چرا باید حیوانات خانگی رو عقیم کرد؟

حیوانات خانگی

 چرا باید حیوانات خانگی رو عقیم کرد؟

 عقیم سازی حیوانات خانگی یکی از شایعترین جراحی ها توی کلینیک های دامپزشکیه. هر چند این جراحی برای درمان بسیاری از بیماریها کاربرد داره اما به شکل وسیعی در راستای پیشگیری از  بیماریهای متعددی در دستگاه تناسلی، جلوگیری از زاد و ولد ناخواسته و نیز عواقب ناشی از جفت گیری استفاده میشه.
مزایای عقیم کردن حیوانات خانگی بقدری زیاده که در صورت تمایل نداشتن به زاد و ولد حیوانات خانگی به افرادی که توی خونه حیوان نگهداری می کنن، توصیه صد در صدی میشه که این کار رو انجام بدن.
در مورد عقیم سازی حیوانات خانگی لازمه بدونین از اونجایی که بر خلاف انسان که رفتار جنسی اش منشاء هورمونی و مغزی داره، این رفتار در حیوانات فقط منشاء هورمونی داره که با عقیم شدن، نیازهای جنسی حیوان هم بر طرف میشه. پس نگران نباشین که آیا عقیم کردن حیوانات خانگی، نوعی حیوان ستیزی محسوب میشه یا نه.

فواید عقیم سازی حیوانات خانگی ماده:

عقیم کردن حیوانات خانگی ماده، موجب پیشگیری از تومورهای دستگاه تناسلی، عفونتهای دستگاه تناسلی، عفونتهای مقاربتی ناشی از جفتگیری، جلوگیری از بارداریهای ناخواسته و کیستهای تخمدانی میشه و در برخی از موارد از این شیوه به عنوان درمان تکمیلی توی بیماری های دیابت و صرع استفاده می کنن.
علاوه بر این مزایا، مهمترین کاربرد برداشت رحم و تخمدان (یا همون عقیم سازی) در پیشگیری از ابتلای حیوان به تومورهای پستانه.

فواید عقیم سازی حیوانات خانگی نر:

عقیم کردن حیوان نر منجر به درمان و پیشگیری از رفتارهای نامناسب جنسی، بروز تومورها، عفونت بیضه ها، هیپرپلازی خوش خیم پروستات (بزرگ شدن پروستات)، نزاع ها و حوادث ناشی از جفتگیری میشه.

گربه:

اخته کردن گربه یکی از مناسب ترین اقدامات در مسیر رشد گربه است. چرا که عقیم سازی به گربه کمک می کنه به زندگی در محیط منزل عادت کنه و به این ترتیب گربه شما دوست داشتنی تر میشه.
دلیل اصلی اخته کردن گربه به ویژه در گربه های نر، کاهش رفتارهای خشونت آمیز و غیر قابل پذیرشه!
در نظر داشته باشین که گربه خانگی توی محیط خونه است و رفتارهایی که گفتیم توی خونه دردسر خواهد شد اما این رفتارها توی زندگی خیابانی گربه ها طبیعی به نظر می یاد. بهترین زمان هم برای عقیم کردن گربه ها، حدود شش ماهگی اون هاست.

دلایل عقیم کردن گربه های نر:

بعد از اینکه گربه شما عقیم بشه، بیش از ۹۰ درصد پرسه زدن های جفت یابی گربه کاهش پیدا می کنه. همچنین به طور چشمگیری رفتارهای خشن و جنگ با سایر هم نوعانش از بین میره.
دلیل دیگه اخته کردن گربه، تغییرات فیزیکی بدن این حیوانه. گربه ای که قبل از بلوغ عقیم میشه، خصوصیات جنسی ثانویه شون رشد نمی کنه. خصوصیاتی که شامل افزایش بافت عضلانی بدن مثل ضخامت بافت عضلانی در اطراف صورت و نواحی دستگاه تناسلیه.
لازمه بدونین جراحی عقیم کردن گربه نر یکی از جراحی های ساده توی کلینیک های دام کوچیکه. بدین ترتیب که بایستی گربه از شب قبل از جراحی، پرهیز غذایی داشته باشه و موقع تزریق ماده بیهوشی معده اش خالی باشه.

دلایل عقیم کردن گربه ماده:

در مورد گربه های ماده بهتره بدونین که تقریبا نیمی از سال رو گربه ماده در شرایطی به سر می بره که دستگاه تولید مثل اون فعالیتی نداره. به همین دلیل تغییرات رفتاری منفی در گربه ماده عقیم شده دیده نخواهد شد.
در مورد عقیم سازی گربه های ماده نکته ای که ممکن صاحب حیوان رو نگران کنه، اضافه وزن گربه بعد از عقیم شدنه. ولی برداشتن رحم و تخمدان ها توی افزایش وزن گربه نقش چشمگیری نداره.
یکی دیگه از فواید عقیم سازی گربه ماده، برای کسی که این حیوان رو توی خونش نگهداری می کنه اینکه یهو با چند تا بچه گربه کوچولو مواجه نمیشه، مساله ای که به طور حتم برای صاحب گربه خیلی مهمه.

خرگوش:

هدف اصلی عقیم کردن خرگوش ها کنترل جمعیت این حیوانه. چون در اندک زمانی که از زندگی مشترک دو تا خرگوش نر و ماده بگذره، شما مجبور به نگهداری از کلی بچه خرگوش خواهید شد.
اما اگه خرگوش رو عقیم کنین از بارداری کاذب اون جلوگیری می کنین و همچنین مانع ابتلا حیوان خانگیتون به بیماری های عفونی و سرطان دستگاه تناسلی میشین.
این در حالیه که مهمترين و شايعترين بيماري رحمي خرگوش، سرطانه و در صورتی که شما خرگوش رو عقیم کرده باشین، هرگز این بیماری به سراغ حیوانتون نمیاد.
همچنین اخته شدن خرگوش های نر، از بروز رفتارهای تهاجمی و مخربشون مثل پاره کردن و جویدن وسایل خونتون جلوگیری می کنه.
بهترین زمان هم برای عقیم کردن خرگوش، سن ۶-۴ ماهگی این حیوانه. بعد از عمل عقیم سازی، لازمه که صاحب حيوان دو بار در روز محل عمل رو از نظر تورم غيرطبيعي، ترشحات يا بازشدن محل جراحي بررسي کنه.
یادتون باشه، اکثر خرگوش ها يک روز بعد از عمل هم چيزي نمي خورن، اما بايد طي دو تا سه روز بعد ازعمل، آرام آرام حیوان رو به جيره غذايي طبيعي برگردونین.
معمولاً بعد از عمل جراحي اخته يا عقيم کردن نيازي به استفاده از آنتي بيوتيک نيست مگه این که عوارضي و يا بيماري ديگه ای زمينه بروز پیدا کرده باشه.

خوکچه هندی:

اگه تصمیم دارین خوکچه هندی رو به عنوان حیوان خانگی انتخاب کنین، بهتره با عقیم سازی این حیوان، مانع بارداری اون بشین. چون احتمال مرگ خوکچه در حین زایمان بیست درصده! یعنی از هر پنج خوکچه، یکی در حین زایمان میمیره!
برای عقیم کردن خوکچه هندی، از سن چهار هفتگی میشه دست به این کار بزنین. فایده اخته شدن برای خوکچه هندی، همون طور که در سایر حیوانات خانگی هم مطرح شد، جلوگیری از رفتارهای خشونت بار و تهاجمی حیوانه. ضمن این که شما بدون نگرانی از زیاد شدن تعداد حیوانات خانگی تون، می تونین در این صورت، دو تا خوکچه نر و ماده رو کنار هم قرار بدین.

همستر:

همسترها از جمله حیوانات خانگی پر طرفداری هستن که باید بگیم امکان عقیم سازیشون وجود نداره. چون برای انجام این عمل، همستر باید بیهوش بشه که در این صورت ممکنه هرگز حیوان خانگی شما به هوش نیاد.
با این وجود، اگه دلتون نمی خواد یه روز با تولد همزمان چند تا بچه همستر توی قفس حیوان خونگیتون روبرو بشین، بهتره نر و ماده این حیوان رو جدا از هم نگه دارین.

فقط افراد بالای هجده سال +18

جفت گیری اسب های تزئینی

فروش ویژه پلی استیشن 😍😱

کارواش خانگی (اسپری کارواش ۳ سر)

laptop stock لپ تاپ استوک روبیک دیجیتال سعید رمضانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *