جنین صدای مادر را میشنود | جنین صدای بیرون را میشنود

جنین

جنین صدای مادر را میشنود

جنین صدا را از همان دوران حاملگی حس می کند و اگر می خواهید بدانید که آیا جنین صدای مادر را میشنود یا نه در ادامه به شما خواهیم گفت که آیا جنین صدای بیرون را میشنود یا خیر! همه براین باور بودیم که در رحم- جای امن جنین- سکوت برقرار است اما با تحقیقات بعمل آمده مشخص شد ،جنین هم می‌تواند صدای اندام‌های مادرش (صدای معده، تپش قلب، سکسکه و حتی گازهای دستگاه گوارشی) را بشنود بلکه قادر است در زمان‌هایی که مادر باردار به مکانای عمومی مثل سینما ، کنسرت … می‌رود با لگد‌ها و تکان‌هایی که می‌خورد به صدا‌ها واکنش نشان دهد.

 

جنین صدای بیرون را میشنود

البته نباید جنین را به عنوان موجودی شنوا تلقی کنید، چون کودک تنها صدای مادرش را به طور مشخص می‌شنود و این صدا برایش آرامش‌بخش است. بعد از این‌که جنین به دنیا آمد می‌تواند صدای مادرش را تشخیص دهد.جالب است بدانید جنین در دورانی که در رحم مادر زندگی میکند علاوه بر صدا به نور، طعم مواد غذایی ، بو و آواها حس دارد که بعد از به دنیا آمدن روی یادگیری و احساس و واکنش هایش تآثیر دارد.جنین از 18 هفتگی می شنود، در 28 هفتگی نسبت به صدا واکنش و حتی عکس العمل عضلانی نشان می دهد.ماهنامه کودک: جنین از 18 هفتگی میشنود، در 28 هفتگی نسبت به صدا واکنش و حتی عکس العمل عضلانی نشان می دهد.

 

یکی از اولین علایم شنوایی در جریان پخش نوای آهنگین برای جنین های 4 تا 5 ماهه در زایشگاه مادران لندن به اثبات رسید. نوعی خاص از صدا آنها را بیقرار می کرد و نوعی دیگر آنها را به آرامش می داد. جنین ها به ما می گویند که از صداهای خیلی بلند خوششان نمی آید ولی نه آنکه خواستار سکوت باشند.

 

جنین از چه زمانی صدای بیرون را میشنود؟

در دوران حاملگی جنین برای شنیدن صدای مادر مجهز تر است چون صدای مادران ریز تر است و صدای پدران بم تر .بخش های مربوط به شنیدن صداهایی با فرکانس بالاتر تا پیش از تولد کاملا رشد کرده اند ولی بخشهای شنیدن صداهای بم تا قبل از سن بلوغ به درستی تنظیم نمیشوند.

از این زمان به بعد سه استخوان مربوط به گوش میانی جزو اولین استخوانهایی هستند که شروع به سخت تر شدن می کنند. به طوری که کودک علی رغم تکامل کافی مراکز شنوایی در مغز قادر به شنیدن است. مایع آمنیوتیکی که اطراف کودک را فرا می گیرد بهترین منبع انتقال دهنده اصوات به کودک بوده و کودک به وسیله آن می تواند صدای معده ، ضربان قلب ، و صدای مادر را بشنود.نوزادان بلافاصله پس از آغاز زندگی به تمامی صدا هایی که در دوران جنینیشان شنیده اند عکس العمل نشان می دهند و گاه دچار آرامش و گاه دچار پریشانی می شوند .

 

از 5 ماهگی جنین درون رحم تا 3 سالگی سمت راست مغز خیلی فعال نیست و هر چیزی که کودک می بیند و می شنود در سمت چپ مغز ثبت می شود و بعد ناخوداگاه انسان را می سازد که تا آخر عمر همراه اوست و دیگر به سختی قابل تغییر است و بسیاری از اعمال انسان را این ناخوداگاه می سازد .تلاش والدین باید این باشد که ناخوداگاه را پر از خاطرات شیرین و آموزشی کنند.

 

به همین دلیل گفت وگو کردن با جنین، قصه گفتن، سلام کردن، شرح و بیان اتفاقات روزمره زندگى، گوش دادن به موسیقى و حتى دست نوازش کشیدن بر شکم مادر باردار تأثیرات بسزایى در شکل گیرى شخصیت سالم فرد دارد. این قبیل مسائل مى تواند منجر به نوعى آرامش در جنین شود، که جنین این آرامش را به دو طریق مى تواند از مادر دریافت کند نخست به طور مستقیم از طریق جفت و دوم پس از بیست و هشت هفتگى حاملگى با تکامل سیستم عصبى. در موارد استرس افزایش میزان هورمون هایى چون استیل کولین، اپى نفرین، کورتیزول در بدن مادر از طریق جفت به جنین منتقل شده و بالعکس در موارد آرامش، شادى و سرخوشى با ترشح موادى چون اندورفین ها روبرو هستیم که منجر مى شوند جنین نیز چنین حالت هایى از خود بروز دهد. علاوه بر مقوله ارتباط خونى با ارتباطى دیگر نیز روبرو هستیم که از حدود 28 هفتگى دوران باردارى شروع مى شود. ارتباطى که با تکامل سیستم عصبى جنینى آغاز مى شود.

 

درواقع در این دوران جنین قادر به درک محرک هاى محیطى مى شود هر چند قدرت تشخیص کلمه را ندارد اما لحن کلمات و جملات را مى تواند خوب درک کند.(به عنوان مثال حالت هاى پرخاشگرى، مهربانى و …) مادرى که مداوماً داستان و قصه براى جنین تعریف کرده و یا مطالعه مى کند آن پژواک ها و آواها در بچه قابل انتقال بوده و حتى در ناخودآگاه فرد جذب مى شود .

هر قدر جنین هر قدر در آرامش بیشتر و استرس کمتر قرارگیرد مى تواند بعدها پس از تولد و بزرگسالى شخصیت سالم ترى پیداکند. موسیقى: در رابطه با ارتباط مادر با جنین یکى از هیجان انگیزترین کشفیات مادران باردار، شروع ارتباط نوزادانشان با موسیقى قبل از تولد آنهاست. به طورى که امروزه محققین به خوبى مى دانند جنین هاى چهارماهه نسبت به موسیقى واکنش نشان مى دهند و با آن در داخل رحم آرام مى شوند. بنابر اظهارات دکتر ابراهیم پور «نوزاد دوماهه قادر به درک اوج، بلندى و همچنین محتوى ملودیک صداها است.

 

این روانپزشک در ادامه افزود: «درحال حاضر توافق قوى وجوددارد که موسیقى به رشد و تکامل مغز و توسعه زبان کمک مى کند، یادگیرى مهارتهاى خواندن را تسهیل مى کند، مهارتهاى رفتارى و شناختى را افزایش مى دهد و اعتمادبه نفس را تقویت مى کند.» دکتر ابراهیم پور ضمن تأکید بر اهمیت قرارگرفتن کودکان درمعرض موسیقى هاى کلاسیک گفت: به مادران توصیه مى شود در دوران باردارى بویژه از ماه چهارم به موسیقى گوش دهند و موسیقى هایى را انتخاب کنند که موجب آرامش و راحتى درخود آنها شود. این عمل موجب کاهش استرس مادر و جنین مى شود.

 

از هفته ۲۰ بارداری جنین می‌تواند به محرک‌های محیطی پاسخ دهد. مثلا در تصاویر سونوگرافی مشخص شده هنگامی که سوزن آمنیوسنتز وارد رحم می‌شود جنین سعی می‌کند به آن چنگ بزند. اما برای این‌که جنین کنجکاوی خود را نسبت به محیط داخل رحم نشان دهد باید تا ۳ ماهه سوم صبر کند. در رحم چیزی وجود ندارد که جنین با آن سرگرم شود اما او بی‌کار نمی‌نشیند و انگشتانش را می‌مکد؛ به خصوص شستش را که در هفته ۱۸ آن را شناخته است. جنین با پا زدن به دیواره‌های رحم سعی می‌کند راه برود و همچنین بندناف را می‌کشد و تکان می‌دهد.

 

او حتی برای تنفس هم تمرین می‌کند. تمامی این بازی‌ها نوعی آمادگی برای پاسخ‌های حیاتی به محرک‌ها بعد از تولد است. متخصصان معتقدند فشار دادن به دیواره رحم می‌تواند توانایی پیدا کردن سینه مادر را بعد از تولد تقویت کند. اگر نوزاد را بعد از تولد روی شکم برهنه مادر قرار دهید می‌تواند از طریق بوی سینه، آن را پیدا کند.

جنین صدای مادر را میشنود | جنین صدای بیرون را میشنود

حس شنوایی جنین از کی فعال می شود

همزمان با سایر بافت های صورت، حس شنوایی جنین نیز از هفته ششم بارداری شروع به شکل گیری می کند. با رسیدنه به هفته نهم بارداری برآمدگی گوش ها در دو طرف سر ظاهر می شود و در هفته شانزدهم ساختار آن تکمیل شده و با ارتباط خود را با مغز شروع می کند. در این زمان مغز شروع به پردازش صداها می کند که چند هفته ای زمان لازم است تا جنین بتواند صداهای بیرونی را در داخل شکم شما بشنود. به طور تقریبی شنوایی جنین شما در هفته ۲۳ بارداری تا حد قابل ملاحظه ای رشد می کند و صداها را میشنود.

 

جنین چه صدایی را میشنود

فرزند شما همان طور که در داخل رحم قرار دارد، درون مایعاتی شناور است و به همین سبب هیچ صدایی را واضح نمیشنود.

به هر حال، از هفته ۲۳ جنین قادر خواهد بود ضربان قلب و دیگر صداها را از قبیل غرش شکم را بشنود. جالب اینجاست که او به صداهای خارج از شکم مادر مثل موسیقی یا صدای صحبت کردن مادر و پدر گوش می دهد و به آن ها عکس العمل نشان می دهد.

 

آیا صدای زیاد برای جنین ضرر دارد

خیر. با وجود آنکه شنوایی فرزند شما تقریبا در هفته بیست و هفتم به اندازه کافی رشد می کند و صداها را میشنود اما وجود مایع آمنیوتیک (آّب دور جنین) و بدن شما، شنوایی جنین را از صداهای بلند بیرونی محافظت می کند. رفتن به سینما و کنسرت هیچ مانعی ندارد اما باید به خاطر داشت قرار داشتن در معرض صداهای بلند به مدت زیاد (بیشتر از ۸ ساعت) می تواند آسیب هایی را در پی داشته باشد.

 

تاثیر صدای بلند بر جنین

دانستن اینکه فرزند داخل شکم شما صدای تان را میشنود بسیار هیجان انگیز است و می تواند تمام زندگی شما را تحت شعاع قرار دهد. بدون شک دری به یک دنیای جدید به روی شما باز می شود که از آن برای برقراری ارتباط با فرزندتان استفاده خواهید کرد.

 

جنین صدای مادر را میشنود | جنین صدای بیرون را میشنود

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *