسی پیدا می‌کنند دچار این رفتارها می‌شوند. البته این حالت طبیعی است و معمولا سیر آن با افزایش سن کم می‌شود.

با این حال اگر این حس خیلی زیاد باشد می‌توان با دارودرمانی یا رفتاردرمانی آن را متعادل کرد. همان‌طور که در بالا ذکر شد گاهی اوقات این مسئله می‌تواند در اثر بیماری‌های روانپزشکی و اختلالات خلقی مثل وسواس اتفاق بیفتد. در این صورت، میل جنسی نوعی وسواس است و لذت جنسی محسوب نمی‌شود. این وضعیت در نوجوانان خیلی شایع است و نیاز به درمان دارد.
منبع:bartarinha.ir

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *