دنياي وب چگونه متحول شد؟

آشنايي باhtml, اينترنت

با ظهور اينترنت و وب، كاربرد آن در زندگي عادي مردم روز‌به‌روز بيشتر شد، همين مساله سبب شد تا توليد صفحات وب و وب‌سايت‌ها افزايش يابد.

اما صفحات وب چيست؟

شما به عنوان يك شركت يا يك فرد نياز داريد تا ديگران براحتي با شما آشنا شوند، اما اين امر در دنياي مجازي و وب چگونه اتفاق مي‌افتد؟

داده‌هاي شما در يكسري صفحات كه لزوما نشان‌دهنده اطلاعات است، قرار مي‌گيرد و ديگران از طريق اينترنت مي‌توانند براحتي به آن دسترسي پيدا كنند.

بگذاريد قدري به عقب برگرديم، پس از توسعه‌ شبكه پروتكل‌هاي آن مانند TCP/IP ـ كه سنگ بناي وب امروزي است ـ پروتكل‌هاي ديگري براي توليد محتوا و دسترسي ديگران به شبكه طراحي و توسعه داده شد كه HTTP را سنگ بناي اينترنتي مي‌دانند كه در حال حاضر از آن استفاده مي‌كنيد. ‌ اما همان‌طور كه از نام HTTP (Hyper Text Transfer Protocol) پروتكل براي انتقال ابرمتن‌ها استفاده مي‌شود، اين انتقال ابرمتني قرار است ساختار شبكه اينترنت را پوشش دهد و به صورت چندخطي باشد (يا حتي صفحه‌اي) يا برقراري ارتباطي بين نود‌هاي يك شبكه قرار بگيرد.

يكي از محتوياتي كه در HTTP استفاده مي‌شود HTML يا زبان نشانه‌گذاري ابرمتن‌هاست، اما منظور از ابرمتن چيست؟
تا پيش از اين، متون در رايانه به صورت متن‌هاي خام و بدون هيچ ساختار خاصي وجود داشت كه به آنها اصطلاحا Plain Text گفته مي‌شد (يا Raw Text متن خام)، پس نياز بود كه اين متون يك ساختار پيچيده‌تري به خود بگيرند تا بيننده‌ها را به خواندن كل متن ترغيب كند. مهم‌ترين نكته در توليد اين متون زيبايي و ساختارمندبودن آن است، يعني كاربر بتواند همان چيزي را كه پيش از اين در مجلات و روزنامه‌ها مي‌ديد، در دنياي رايانه نيز ببيند.

HTML تمام نياز‌ها براي توليد اين متون را برآورده مي‌كرد، اما اين اطلاعات بايد به‌گونه‌اي در رايانه نمايش داده مي‌شد. بعد از اين بود كه بحث مرورگر‌هاي اينترنتي مطرح شد. مرورگرها برنامه‌اي هستند كه قابليت دسترسي به سايت‌ها از طريق پروتكل HTTP را دارند و مي‌توانند متون HTML را بدرستي و با ظاهري زيبا به نمايش بگذارند.

اما ساختار متون HTML به چه صورت است؟ همان‌طور كه از اسم آن برمي‌آيد يك زبان نشانه‌گذاري است؛ يعني شما بخش‌هايي از متون خود را بايد نشانه‌گذاري كنيد تا بتوانيد براحتي به آن دسترسي داشته باشيد؛ اما اين نشانه‌گذاري چگونه انجام مي‌گيرد؟

شما با tag(برچسب)هاي مشخص كه در ساختار HTML‌ تعريف شده‌ است، متون خود را نشانه‌گذاري مي‌كنيد تا هنگام نمايش، مفسري كه قرار است اين ساختار متني را با نماي ظاهري نمايش دهد، براحتي بتواند با استفاده از اين برچسب‌ها متن خروجي شما را توليد كند و به شما نشان دهد.

اما اين برچسب‌ها به چه صورت هستند؟
برچسب‌ها يك ساختار كلي دارند به صورت «tag [attributes]»content«/tag» . در بخش attributes شما يكسري خصوصيات براي برچسب خود مشخص مي‌كنيد؛ براي مثال «a»«/a» يك anchor براي صفحه شما به‌وجود مي‌آورد كه شما از طريق آن مي‌توانيد به بخشي از صفحه موردنظر يا يك صفحه ديگر ارجاع داده شويد، اين برچسب يك صفت به نام href دارند كه مشخص مي‌كند اين برچسب قرار است شما را به كجا ارجاع دهد و content متن يا محتوايي بوده كه قرار است به كاربر نمايش داده شود؛ براي مثال

«a‌href=”http://beytoote.com”/»beytoote«/a»

اين برچسب بعد از تفسير توسط مفسرهاي HTML به صورت يك متن كه عبارت beytoote نوشته شده‌ است، نمايش داده مي‌شود و شما با كليك‌كردن به آن، به سايت اصلي بیتوته ارجاع داده مي‌شويد.

اما اين متون هنوز به آن ايده‌آلي كه مدنظر است، نرسيده‌ و فقط صرفا يك متن خام است. اينجاست كه CSSبه كمك شما مي‌آيد و اين متن خام بدون ظاهر را به يك متن با ساختاري زيبا تبديل مي‌كند، طوري كه شما به عنوان خواننده بتوانيد ساعت‌ها وقت بگذاريد و از خواندن لذت ببريد.

CSS چيست؟
CSS يا Cascade Style Sheet همان‌طور كه از اسمش پيداست يك استايل است كه صورت آبشاري را به يك صفحه اختصاص مي‌دهد. در CSS دست شما باز است و براحتي مي‌توانيد يك متن خام با ظاهري ساده را به يك متن قوي با ظاهري زيبا تبديل كنيد.
منبع:jamejamonline.ir

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *